291 264 läst · 8 036 svar
291k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Du gör felet som många andra att ha en övertro på hur bra förare människor är. De kör tex trötta, fulla, påverkade, arga och sjuka.H Harald Blåtumme skrev:Idén med helt autonoma fordon är intressant för vissa tillämpningar men knappast generellt. Det finns inget självändamål med att personbilar ska kunna köra helt autonomt under alla förhållanden. Däremot finns det stora vinster med att utveckla allt mer avancerade förarstödssystem som kan assistera och få föraren att kunna undvika olyckor och tillbud.
Autobroms börjar bli mer eller mindre standard, många som provat detta kan intyga att tekniken behöver utvecklas innan den går att lita på och ha aktiverad alltid. Märkliga inbromsningar sker pga olika situationer som lurar sensorer osv. Här pratar vi bara om oerhört enkla situationer så man förstår att det är en lång utveckling som återstår bara här. Lane assist, samma där. Rätt använda kan dessa system fungera bra som stöd men ”intelligensen” är extremt begränsad.
Personligen ser jag det inte ens som ett önskvärt mål att personbilar ska kunna betros att köra helt autonomt, det måste finnas en ansvarig ”kapten” ombord precis som det gör i flygplan med alla automatiska stödsystem typ autopilot etc. Ibland gör de automatiska systemen fel och kaptenen måste ingripa för att rädda situationen, se tex alla de incidenter och faktiska olyckor kring Boing 737MAX.
En helt autonom bil skapar möjligheter för många fler att använda bil, billiga taxitjänster och möjlugheten till extrainkomster för personer som äger egna bilar. Om tillverkarna kommer att sälja till privatpersoner (jag är tveksam).
Jag tar det sist. En autonom bil är mycket säkrare än en mänsklig förare. Jag säger det eftersom jag är säker på att myndigheter inte kommer att tillåta tillverkarna att plocka bort ratten innan systemen visat sig råka ut för många hundra procent färre olyckor än människor.
Jag tror att det är runt tio år innan både teknik och lagstiftning är där, men redan nu och fram tills dess har vi förarövervakade system i ökande autonom grad.
Boeing 737 MAX är ett från grunden och upp ett feldesignat plan som kompenserar motorer som är placerade för långt fram på vingen med mjukvara, samtidigt som mjukvaran också ska simulera beteendet hos ursprungliga 737 för att slippa träna om piloterna.
Motorerna placerades som de gjorde för att man ville spara in på att utveckla en ny flygplanskropp, samtidigt som de nya motorerna var större och inte fick plats under vingen.
Det är inte ingenjörer som tagit de besluten. Vi får hoppas att ingen utvecklar en autonom bil med kaross från 70-talet och simulerar beteendet hos en mänsklig förare. Jag hoppas det blir bättre än så.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 323 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 323 inlägg
Jag håller med, men historien har ju en tendens att upprepar sig tråkigt nog. Men det är experterna lite oense...W witten skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 056 inlägg
@witten. Du gör felet att gravt överförenkla komplexiteten i vad som krävs för att framföra ett fordon på säkert sätt under alla förhållanden. Du, i likhet med många andra, hyser en helt obefogad övertro på att AI och ML, diverse sensorteknologier kommer att kunna vara ”flygfärdiga” i närtid vad gäller så komplexa uppgifter som att köra bilar helt autonomt under alla förhållanden.
Det jag förespråkar här, som alltid när jag involverar mig i liknande diskussioner, är att vi ska ha som designmål att utforma teknik-människasystem på ett sätt som utnyttjar båda parters starka sidor. Som sagt, jag är helt för en fortsatt utveckling av riktigt robusta förarstödssystem men det är i slutänden bilens mänskliga förare som har ansvaret för slutresultatet ”säker färd”, och som alltid måste ges makt och möjlighet att ingripa där de automatiska systemen fallerar.
Det jag förespråkar här, som alltid när jag involverar mig i liknande diskussioner, är att vi ska ha som designmål att utforma teknik-människasystem på ett sätt som utnyttjar båda parters starka sidor. Som sagt, jag är helt för en fortsatt utveckling av riktigt robusta förarstödssystem men det är i slutänden bilens mänskliga förare som har ansvaret för slutresultatet ”säker färd”, och som alltid måste ges makt och möjlighet att ingripa där de automatiska systemen fallerar.
Jag vet inte om jag tycker 10 år är i närtid men om jag ska erkänna övertro så är det på tidsaspekten och inte hurvida tekniken kommer eller inteH Harald Blåtumme skrev:@witten. Du gör felet att gravt överförenkla komplexiteten i vad som krävs för att framföra ett fordon på säkert sätt under alla förhållanden. Du, i likhet med många andra, hyser en helt obefogad övertro på att AI och ML, diverse sensorteknologier kommer att kunna vara ”flygfärdiga” i närtid vad gäller så komplexa uppgifter som att köra bilar helt autonomt under alla förhållanden.
Det jag förespråkar här, som alltid när jag involverar mig i liknande diskussioner, är att vi ska ha som designmål att utforma teknik-människasystem på ett sätt som utnyttjar båda parters starka sidor. Som sagt, jag är helt för en fortsatt utveckling av riktigt robusta förarstödssystem men det är i slutänden bilens mänskliga förare som har ansvaret för slutresultatet ”säker färd”, och som ges makt och möjlighet att ingripa där de automatiska systemen fallerar.
Redan nu har det hänt olyckor när mänskliga förare haft som uppgift att övervaka prototyper av självkörande bilar, de har helt enkelt skitit i att övervaka och tittat på mobilen i stället. Det kommer inte att fungera med delat ansvar.
Medlem
· Sverige
· 5 056 inlägg
Där är vi helt överens och detta är grunden till min inställning till vettiga designmål.W witten skrev:
Det är bilens förare som är ansvarig för vad som händer i alla lägen, inklusive sådant simpelt som att hålla fordonet i skick, se till att bromsar fungerar som de ska, att däcken håller tillräckligt hög standard etc. Att se till att ABS och ESP är ok hjälper bilen till med, liksom att ha koll på övriga hjälpsystem, men det är upp till bilens förare att se till att allt funkar.
Jag ser inte någon rimlighet i att delegera detta ansvar till ett tekniskt system eller dess tillverkare, för mig är det inte ens något jag någonsin skulle se som önskvärt.
Man måste vid den tidpunkten så klart ändra så att tillverkaren är ansvarig.H Harald Blåtumme skrev:Där är vi helt överens och detta är grunden till min inställning till vettiga designmål.
Det är bilens förare som är ansvarig för vad som händer i alla lägen, inklusive sådant simpelt som att hålla fordonet i skick, se till att bromsar fungerar som de ska, att däcken håller tillräckligt hög standard etc. Att se till att ABS och ESP är ok hjälper bilen till med, liksom att ha koll på övriga hjälpsystem, men det är upp till bilens förare att se till att allt funkar.
Jag ser inte någon rimlighet i att delegera detta ansvar till ett tekniskt system eller dess tillverkare, för mig är det inte ens något jag någonsin skulle se som önskvärt.
Nej ser man inget värde i tekniken så ser man nog inte heller rimligheten.
Medlem
· Sverige
· 5 056 inlägg
Men då missförstår du helt vad jag säger. Jag ser ett enormt värde i förbättrade förarstödssystem som kan reducera tillbud och olyckor.W witten skrev:
Däremot delar jag inte din uppfattning att det finns ett självändamål, egenvärde i att utveckla helt autonoma bilar, om vi bortser för ett ögonblick från de tekniska komplexiterna i detta så kvarstår ansvarsfrågan som inte går att kringgå.
Delat ansvar är inget ansvar som du var inne på. Det är antingen-eller här, binärt om man så vill.
Allvetare
· Östergötland
· 3 985 inlägg
Jag instämmer att det måste ju finnas ett syfte med autonom körning.
Jag behöver sitta 25minuter i bilen för att ta mig till jobbet. För mig finns inget mervärde, mer än kanske nyhetens behag några gånger, i att bilen skulle köra sig själv. Sitter jag i bilen kan jag lika gärna köra.
Vid längre resor vill jag också helst köra själv eftersom man får något att göra. Aptråkigt att bara sitta och glo ut genom rutan…
Jag behöver sitta 25minuter i bilen för att ta mig till jobbet. För mig finns inget mervärde, mer än kanske nyhetens behag några gånger, i att bilen skulle köra sig själv. Sitter jag i bilen kan jag lika gärna köra.
Vid längre resor vill jag också helst köra själv eftersom man får något att göra. Aptråkigt att bara sitta och glo ut genom rutan…
klart det finns ett syfte...S Styrman_jansson skrev:Jag instämmer att det måste ju finnas ett syfte med autonom körning.
Jag behöver sitta 25minuter i bilen för att ta mig till jobbet. För mig finns inget mervärde, mer än kanske nyhetens behag några gånger, i att bilen skulle köra sig själv. Sitter jag i bilen kan jag lika gärna köra.
Vid längre resor vill jag också helst köra själv eftersom man får något att göra. Aptråkigt att bara sitta och glo ut genom rutan…
Och det är att latmasken har tagit över svensken helt.. ratta på kringlan så att bilen svänger var först för tungt, då kom servon..
Sedan kom chaufför..
Sedan. GPS..
Nu något nippon pippon som ska bråka om vägen och dess riktning....
Nä det är nog dags att köpa sig en duett.. Eller Amazon..
Ni är långt fram i tid. Men vad händer de närmaste fem åren? Självklart blir det flera elbilar, men autonoma tror jag inte kommit så mycket längre utifrån de senaste fem årens utveckling. Bilföretagen lägger fokus på körsträcka och laddtid för elbilar, samt lite "google-lull".
Lät snuskigt..A AndersS skrev:
Google lull..