P
Maskintok skrev:
det är ju så det ska vara i denna kort tänkande hysterin...
Att det tänks kort i frågan om den globala uppvärmningen beror nog på att det är kort om tid att lösa problemet.
 
A
P pmd skrev:
Att det tänks kort i frågan om den globala uppvärmningen beror nog på att det är kort om tid att lösa problemet.
Nja då ska man vara övertygad om den frågan också...
Så här har det låtit sedan 1960-talet...
då hade vi bla bla tid på oss sedan var jorden död... När den dagen kom... jorden levde vidare... Sedan flyttade de med hysteri fram årtalet... Och när det kom... Då levde jorden vidare... nu sitter vi här.. jorden skulle dött ut minst 15 gånger enligt dessa... Och våra politiker har gått på samma tankegångar...

har de gjort något mer än att höja skatterna?
Nä, de verkar tro att det är där saker ska börja... döda människan ekonomiskt...
 
Redigerat:
D
Conny S Conny S skrev:
Storebror ser dig. "1984" var bara förordet.
Det kommer absolut öppna upp för mer träffsäkra avgifter.
 
D
Maskintok skrev:
Nja då ska man vara övertygad om den frågan också...
Så här har det låtit sedan 1960-talet...
då hade vi bla bla tid på oss sedan var jorden död... När den dagen kom... jorden levde vidare... Sedan flyttade de med hysteri fram årtalet... Och när det kom... Då levde jorden vidare... nu sitter vi här.. jorden skulle dött ut minst 15 gånger enligt dessa... Och våra politiker har gått på samma tankegångar...

har de gjort något mer än att höja skatterna?
Nä, de verkar tro att det är där saker ska börja... döda människan ekonomiskt...
Lyckligtvis är det en väldigt liten andel som inte klarat ta till sig något av verkligheten gällande miljön och de mest tongivande av dessa verkar alla ha lukrativa relationer, som man kan misstänka påverkar deras offentliga hållning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Lyckligtvis är det en väldigt liten andel som inte klarat ta till sig något av verkligheten gällande miljön och de mest tongivande av dessa verkar alla ha lukrativa relationer, som man kan misstänka påverkar deras offentliga hållning.
D djac skrev:
Lyckligtvis är det en väldigt liten andel som inte klarat ta till sig något av verkligheten gällande miljön och de mest tongivande av dessa verkar alla ha lukrativa relationer, som man kan misstänka påverkar deras offentliga hållning.
Även den skaran inom nazismen som gjorde som mest skada var en liten mindre grupp..
Så varför skulle dessa vara skillnaden?

många hjärnlösa följer.. Men få förstår varför...
 
D
Maskintok skrev:
Även den skaran inom nazismen som gjorde som mest skada var en liten mindre grupp..
Så varför skulle dessa vara skillnaden?

många hjärnlösa följer.. Men få förstår varför...
Jag är osäker på vad du menar, är det att bakom de som varnar för miljöförändringar finns det en nazistisk kärna?
 
A
D djac skrev:
Jag är osäker på vad du menar, är det att bakom de som varnar för miljöförändringar finns det en nazistisk kärna?
Nä liten grupp.
som är lika farliga för mänskligheten som nazisterna var.
 
D
Maskintok skrev:
Nä liten grupp.
som är lika farliga för mänskligheten som nazisterna var.
Menar du den gruppen som förstått att vår miljö är långsiktigt hotad (ca90-95% av befolkningen), eller de sk miljöförnekarna, ca 5% av befolkningen?
 
A
D djac skrev:
Menar du den gruppen som förstått att vår miljö är långsiktigt hotad (ca90-95% av befolkningen), eller de sk miljöförnekarna, ca 5% av befolkningen?
Vad tror du själv?
vilka sitter och driver politik som gör så att folks ekonomier rasar samman?
vilka skriker om skäms i media?
vilka har stått och galat som en tupp sedan 1960-talet?

ja inte är det förnekar av något klimat... Vilket är en felaktig titel... De förnekar inte klimatet... De är bara inte en del av hysterin..
 
D
Maskintok skrev:
Vad tror du själv?
vilka sitter och driver politik som gör så att folks ekonomier rasar samman?
vilka skriker om skäms i media?
vilka har stått och galat som en tupp sedan 1960-talet?

ja inte är det förnekar av något klimat... Vilket är en felaktig titel... De förnekar inte klimatet... De är bara inte en del av hysterin..
Jag tycker det låter som svammel men i en sak har du nog rätt, om man har en ekonomisk plan för framtiden som bygger på evig tillväxt, fortsatt fritt konsumerande av naturresurser och stora koldioxidutsläpp, så bör man nog ta sig en funderare och omarbeta denna.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Svante Arrhenius var en av de första som visade hur koldioxid gör jorden varmare. Detta publicerade han 1896. Arrhenius postulerade att koleldning skulle leda till utrotning av mänskligheten inom 10000 år. Möjligen var det en något konservativ bedömning
Ja, Arrhenius var en av de första, dock inte den allra första som beskrev koldioxidens påverkan på vårt klimat. Det var en amerikan som jag just nu inte kommer ihåg namnet på.

Vid Stockholms universitet finns ff sekelskiftesvillan kvar där Arrhenius satt och räknade, han blev så uppslukad av uppgiften att det kostade honom hans äktenskap -sägs det.

Hans ursprungliga intresse handlade om vad som orsakade planetens istider och det var så han upptäckte koldioxidens påverkan på klimatet.

Det han inte kunde förutse var hastigheten i förändringarna, de snabbt stigande kurvorna gällande befolkningsökning, industriell produktion, BNP, bilismens snabba utveckling m.m.

Han var inte oroad eftersom han utgick från att det skulle ta oss 3000 år att fördubbla koldioxidhalten i vår atmosfär. Han såg fram emot värmen som en välsignelse för oss nordbor med ett behagligare klimat och mindre karg natur.

1903 erhöll han Nobelpriset i kemi men för en helt annan upptäckt.
 
  • Gilla
  • Älska
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Även den skaran inom nazismen
Sorry grabben, men i enlighet med Godwins princip måste jag härmed förklara dig som förlorare i diskussionen!
(Men att det krävdes ett fyrsiffrigt antal inlägg för att uppnå detta är trots allt till din fördel ;)!)
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
pmd och 4 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Koldioxid är en växthusgas, dvs den gör att instrålad värme stannar kvar.Ju mer koldioxid som finns i atmosfären desto med hindras värmeutstrålningen. Det blir alltså varmare. Globalt.

Svante Arrhenius var en av de första som visade hur koldioxid gör jorden varmare. Detta publicerade han 1896. Arrhenius postulerade att koleldning skulle leda till utrotning av mänskligheten inom 10000 år. Möjligen var det en något konservativ bedömning …
Nu ska man tänka att halten koldioxid är låg, den är i PPM dvs delar per miljon. Växter som är de som andas den, är otroliga. De klarar denna låga nivå. Men det är ett gränsfall. Lite mindre i luften och de dör.
 
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Sorry grabben, men i enlighet med Godwins princip måste jag härmed förklara dig som förlorare i diskussionen!
(Men att det krävdes ett fyrsiffrigt antal inlägg för att uppnå detta är trots allt till din fördel ;)!)
Jag är bara en förlorare om jag väljer att lyssna på sittande regeringen och dess svans..
väljer jag min egen väg utan statens långa döda hand så är jag en vinnare..
dvs allt va städer och miljöhysteri heter är för mig satan själv..
 
A
D djac skrev:
Jag tycker det låter som svammel men i en sak har du nog rätt, om man har en ekonomisk plan för framtiden som bygger på evig tillväxt, fortsatt fritt konsumerande av naturresurser och stora koldioxidutsläpp, så bör man nog ta sig en funderare och omarbeta denna.
Jag tycker den som anser andra svamla bör sätta sig ner och fundera på vad denna egentligen säger eller skriver.. först då vet man vad vederbörande menar...

om man har som plan att sjösätta industri i Sverige med miljölagar som stoppar detta och myndigheter som jobbar så långsamt att all industri flyr landet... Och till på allt...
En regering som vill skatta ihjäl det sista..
Då borde man ha tagit sig denna fundering för länge sedan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.