295 811 läst · 8 036 svar
296k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Jag lagade dieselvärmaren på min v50 så, ca 1000mil innan taket.J JohanLun skrev:
Men verkstan sa typ "det var tur att försäkringsbolaget ville stå för det här, det hade blivit dyrt annars".
Så jag vet inte om jag hade flyt och fick det på goodwill, eller om han syfta på att den rasade innan jag nått mil-taket.
Jag har givetvis inte läst igenom hela försäkringaavtalet.
Tror snarare att elbilarna kommer rasa i värde när alla insett att det inte var så bra som utlovat och kostar mer än diesel att köra.Jonatan79 skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 098 inlägg
Jag skulle läsa villkoren noga när jag väljer försäkring. Eller så väljer du en bil med lång garanti, typ Mazda som har 10år.J JohanLun skrev:Tänker om det är en massa undantag och liknande. Behöver köpa en privat bil när min bil via jobbet ska tillbaka, närmar sig snabbt. Vill förstå om jag ska satsa på en som har 2-3 års "maskinskadetäckning" kvar. Då hamnar nämligen kostnaden ungefär samma som en leasingbil utslaget på 3-4 år, då med en större risk för reparationer (men som med maskinskada inte kan dra iväg värre än 10.000 per skada). När de åren gått är bilen "betald" och om den går att använda ett par år till en "bonus". Om maskinskadan är kass med massa undantag så kan jag likaväl gå på en bil som gått lite mer och kostar lite mindre.
Detta beror ju iofs stort på någon ev km-skatt eller annat skatteuttag riktat mot elbilarna.Jonatan79 skrev:
Själv vågar jag inte gnugga kristallkulan här. Jag vet bara att historiskt sett har alla slags satsningar som gjort ett bilägande lite billigare (mot någon miljöfördel el likn) än att fortsätta med vanligt bränsle snart har skattats ihjäl. Så jag väntar med spänning på vad som kommer hända här.
Ärligt talat tycker jag politiker egentligen aldrig verkar bry sig i miljö eller klimat, utan det stannar alltid vid ekonomi (skatteintäkter) till sist.
Nåja, det är kanske den bistra verkligheten bara.
En kommande km-skatt är en lågoddsare. Att skatteintäkterna från fossila bränslen bara skulle försvinna utan att ersättas av något är inte möjligt. Eftersom våra politiker fått oss att acceptera att de är så stor del av budgeten, och används till så mycket mer än trafiksystemet.Mikael_L skrev:Detta beror ju iofs stort på någon ev km-skatt eller annat skatteuttag riktat mot elbilarna.
Själv vågar jag inte gnugga kristallkulan här. Jag vet bara att historiskt sett har alla slags satsningar som gjort ett bilägande lite billigare (mot någon miljöfördel el likn) än att fortsätta med vanligt bränsle snart har skattats ihjäl. Så jag väntar med spänning på vad som kommer hända här.
Ärligt talat tycker jag politiker egentligen aldrig verkar bry sig i miljö eller klimat, utan det stannar alltid vid ekonomi (skatteintäkter) till sist.
Nåja, det är kanske den bistra verkligheten bara.
/Höghus
https://www.trailer.se/artikel/sveriges-akeriforetag-vill-sanka-koldioxidskatten-pa-diesel
Bara att hoppas på att politikerna lyssnar
Bara att hoppas på att politikerna lyssnar
Allvetare
· Östergötland
· 4 098 inlägg
Jag tror inte det kommer bli något skarpt tapp för förbränningsbilarna eller någon extremt snabb övergång till eldrivet. En av anledningarna är att vi helt enkelt inte har infrastrukturen klar för att massivt gå över till elbilar. Det kommer bli köer till snabbladdare, många fastigheters elserviser behöver bytas ut för att klara mer än några få laddare m.m.Jonatan79 skrev:
Jag jobbar som elkonstruktör och råkar redan idag på vissa problem när vi t.ex. ska bygga P-hus där elserviser landar upp emot 800-1000A för att kunna försörja en större omfattning billaddare. Nätbolaget behöver då ibland i sin tur förstärka sitt nät och vi får ganska långa ledtider. Och då arbetar vi ganska långt ner i elnätet. Jag kan tänka mig att det inte blir lättare när effekten från alla dessa utbyggnader ska hanteras längre upp i nätet... Det kommer ta tid att få ordning på det helt enkelt...