296 565 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Varför tror du inte det kommit längre om fem år? Om du tex tittar på utvecklingen som hänt bara de senaste 12 månaderna.A AndersS skrev:
Det är inte bilföretagen som utvecklar självkörning, de enda som i dag har kompetensen och beräkningskraften är Google, Nvidia, Tesla och kanske någon mer. Apple skulle nog kunna om de ville.
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Det är faktisk väldigt många företag som jobbar med självkörning eller delar av.W witten skrev:Varför tror du inte det kommit längre om fem år? Om du tex tittar på utvecklingen som hänt bara de senaste 12 månaderna.
Det är inte bilföretagen som utvecklar självkörning, de enda som i dag har kompetensen och beräkningskraften är Google, Nvidia, Tesla och kanske någon mer. Apple skulle nog kunna om de ville.
Jag känner till två stycken, ett mindre lokalt och en annan större leverantör till bilindustrin, bara här i Linköping. Både kör runt med bilar med diverse eftermonterad utrustning på.
Medlem
· Sverige
· 5 270 inlägg
Vad är det för signifikanta framsteg som du refererar till?W witten skrev:
Biltillverkarna har fullt upp att få förhållandevis enkla system som autobroms att funka tillförlitligt och varje gång.
Jag tänker på presentationen av teknikerna under Tesla AI-day den 20 augusti i år, samt hur Google (också i augusti) började köra en begränsad skara passagerare i San Fransisco i sina robotaxis.H Harald Blåtumme skrev:
Din kommentar om biltillverkarna bevisar bara min poäng, de är helt chanslösa
Medlem
· Sverige
· 5 270 inlägg
Nu har jag inte sett dessa demos som du refererar till. Men det är ju en enorm skillnad i att presentera tillrättalagda experiment under strängt kontrollerade förhållanden och i förberedda miljöer, vs att rulla ut motsvarande teknik på allmänna vägar.
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Ja, jag blev mäkta imponerad av Tesla när ägarna inte ens kunde låsa upp sina bilar;W witten skrev:
https://www.svd.se/datastrul-stoppade-tusentals-teslor
Men det är klart. Ett system som bara ger vissa tillgång till en bil är nog en särdeles svår nöt att knäcka…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nähä men kolla på dem då. Lite starkt att uttala sig om något man inte sett. Båda exemplena utspelar sig ju på allmänna vägar i stadstrafik.H Harald Blåtumme skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 270 inlägg
Men om du nu sitter på information om detta, varför länkar du inte direkt?W witten skrev:
Att sitta och tok-googla efter alla infall som folk har i drömmeritrådar typ denna är tämligen fruktlöst…
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 476 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 476 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 476 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 476 inlägg
Det #sundaförsnuftet gav ju det svaret också i mellanmjölkens land. Framför du ett fordon är du ansvarig för det. Oavsett om du "bett någon annan" framföra det eller inte #google #apple #digsjälvMaskintok skrev:
Jag har svårt att se annan utgång i svensk domstol.
muuu.. Målgan kanske?Krilleman skrev:
har ju varit tveklöst återkommande i rättssal...
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 476 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 476 inlägg
I svensk rättsstal är det ju poppis att skylla på varandra. Då går ju alla fria.Maskintok skrev:
Det var hen...
Nej det var hen....
Nej det var hen....
Nej det var hen...
Och sen blev ingen dömd för ingen visste vem hen var
Jag kräks på ordet hen kan tilläggas.
höns heter så på engelska.Krilleman skrev:
Antingen har man kuk eller ej...
har aldrig fattat det där med deras mysko könsroll...
skitsamma.
Jo det blir svårt för en åklagare med fler än 2 som erkänner samma sak..
Om de nu inte är cirkusartister.
För de kan ju hålla många bollar i luften samtidigt