Mikael_L Mikael_L skrev:
Problemet är att få tillgång till dokumentation, både elscheman, kretskortschema, och programvara är saker som kan vara svåra, eller helt omöjligt att få ta del av.
Skulle dokumentationen vara fri skulle enormt mycket repareras av ägarna själva eller folk som gav sig in på området. Även utveckling och förbättringar skulle ständigt, särskilt i programvaran.
Men glöm att tillverkarna släpper det fritt utan att det kommer som lagkrav.
Det är redan till viss del lagkrav på det.

Jag tror många underskattar vad många villiga att satsa om det finns en marknad för det. Och om inte tillverkarna håller rimliga priser kommer det ju alltid finnas incitament för både lagkrav och ”fristående” hackning.

Sedan att det skulle vara svårt att få tag på programvaran till bilen är ju det inte sant. Den levereras ju med bilen annars skulle den inte funka ;) Det finns gott om exempel på trimföretag som redan efter ett halvår lyckats läsa ur och knäcka programvaror på nya bilar.

På det finns det ju ännu enklare piggyback-system där man egentligen inte behöver komma in i programvaran alls.

För Tesla har vi ju redan fristående aktörer. T.ex. youtubare en Rich på kanalen Rich Rebuilds. Köper crashade Teslor och reparerar.
 
S Styrman_jansson skrev:
Precis. WVs utsläppsfusk har kostat dem 10 miljarder bara i Tyskland och dessutom lett till rättsliga åtgärder för vissa personer inom organisationen.
Mercedes ser ut att åka på en till..
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Problemet är att få tillgång till dokumentation, både elscheman, kretskortschema, och programvara är saker som kan vara svåra, eller helt omöjligt att få ta del av.
Skulle dokumentationen vara fri skulle enormt mycket repareras av ägarna själva eller folk som gav sig in på området. Även utveckling och förbättringar skulle ständigt, särskilt i programvaran.
Men glöm att tillverkarna släpper det fritt utan att det kommer som lagkrav.
2005 kom kravet på obd2. Chrysler bland annat fick släppa sin sketna version för att släcka en sunken abs lampa.
För en bilverkstad är det inga problem att få tag i den programvara de behöver.
För då hade de ju inte kunnat serva en enda modern bil.
 
R Rkarlsson skrev:
2005 kom kravet på obd2. Chrysler bland annat fick släppa sin sketna version för att släcka en sunken abs lampa.
För en bilverkstad är det inga problem att få tag i den programvara de behöver.
För då hade de ju inte kunnat serva en enda modern bil.
Markant skillnad mellan OBD2 och programvara för självklrande bilar. OBD2 handlar om att läsa eller ändra värdet på en "variabel", självklrande bilar handlar om mångmiljontals värden i en databas som används för att skapa reglerna, vilka i sin tur är hundra tusentals. Och sedan själva programvaran på det.

Man pratar om att biltillverkarna skall tvingas spara all video som genereras av bilen vara för att kunna felsöka algoritmerna vid olyckor...

Edit: alltså inte bara videon från olyckan, utan all video som bilen producerat under hela sin livslängd!
 
pacman42 pacman42 skrev:
Markant skillnad mellan OBD2 och programvara för självklrande bilar. OBD2 handlar om att läsa eller ändra värdet på en "variabel", självklrande bilar handlar om mångmiljontals värden i en databas som används för att skapa reglerna, vilka i sin tur är hundra tusentals. Och sedan själva programvaran på det.
Just detta som gör att jag inte tror att självkörande bilar kommer att bli verklighet. Systemet är för komplext för att kunna bli säkert. Varje bilfärd är princip en otestad tur då de indata som fås just under den turen aldrig genererats tidigare. Tänk bara på hur stora mjukvarutillverkare hela tiden måste skicka ut nya versioner av programvara då nya buggar/säkerhetshål hittas. Jämfört med en självkörande bil är detta ofta fråga om relativt enkla program där man i högra grad kan testa alla tänkbara kombinationer av indata.
 
L lbgu skrev:
Just detta som gör att jag inte tror att självkörande bilar kommer att bli verklighet. Systemet är för komplext för att kunna bli säkert. Varje bilfärd är princip en otestad tur då de indata som fås just under den turen aldrig genererats tidigare. Tänk bara på hur stora mjukvarutillverkare hela tiden måste skicka ut nya versioner av programvara då nya buggar/säkerhetshål hittas. Jämfört med en självkörande bil är detta ofta fråga om relativt enkla program där man i högra grad kan testa alla tänkbara kombinationer av indata.
AI-system har inte en rad programkod för varje scenario skaparen kunde komma på. Deras neurala nätverk reagerar snarare på sin omgivning baserad på träningsdata skapad i kraftfulla datorer.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Just detta som gör att jag inte tror att självkörande bilar kommer att bli verklighet. Systemet är för komplext för att kunna bli säkert. Varje bilfärd är princip en otestad tur då de indata som fås just under den turen aldrig genererats tidigare. Tänk bara på hur stora mjukvarutillverkare hela tiden måste skicka ut nya versioner av programvara då nya buggar/säkerhetshål hittas. Jämfört med en självkörande bil är detta ofta fråga om relativt enkla program där man i högra grad kan testa alla tänkbara kombinationer av indata.
Tekniken finns redan inom det militära. Missiler och drönare som verkar helt autonomt. Att kunna hantera en bil i trafik är givetvis annorlunda, men inte svårare.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Tekniken finns redan inom det militära. Missiler och drönare som verkar helt autonomt. Att kunna hantera en bil i trafik är givetvis annorlunda, men inte svårare.
Eh Jo. Det är mycket mer hinder på marknivå än i luften.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Det är redan stor skillnad mellan något som flyger autonomt "militärt", missil tex, och något som flyger i normalt luftrum med normal civil trafik.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Eh Jo. Det är mycket mer hinder på marknivå än i luften.
Ja vore det lika lätt skulle vi ha båda. Nu har vi en.
 
W witten skrev:
Ja vore det lika lätt skulle vi ha båda. Nu har vi en.
Vi har ju båda, Google har ju kört flera år nu.
 
Idén med helt autonoma fordon är intressant för vissa tillämpningar men knappast generellt. Det finns inget självändamål med att personbilar ska kunna köra helt autonomt under alla förhållanden. Däremot finns det stora vinster med att utveckla allt mer avancerade förarstödssystem som kan assistera och få föraren att kunna undvika olyckor och tillbud.

Autobroms börjar bli mer eller mindre standard, många som provat detta kan intyga att tekniken behöver utvecklas innan den går att lita på och ha aktiverad alltid. Märkliga inbromsningar sker pga olika situationer som lurar sensorer osv. Här pratar vi bara om oerhört enkla situationer så man förstår att det är en lång utveckling som återstår bara här. Lane assist, samma där. Rätt använda kan dessa system fungera bra som stöd men ”intelligensen” är extremt begränsad.

Personligen ser jag det inte ens som ett önskvärt mål att personbilar ska kunna betros att köra helt autonomt, det måste finnas en ansvarig ”kapten” ombord precis som det gör i flygplan med alla automatiska stödsystem typ autopilot etc. Ibland gör de automatiska systemen fel och kaptenen måste ingripa för att rädda situationen, se tex alla de incidenter och faktiska olyckor kring Boing 737MAX.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Tekniken finns redan inom det militära. Missiler och drönare som verkar helt autonomt. Att kunna hantera en bil i trafik är givetvis annorlunda, men inte svårare.
;) Det är stor skillnad, mycket stor:cool:
 
A
skillnad på bilen som sprängs eller missilen?
 
Krilleman
Maskintok skrev:
skillnad på bilen som sprängs eller missilen?
Givetvis...

I bilen sitter det en militant herre som skriker en välkänd ramsa till skillnad från missilen som inte har någon form av passagerare i fordonet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.