298 657 läst · 8 036 svar
299k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Du har helt enkelt haft otur med gamla bilar =)Unikt namn skrev:Har inte haft överdrivet många bilar.
En Porsche 924. Spenderade 2dagar att byta hjullager i ett lånat garage ca 1,5h från bostaden. Jag fick inte blodad tand att mecka.
Rolig bil men den blev för dyr för en student så vi var tvungen att skiljas
En Mazda 323. Kanske 15år gammal.
Högljud och obekväm men den tog mej till jobbet.
Den var mycket som gick sönder.
Generatorn, någon del av framhjulsupphängningen, vindrutetorkarna mitt under ett monsunregn när man ligger i 110 på motorvägen. Typ näradödenupplevelse. Började läcka olja på svärfarsans uppfart, mindre bra första intryck.
När avgasröret började ge upp och ljudnivån gick från 90dB till 130 så var måttet väl rågat och fick den skickas iväg.
V50 3år-7. Ungefär 9000% mer komfortabel än Mazdan. Gick billigt och verkstaden fick ta hand om all service förutom något bromsbyte. Inga större missöden förutom att bränslevärmaren gick sönder.
V70 3-7år. Fantastisk bil och min nuvarande. Verkstaden sköter allt utom hjulskifte. Det är dyrt men bekvämt.
Tyvärr börjar milen dra iväg, så det är dags att fundera på vad nästa bil ska bli. Skulle vilja ha en elbil, men priset drar iväg med en stor bil som har längre räckvidd.
En gammal bil måste man fixa själv, att lämna in den är för dyrt. Det tar både tid och sker vid fel tillfälle.
En nyare bil känns det mer rimligt att orginalserva, och då ingår bergning och lånebil vid ev strul. Det blir tryggt och smidigt. Jag kan åka vidare till jobbet inom max någon timme och nån annan fixar bilen.
Jag slipper ligga i snömodden och undra varför framvagnen släpar i asfalten och ta en semesterdag mitt i svinnovember....
Jag får ibland nån vision om att någon dag skaffa en bil att mecka lite med, men det kommer inte bli min jobbpendlarbil. Den ska bara funka.
.
Jag har haft 25-30 bilar varav de flesta gamla. Men har aldrig haft otur så som du har. Skruvat typ de mesta på alla bilar. En gång har jag i för sig haft problem, det var extremt kallt och bilen ville inte med riktigt så blev stillastående. Men det löste sig.
Du vet om att "originalserva" ej är tvunget att göra via volvo? Det kan du göra hos billigare verkstäder och alla garantier gäller ändå.
Jag han måste haft mycket otur, framförallt med den gamla Mazdan, en Mazda som läcker olja, är lika unikt som en gammal HD som inte läcker oljaR Rkarlsson skrev:Du har helt enkelt haft otur med gamla bilar =)
Jag har haft 25-30 bilar varav de flesta gamla. Men har aldrig haft otur så som du har. Skruvat typ de mesta på alla bilar. En gång har jag i för sig haft problem, det var extremt kallt och bilen ville inte med riktigt så blev stillastående. Men det löste sig.
Du vet om att "originalserva" ej är tvunget att göra via volvo? Det kan du göra hos billigare verkstäder och alla garantier gäller ändå.
När det gäller Volvon och service på icke Volvoverkstad, är risken stor att jobbet blir bättre oxå.
Brorsan hade en gammal 626 halvkombi (den med inbyggd vinge) fan den var både skön och rätt rolig. Halvsnygg med. Men den var inblandad i en seriekrock och blev en halvmeter kortare. Synd.Isakare skrev:
Men sen hade han lite otur med en mazda 6 -10. Där rasade kamkedjan, men det är klart den hade gått över 30 000.
Jag har extremt dålig erfarenhet av just volvoverkstad. På privatbil så gjorde de halvdant jobb.
På arbetsbil bytte de växellåda på en v70 (jävla skitlåda) den höll 25 mil sen pissa den ut olja, dvs samma dag jag hämtade den gick den sönder. Mekanikern hade missat något så det höll inte.
Ja just det, vi lämnade även in en gammal v70 som bara stannade när den kände för det. Efter ett par tusingar i felsökning av volvo så lämnade vi den till en liten verkstad och bad han kolla i tanken. Den var full av skit så det är klart det satte sig i filter och slangar.
600 kr senare funkade den tills den såldes.
Så bra är den där originalservicen =)
S Styrman_jansson skrev:Ja då får nog jag säga att du haft lite tur. Nu är ju just motorreparationer inte så vanliga, det brukar hålla upplever jag.
Bästa bilen jag ägt var min förra Mazda 6 2008 som jag körde ungefär 20 000 mil med under 7år. På den fick jag byta; stötdämpare bak, ett hjullager, avgassystem bakre delen ( rostfritt men hade spruckit ändå), en parkeringssensor, samt en lampa till airbagen. Kostade på den 3st rostskyddsbehandlingar så var väldigt fin under. Polerad årligen och vaxad 3-4gånger varje år så lacken var tokfin.
Strax innan jag sålde den så slutade elbackspegeln på förarsidan fungera också, det hanns inte med att fixas så det lämnades till nästa ägare.
Det skulle jag vilja säga är något mindre strul/reparationer för åldern och milen än vad som är normalt. Den hade gått ca. 27k mil när jag sålde den.
Nu har ju (i rättvisans namn) min gamla Bettan inte så många finesser som kan krångla förstås heller..S Styrman_jansson skrev:Ja då får nog jag säga att du haft lite tur. Nu är ju just motorreparationer inte så vanliga, det brukar hålla upplever jag.
Bästa bilen jag ägt var min förra Mazda 6 2008 som jag körde ungefär 20 000 mil med under 7år. På den fick jag byta; stötdämpare bak, ett hjullager, avgassystem bakre delen ( rostfritt men hade spruckit ändå), en parkeringssensor, samt en lampa till airbagen. Kostade på den 3st rostskyddsbehandlingar så var väldigt fin under. Polerad årligen och vaxad 3-4gånger varje år så lacken var tokfin.
Strax innan jag sålde den så slutade elbackspegeln på förarsidan fungera också, det hanns inte med att fixas så det lämnades till nästa ägare.
Det skulle jag vilja säga är något mindre strul/reparationer för åldern och milen än vad som är normalt. Den hade gått ca. 27k mil när jag sålde den.
Inga elspeglar, fönsterhissar, farthållare, antisladd, antispinn m.fl
Enbart ABS och AC
Men den ligger under 0,7/mil (iofs ej finess)
På tal om Volvo service , köpte en V70 aut fullservad sen ny och senaste servicen varR Rkarlsson skrev:Jag har extremt dålig erfarenhet av just volvoverkstad. På privatbil så gjorde de halvdant jobb.
På arbetsbil bytte de växellåda på en v70 (jävla skitlåda) den höll 25 mil sen pissa den ut olja, dvs samma dag jag hämtade den gick den sönder. Mekanikern hade missat något så det höll inte.
Ja just det, vi lämnade även in en gammal v70 som bara stannade när den kände för det. Efter ett par tusingar i felsökning av volvo så lämnade vi den till en liten verkstad och bad han kolla i tanken. Den var full av skit så det är klart det satte sig i filter och slangar.
600 kr senare funkade den tills den såldes.
Så bra är den där originalservicen =)
300 mil före jag köpte den. Har nog aldrig sett en sån brun olja i en automatlåda nån gång
dessutom var nivån för låg. Så det kan nog vara bra att kolla , men man trodde väl att nivån
skulle ligga inom strecken på stickan iallafall. Sen ska det väl sitta ett filter inuti lådan
Subaru har ju en bättre lösning med spin on filter på lådan
Jag har också en äldre bil idag och fixar alla småsaker själv, man ska dock inte förringa dessa småsakers betydelse för en som inte kan, vill, eller har möjlighet att fixa själv. Ni skriver själva om kvalitetsproblemen med märkesverkstäder, betänk då att någon som är beroende av dessa ska behöva boka tid och böka för att få småsaker kanske fixade av någon som inte kan, till ett högt pris. Det blir en helt annan bild som träder fram.R Rkarlsson skrev:Du har helt enkelt haft otur med gamla bilar =)
Jag har haft 25-30 bilar varav de flesta gamla. Men har aldrig haft otur så som du har. Skruvat typ de mesta på alla bilar. En gång har jag i för sig haft problem, det var extremt kallt och bilen ville inte med riktigt så blev stillastående. Men det löste sig.
Du vet om att "originalserva" ej är tvunget att göra via volvo? Det kan du göra hos billigare verkstäder och alla garantier gäller ändå.
Har nog aldrig haft däck som har gått längre än typ 1200mil, sommardäcken blir nedslitna och vinterdäcken tappar merparten av dubbarna första året.F frasen_36 skrev:
Dyra märkesdäck håller lite bättre men knappt märkbart
Tung bil, mycket effekt och gillar att gasa...
Hum, då har du en onormal körning.Gimp skrev:
Har rullat en hyfsat motorstark bil och tung närmare 2 ton i 9000 mil, men nu är det dags för att byta sommardäck.
Tappar du dubb har du t.ex. inte kört in däcken och håller troligtvis för hög hastighet med dem. Dubbat ska man undvika hastigheter över 120km/h.
Samma problem som när man tävlade, bättre att hålla passande hastighet än att däcken tar slut, då går det långsamt.
Japp, tung gasfot... 2,2 ton, 435hp V10 och typ strax under 2l/mil, Teslan ligger och snittar en bra bit över 3kW/h per mil.A AndersS skrev:Hum, då har du en onormal körning.
Har rullat en hyfsat motorstark bil och tung närmare 2 ton i 9000 mil, men nu är det dags för att byta sommardäck.
Tappar du dubb har du t.ex. inte kört in däcken och håller troligtvis för hög hastighet med dem. Dubbat ska man undvika hastigheter över 120km/h.
Samma problem som när man tävlade, bättre att hålla passande hastighet än att däcken tar slut, då går det långsamt.
Det här med att köra in dubbdäck är tyvärr något jag inte gör i den utsträckning tillverkaren önskar, sen är det kul att köra fort, har väl hänt att jag har åkt 280km/h (mätarfart) även med dubbdäck, då hör man när dubbarna släpper rätt fort, men jag tror att det största problemet är att dubbarna viker sig och lossnar.
Men jag ingen sån som sladdar runt på en parkering utan 85% av körningen är till och från jobbet.
Får se vad som händer med däcken nu med Teslan, risken att däckkontot behöver ökas på en aning till.
Det är nog både otur och bristande talang Men det blir snabbt omständligt om man inte har ett bra ställe att mecka på. GDS-hallen kostar väl 200kr timmen eller så, och saker gick ju aldrig sönder när det var sol och bra väder så man kan hänga på p-platsen. Har garage i huset nu, men vill lägga tiden på annat.R Rkarlsson skrev:Du har helt enkelt haft otur med gamla bilar =)
Jag har haft 25-30 bilar varav de flesta gamla. Men har aldrig haft otur så som du har. Skruvat typ de mesta på alla bilar. En gång har jag i för sig haft problem, det var extremt kallt och bilen ville inte med riktigt så blev stillastående. Men det löste sig.
Du vet om att "originalserva" ej är tvunget att göra via volvo? Det kan du göra hos billigare verkstäder och alla garantier gäller ändå.
Jag har servat Volvo på två olika Bilia och en Brabil hittills. Bäst erfarenheter från Brabil, men det är för långt till den verkstaden nu. Bilia har varit blandat. Stället vid Nacka forum arbetar i kommunaltempo och jag tror nästan varje service innehöll ett samtal som började "Du..... Det hände en grej..." som ledde till en extradags väntetid. Bilia tyresö verkar dock mycket bättre.
En vän till mig jobbade på gummiverkstad med just kompletteringsdubbning. Han sa att ett "bra" sätt att få dubbar att lossna var att vrida på ratten stillastående på asfalt eller betong. Så förstörs infästningen och de släpper ofta helt eftrråtA AndersS skrev:Hum, då har du en onormal körning.
Har rullat en hyfsat motorstark bil och tung närmare 2 ton i 9000 mil, men nu är det dags för att byta sommardäck.
Tappar du dubb har du t.ex. inte kört in däcken och håller troligtvis för hög hastighet med dem. Dubbat ska man undvika hastigheter över 120km/h.
Samma problem som när man tävlade, bättre att hålla passande hastighet än att däcken tar slut, då går det långsamt.
För bekvämUnikt namn skrev:Det är nog både otur och bristande talang Men det blir snabbt omständligt om man inte har ett bra ställe att mecka på. GDS-hallen kostar väl 200kr timmen eller så, och saker gick ju aldrig sönder när det var sol och bra väder så man kan hänga på p-platsen. Har garage i huset nu, men vill lägga tiden på annat.
Jag har servat Volvo på två olika Bilia och en Brabil hittills. Bäst erfarenheter från Brabil, men det är för långt till den verkstaden nu. Bilia har varit blandat. Stället vid Nacka forum arbetar i kommunaltempo och jag tror nästan varje service innehöll ett samtal som började "Du..... Det hände en grej..." som ledde till en extradags väntetid. Bilia tyresö verkar dock mycket bättre.
Mina föräldrar har inget garaget. Jag köpte första bilen när jag var 16. Låg ute året runt och skruvade. I stekande sol, i skyfall, i snöstorm. Det som skulle fixas fixades.
Det var klart överjävligt när man fick hjälpa nån som hade generatorremmen ipaj i -15 grader och det var trångt åt helvete så det gick inte ha handskar på sig när man trädde på skiten. Men det gick =)
Har iallafall garage idag och tillgång till verkstad om jag så önskar.
Jag fick den erfarenheten efter ett hjullagerbyte (garanti) på volvo med. De frågade inte ens om de fick sätta dit nya klossar utan bara gjorde det, och fakturerade dessutom fullpris på bromsbyte.
De strök arbetskostnaden iallafall.
Med två motorer till varje rotor blir drivmekaniken mer komplicerad.K Nils Andersson1 skrev:
Jag skulle vara lite tveksam att flyga med en rotor helt borta om inte maskinen kan autorotera. Fallskärm gör förstås att risken att slå ihjäl sig minskar.
Ett riktigt bra pris!
Stämmer bra, inte svårt att köra slut på däck. Men aldrig gjort det utanför tävlingGimp skrev:Japp, tung gasfot... 2,2 ton, 435hp V10 och typ strax under 2l/mil, Teslan ligger och snittar en bra bit över 3kW/h per mil.
Det här med att köra in dubbdäck är tyvärr något jag inte gör i den utsträckning tillverkaren önskar, sen är det kul att köra fort, har väl hänt att jag har åkt 280km/h (mätarfart) även med dubbdäck, då hör man när dubbarna släpper rätt fort, men jag tror att det största problemet är att dubbarna viker sig och lossnar.
Men jag ingen sån som sladdar runt på en parkering utan 85% av körningen är till och från jobbet.
Får se vad som händer med däcken nu med Teslan, risken att däckkontot behöver ökas på en aning till.