Det är valår i år. Räkna med att det inte blir något dramatiskt nu. Men nästa mandatperiod tvingas regeringen att införa en kilometerskatt, för att få in de skatter som måste in till statskassan. Vare sig regeringen är röd eller blå.
 
  • Gilla
  • Arg
karlmb och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag kan chansa även i vår bil att låta den vara "självkörande" och sitta och blunda motsvarande t.ex. Tesla men det blir för det ingen autonom bil. Med autonom krävs ingen förare dvs bilen kan köra mellan olika platser med eller utan någon människa i bilen.
Det finns definierat olika nivåer av "självkörande" bilar men betyder inte att den är autonom.;). Nivå 2 är de som förekommer i Sverige och har en kontroll på att föraren t.ex. håller i ratten.
Jag är helt med på de nivåerna. Men att det kan sitta en person bakom ratten betyder inte att det måste det. Det är bland annat pga att försäkringsfrågan ännu inte är utredd som man måste ha händerna på ratten och därigenom vara ansvarig. Inte för att funktionen i sig kräver det. Beroende på bilmodell förstås.
 
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Jag är helt med på de nivåerna. Men att det kan sitta en person bakom ratten betyder inte att det måste det. Det är bland annat pga att försäkringsfrågan ännu inte är utredd som man måste ha händerna på ratten och därigenom vara ansvarig. Inte för att funktionen i sig kräver det. Beroende på bilmodell förstås.
Det handlar väl snarare om trafiklagstiftningen. Det finns väl inga speciallagar som ger undantag för självkörande bilar. Jag antar att lagar som t.ex. handlar om mobilprat i bilen gäller lika mycket för alla sorters bilar.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Kilometerskatt i personbilar? Obligatoriskt med uppkopplad GPS...
Storebror ser dig. "1984" var bara förordet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Jag är helt med på de nivåerna. Men att det kan sitta en person bakom ratten betyder inte att det måste det. Det är bland annat pga att försäkringsfrågan ännu inte är utredd som man måste ha händerna på ratten och därigenom vara ansvarig. Inte för att funktionen i sig kräver det. Beroende på bilmodell förstås.
Nja, jag skulle inte välja att låta nivå 2 köra utan att ha koll på bilen på våra vägar. De fungerar inte så bra, men har bara kört Volvo och testat en Tesla, kanske finns andra bättre fabrikat. Kör til mera änl 95% med nivå 1, automatisk farthållare, men med nivå 2 och styrning kanske 60%, dvs där det fungerar utifrån vägförhållande.
 
A AndersS skrev:
Nja, jag skulle inte välja att låta nivå 2 köra utan att ha koll på bilen på våra vägar. De fungerar inte så bra, men har bara kört Volvo och testat en Tesla, kanske finns andra bättre fabrikat. Kör til mera änl 95% med nivå 1, automatisk farthållare, men med nivå 2 och styrning kanske 60%, dvs där det fungerar utifrån vägförhållande.
Teslas "full self-driving" finns blott i USA.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Teslas "full self-driving" finns blott i USA.
Precis, det var därför jag tidigare skrev vad vi idag har i Sverige och vad de närmaste fem åren kommer att hända utifrån våra vägar och väglag/årstider, finns ju delstater i USA som har helt andra klimatförhållanden och vägförhållanden.
 
Marike Marike skrev:
Var och körde några mil i helgen, vägskicket är helt förskräckligt .
Finns det inte pengar till att underhålla vägnätet trots att staten drar in 42 miljarder på drivmedelskatt, en siffra jag hörde på tv.
Hur blir det sen då när alla ska köra elbil, som dessutom väger i snitt 5-600 kg mer mot syskonbilen med ottomotor. Läste att även däcken på elbilar måste vara hårdare p g av vikten. Gissar att det kommer att slita än mer på vägarna samtidigt som skatteintäkterna minskar.
Och om det kommer finnas pengar till ett ökat underhåll, är det så miljövänligt?
Vad med transport bilar då såsom lastbilar osv.
 
Här är ett färskt klipp där CNN testar Teslas FSD:

 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
P
Marike Marike skrev:
Men denna hysteri om co2 förstår jag inte.
Koldioxid är en växthusgas, dvs den gör att instrålad värme stannar kvar.Ju mer koldioxid som finns i atmosfären desto med hindras värmeutstrålningen. Det blir alltså varmare. Globalt.

Svante Arrhenius var en av de första som visade hur koldioxid gör jorden varmare. Detta publicerade han 1896. Arrhenius postulerade att koleldning skulle leda till utrotning av mänskligheten inom 10000 år. Möjligen var det en något konservativ bedömning …
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Vad kommer nästa gång?
ansökan från polis om att det ska finnas en avstängningsfunktion i alla bilar för att undvika biljakt?

Eller ska polisen ha elbil också... Och mitt under utryckning så dör patrullbilen för att patrullen inte kan ladda fordonet då de har 14 mil av skogsområde runt sig... Utan bebyggelse... Detta är inte genomtänkt alls..
Nä, det där har du inte tänkt igenom ordentligt.
 
P
T tompaah7503 skrev:
Privatbilismen behöver minska kraftigt oavsett om bilarna kommer att rulla utan utsläpp eller inte. Denna minskning kommer att behöva göras främst i och omkring större städer men även de mindre tätorterna behöver anpassa sig.
Det blir utmärkt. Då blir det inte så trångt i städerna för oss lantisar när vi lite då och då har ett ärende till stan.
 
P
Maskintok skrev:
Åh nä inte alls.
Men frågan är mer komplex än att säga som bolund" att allt som krävs är fler uttag på väggen när brist på el uppstår... "
När sa Bolund så?
 
P
R Rkarlsson skrev:
Med tanke på vad en vettig traktor kostar idag så lär väl inte batteri vara under 3-4 miljoner. Roligt vid högsäsong där de ofta jobbar från tidig morgon till natten då. Ska de stå och vänta några timmar mellan varje pass då :D
Det löser sig med en lång sladd.

Trådtraktorer kanske inte är en helt dum idé? Traktorer körs oftast fram och tillbaka över en åker, så med luftledningar kan man plöja och så dygnet runt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.