W witten skrev:
Varför tror du inte det kommit längre om fem år? Om du tex tittar på utvecklingen som hänt bara de senaste 12 månaderna.
e.
Därför att under de senaste fem åren jag följt tekniken har det gång på gång dykt upp olika tester med självkörande fordon, men sedan inte så mycket mera, bara att det är svårt.
Inom kontrollerbara mindre områden, kanske, generellt ute på våra vägar, nej.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 2 till
  • Laddar…
Vi har sedan något år tillbaka en mindre självkörande buss som åker runt campus på LiU här i Linköping.
Eftersom jag har varit där ganska ofta i mitt arbete de senaste åren så har jag observerat och läst lite om den.

Bussen är ett forskningsprojekt mellan VTI och LiU;
https://www.vti.se/forskning/fordonsteknik-och-korsimulering/sjalvkorande-buss

Jag har kikat en del på den ( men inte provåkt än då den går åt "fel" håll för mig). På rundan den åker så möter den ibland en stadsbuss vid en förträgning där det ej går att mötas. Det är en busshållplats där så stadsbussen stannar ofta där en kortare stund. När detta inträffar så blir det alltid ett dödläge där stadsbussen väntar på att den självkörande ska flytta på sig och den självkörande dito. Här brukar värden i den självkörande bussen få ta över och backa den.(Stadsbussen är en större ledad buss så den har mycket svårare att backa.). Ibland hinner det dock fylla på med bilar bakom båda bussarna och det blir ett mindre intermezzo.

På det så är campus LiU, som flera andra universitet, fullt av cyklar. Ibland är dessa parkerade mitt i rutten för den självkörande bussen.och blockerar vägen. Värden i bussen får då gå ut och flytta dem. Undrar hur detta skulle funka om bussen var helt obemannad?

Detta rör sig om en mindre buss på test och som kör mycket sakta...

Jag ska tillägga att jag är teknikintresserad och ska vid tillfället ta en tur i bussen, men jag har också i mitt tidigare arbetsliv varit med och utvecklat styrsystem för automation inom industrin. Där finns ibland rätt tuffa utmaningar trots att man har att göra med en kontrollerad miljö. Därför är jag lätt skeptiskt till att vi får se helt självkörande bilar på våra vägar den närmaste tiden.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Jag har inte direkt uppfattat dig som genuint intresserad av det men ok, här är två länkar.
Den sista videon är väldigt svår att ta på allvar då den, dels är sponsrad, och dels tydligt är gjord av en person som är partisk eller i varje fall väldigt gärna vill att tekniken ska fungera.

Det jag däremot hitta i den är ett riktigt bra syfte för en självkörande bil. Jag tänker på den blinda personen som får testa en av googles första självkörande bilar. En ypperligt god idé att använda tekniken till att ge samma frihet som friska personer åtnjuter även till personer med olika funktionshinder.
 
S Styrman_jansson skrev:
Vi har sedan något år tillbaka en mindre självkörande buss som åker runt campus på LiU här i Linköping.
Eftersom jag har varit där ganska ofta i mitt arbete de senaste åren så har jag observerat och läst lite om den.

Bussen är ett forskningsprojekt mellan VTI och LiU;
[länk]

Jag har kikat en del på den ( men inte provåkt än då den går åt "fel" håll för mig). På rundan den åker så möter den ibland en stadsbuss vid en förträgning där det ej går att mötas. Det är en busshållplats där så stadsbussen stannar ofta där en kortare stund. När detta inträffar så blir det alltid ett dödläge där stadsbussen väntar på att den självkörande ska flytta på sig och den självkörande dito. Här brukar värden i den självkörande bussen få ta över och backa den.(Stadsbussen är en större ledad buss så den har mycket svårare att backa.). Ibland hinner det dock fylla på med bilar bakom båda bussarna och det blir ett mindre intermezzo.

På det så är campus LiU, som flera andra universitet, fullt av cyklar. Ibland är dessa parkerade mitt i rutten för den självkörande bussen.och blockerar vägen. Värden i bussen får då gå ut och flytta dem. Undrar hur detta skulle funka om bussen var helt obemannad?

Detta rör sig om en mindre buss på test och som kör mycket sakta...

Jag ska tillägga att jag är teknikintresserad och ska vid tillfället ta en tur i bussen, men jag har också i mitt tidigare arbetsliv varit med och utvecklat styrsystem för automation inom industrin. Där finns ibland rätt tuffa utmaningar trots att man har att göra med en kontrollerad miljö. Därför är jag lätt skeptiskt till att vi får se helt självkörande bilar på våra vägar den närmaste tiden.
Den började i Kista. En vän har åkt med den, men då var den inte imponerande då det för en fullt rörelsefri människa går betydligt snabbare och lättare med en cykel.

För att den skall fungera till 100% så bör den väl ha en egen väg där inte människor kan ställa saker ivägen.
De förlorar alltså sitt syfte om det ska hänga med en gubbe för att ta hand om den.
 
R Rkarlsson skrev:
Den började i Kista. En vän har åkt med den, men då var den inte imponerande då det för en fullt rörelsefri människa går betydligt snabbare och lättare med en cykel.

För att den skall fungera till 100% så bör den väl ha en egen väg där inte människor kan ställa saker ivägen.
De förlorar alltså sitt syfte om det ska hänga med en gubbe för att ta hand om den.
Den läste jag om när testerna började och har undrat vart den tog vägen, jaha så det är den som rullar i Linköping.
 
Det kanske kan bli speciella vägar som är designade för tekniken med bilar som kan köra själva, men att det skulle funka på alla gator och i alla lägen tror inte jag på.
 
A AndersS skrev:
Den läste jag om när testerna började och har undrat vart den tog vägen, jaha så det är den som rullar i Linköping.
Den har varit på Lindholmen i Göteborg ett par vändor också. Det största problemet för den är att folk går och cyklar framför den så den måste tvärnita. Folk har lärt sig att den stannar och bryr sig därför inte, de går/cyklar/kör elsparkcykel rätt ut framför den.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Det kanske kan bli speciella vägar som är designade för tekniken med bilar som kan köra själva, men att det skulle funka på alla gator och i alla lägen tror inte jag på.
Motorvägar fungerar rätt bra också. Så länge det finns viltstängsel.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Det kanske kan bli speciella vägar som är designade för tekniken med bilar som kan köra själva, men att det skulle funka på alla gator och i alla lägen tror inte jag på.
Lite stopp och belägg. Vi ska inte få köra bil.
Men det ska få finnas speciella vägar för speciella bilar.
Då känns det lite som att projektet lägga ner bilparken i Sverige kan avslutas, det är inte så fruktansvärt miljövänligt att göra nytt vägnät för inte så fruktansvärt miljösmarta bilar (tillverkning)

Lika korkad ide som att bygga höghastighetståg men de ska annektera xxxx antal kvadratmil privat mark och xxx antal privata bostäder skall tvångsövertas.
Detaljplaner skall tvångsändras för att kunna köra dessa dyra tågen genom helig mark, men de får inte köra med crossar 1 gång i veckan :D

Miljövänligt. Verkligen.
 
R Rkarlsson skrev:
Lite stopp och belägg. Vi ska inte få köra bil.
Men det ska få finnas speciella vägar för speciella bilar.
Då känns det lite som att projektet lägga ner bilparken i Sverige kan avslutas, det är inte så fruktansvärt miljövänligt att göra nytt vägnät för inte så fruktansvärt miljösmarta bilar (tillverkning)

Lika korkad ide som att bygga höghastighetståg men de ska annektera xxxx antal kvadratmil privat mark och xxx antal privata bostäder skall tvångsövertas.
Detaljplaner skall tvångsändras för att kunna köra dessa dyra tågen genom helig mark, men de får inte köra med crossar 1 gång i veckan :D

Miljövänligt. Verkligen.
Att ändra vissa befintliga sträckor så att de klarar dessa bilar är inte så svårt. Det handlar nog mest om att det är rakt och kanske stängsel och kanske någon form av trådlös teknik för övervakning av hastigheten och samband mellan de olika bilarna.
 
Mikael_L
D djac skrev:
Bilen, den har ju kallats så ett tag nu, har utvecklats mot självkörning under en lång tid med olika assisterande system, servo, ABS, ESP, farthållare med avståndssensorer, autobroms, aktiv filhållning och nu övervakad självkörning,
Vad tror ni, har all denna funktionalitet i nya bilar lett till att folk sitter mer och messar, websurfar bakom ratten, och andra sysslor som inte har med bilkörning att göra
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Rörande hur lätt det är att få till självkörande bilar i USA, hur många av er har mycket erfarenhet av att köra bil "over there"?

Jag har, och jag kan berätta att det är en markant skillnad att köra bil i USA, det är extremt mycket lättare. Vägarna är nämligen gjorda för primärt biltrafik. Om jag skall försöka kvantifiera det så är det enligt mina uppskattningar åtminstone 100x svårare att få en självkörande bil att fungera i Göteborg än i Las Vegas/Los Angeles/Washington DC/Atlanta/Dallas/San Francisco/Memphis/Seattle/NewYork (bara för att nämna några städer i USA som jag kört bil i). Att ta sig till en adress med bil i Göteborg är extremt mycket mer utmanande, med mängder av hinder, omledningar och risker som inte finns på vägarna i USA.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Angående reklamvideon ovan där en person skjutsas runt, detta skiljer sig inte särskilt mycket från tidigare exempel jag sett. Det handlar om lågtrafikerade breda väluppmärkta amerikanska vägar, vackert väder, ganska låg komplexitet. Det är under sådana förhållanden man kan tänka sig att lämna över kontrollen till en ”självkörande” bil, och det är under dessa förhållanden som man kan samla statistik om olycksfria miles.

Verkligheten kan se väldigt annorlunda ut som de flesta svenska förare kan intyga. Kraftigt regn, nedsatt sikt, underkylt regn, nedisade ytor på bilen… dåliga vägar med ständiga kurskorrigeringar mellan potthålen, svaga vägkanter… Och då har vi inte ens kommit in på komplexiteterna i tät trafik där det krävs stor vaksamhet och kommunikationsförmåga för att kunna ta sig fram på säkert sätt.

Detta sagt så är det redan idag så att bilförare kan ha stor hjälp av allt mer avancerade förarstödssystem för att öka förmågan att hantera vissa situationer. Dessa system ser jag som en spin-off av alla de ansträngningar som görs för att få fram mer och mer autonoma fordon, det är en bra utveckling om man förstår begränsningarna och designar systemen klokt så att samspelet människa-teknik fungerar optimalt.
__
PS: såg att jag visst blev tvåa på bollen där… :)
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Att ändra vissa befintliga sträckor så att de klarar dessa bilar är inte så svårt. Det handlar nog mest om att det är rakt och kanske stängsel och kanske någon form av trådlös teknik för övervakning av hastigheten och samband mellan de olika bilarna.
Men precis. Det kommer alltså inte fungera ihop med vanliga bilar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.