M
J JohanLun skrev:
Men att dra ett likhetstecken att vetenskapsmän som forskar om klimatet är onda, där tycker jag det kanske är att dra lite snabba slutsater.
Och det är väl inget jag påstått heller, vetenskapsmän brukar ha en balanserad syn på sitt område och vet att mycket få saker är antingen helt svarta eller helt vita. Det är de hysteriker som sedan torgför resultaten som är mindre trevliga som Greta, Per Holmlund och klimatkärringen på SvT, personer som på fullt allvar vill ha global diktatur i klimatets namn.
 
D
Maxwells demon TotalControl skrev:
Man får ju rätt taskig kvalite på mycket med tanken på vilken stor pengarsäck det har.
Helt sjukt med slöseri också.
Ändå bättre och mer än de får för pengarna i andra länder men jag håller med, det mesta kan bli bättre och dit ska man sträva, alltid uppåt.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Jag gjorde en uträkning för en tid sedan på mina medeciner... lever jag tills jag blir 80 så har jag från september ifjol ätit medecin för c:a 2 miljoner,så c:a 4-5 miljoner totalt.
Det är vettiga pengar. Tycker du konstverket Bläckfsken i Borlänge är värt lika mycket som din medicin?
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D
M mnils skrev:
Och det är väl inget jag påstått heller, vetenskapsmän brukar ha en balanserad syn på sitt område och vet att mycket få saker är antingen helt svarta eller helt vita. Det är de hysteriker som sedan torgför resultaten som är mindre trevliga som Greta, Per Holmlund och klimatkärringen på SvT, personer som på fullt allvar vill ha global diktatur i klimatets namn.
..så Per Holmlund ska då fråga dig... :crysmile::geek: om du kan validera vetenskapens rimlighet, antingen skojar du eller så har du grava brister i ditt omdöme?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det är vettiga pengar. Tycker du konstverket Bläckfsken i Borlänge är värt lika mycket som din medicin?
Kan inte uttala mig om saken.

Var mer en känga angående parasiter om man inte klarar sig på sin lön
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Man får ju rätt taskig kvalite på mycket med tanken på vilken stor pengarsäck det har.
Helt sjukt med slöseri också.
Jo, så kan det säkert vara. Jag har många synpunkter på hur pengarna används.

Att de måste in i form av skatter stödjer jag fullt. Och för de som tjänar säg 40-80k / månad är skattetrycket rättså rimligt. För de som tjänar norr om 100k inbillar jag mig att de har hittat vägar att få ut pengar på andra sätt än lön en bit innan de passerat 100, så därmed är jag tveksam om de i realiteten verkligen har ett högre skattetryck än sina knegande över-medel-inkomsttagarvänner. Trycket är nog högst för vanliga löntagare med hög lön. Men, jag kan känna att om man tjafsar om att den som tjänar 80k/månad betalar några procent mer i skatt är det lite löjligt...
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Och för de som tjänar säg 40-80k / månad är skattetrycket rättså rimligt.
Nej det är inte rimligt så länge man slösar med skattepengarna på allt annat junk än grunden för ett fungerande välfärdssamhälle. Om det kan få det att fungera så är jag villig att betala. Kanske :)
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det där stämmer inte. Avdrag för kapital, där ränteavdraget ingår, är det ju 30% rakt av som skattesänkning.
Däremot vid reseavdrag etc. är det en sänkning av beskattningsbar inkomst.
Kapitalskatten på kapitalinkomst är också 30% så ska avdraget bort ska även skatten bort.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Oj, här var man borta 2 timmar från tråden för att göra i ordning köttet och starta grytan, och gud va många roliga inlägg som kom in här under tiden. :rofl:
Jag fick mig en glad stund nu med att läsa 2 sidor om parasiter ... :)
 
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Oj, här var man borta 2 timmar från tråden för att göra i ordning köttet och starta grytan, och gud va många roliga inlägg som kom in här under tiden. :rofl:
Jag fick mig en glad stund nu med att läsa 2 sidor om parasiter ... :)
Jag fann inte dem så roliga..
Men diskussionen..
Jag är ju en av Anders parasiter..
(barnbidrag). så nja det är inte så kul.. när man i 20 år gjort rätt för sig som egenföretagare att inse att man ska vara en sådan... Men jag skäms inte för staten har inte velat haft detta bidrag tillbaka.. fast jag erbjudit försäkringskassan detta..Då jag inte sökt detta..

sedan kan jag tycka att det spelar lite roll vad man gör med bidraget..
frugans del går till barnen oavsett.
min del har vi valt att lägga som del i amorteringen på fastigheten så att barnen har lika stor del till fastigheten och ärver en fastighet utan lån när vi inte vill eller orkar vara med längre.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nej det är inte rimligt så länge man slösar med skattepengarna på allt annat junk än grunden för ett fungerande välfärdssamhälle. Om det kan få det att fungera så är jag villig att betala. Kanske :)
Det som inte är rimligt är när polis, sjukvård, skola mm inte funkar... vilket det tyvärr inte göra alltid... ...och när pengar går till bidrag till sådana som egentligen inte behöver bidrag...

Själva skattenivån i sig är inte orimlig.

Jag betalar fö. mer i försäkring än vad jag fått ut av försäkringsbolaget. Det är liksom grejen med skatt och försäkringar. Det måste vara det normala. Jag är glad att jag är på den sidan. Att vara på andra sidan är värre. Både med avseende på skatt och försäkringar.

Men skatte- och bidragsfusk är inte ok. Det är heller inte ok att ta ut bidrag om man inte har en anledning att inte jobba som beror på tex sjukdom.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Maskintok skrev:
Jag är ju en av Anders parasiter..
(barnbidrag). så nja det är inte så kul.. när man i 20 år gjort rätt för sig som egenföretagare att inse att man ska vara en sådan... Men jag skäms inte för staten har inte velat haft detta bidrag tillbaka.. fast jag erbjudit försäkringskassan detta..Då jag inte sökt detta..
Jag har sagt det en gång förut, du tar saker alltför personligt.
Utmana till duell först när du fått förolämpningen IRL, tycker jag ... Bli iaf aldrig stött på riktigt gentemot forummotståndare, det ger inget.
 
  • Gilla
  • Wow
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har sagt det en gång förut, du tar saker alltför personligt.
Utmana till duell först när du fått förolämpningen IRL, tycker jag ... Bli iaf aldrig stött på riktigt gentemot forummotståndare, det ger inget.
Nu missförstod du mig igen..
Inget personligt.. Men jag ser ju inte att parasit är trevligt oavsett... om det gäller dig eller mig... Det var där det låg... Vilket jag försökt förklara i omgångar...
Att det beror på omständigheterna...
Jag har inte blivit förolämpad eller nedstämd utan tycker bara att personen som hävdar detta väljer att vissa en dålig personlighet..
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det som inte är rimligt är när polis, sjukvård, skola mm inte funkar... vilket det tyvärr inte göra alltid... ...och när pengar går till bidrag till sådana som egentligen inte behöver bidrag...

Själva skattenivån i sig är inte orimlig.

Jag betalar fö. mer i försäkring än vad jag fått ut av försäkringsbolaget. Det är liksom grejen med skatt och försäkringar. Det måste vara det normala. Jag är glad att jag är på den sidan. Att vara på andra sidan är värre. Både med avseende på skatt och försäkringar.

Men skatte- och bidragsfusk är inte ok. Det är heller inte ok att ta ut bidrag om man inte har en anledning att inte jobba som beror på tex sjukdom.
Du sätter fingret på den ömmande punkten - VAD FAN FÅR JAG FÖR PENGARNA???

Tyvärr har mycket pengar slösats bort på att köpa folk så de skall hålla sig lugna när lite fasthet i ledarskapet hade räckt långt. Men dagens politiker vill inte stå för något oc vill inte ta konflikter.

En sann ledare hade sagt öppet att nu skall vi höja skatten på fossilt och samtidigt behållit kärnkrafter under en period tills alternativen kommer online. Men man vill stå och klappa händerna, sjunga Kumbaya och håva in likes på Instagram.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Maskintok skrev:
Nu missförstod du mig igen
Nej, det var du som missförstod mig.
När Anders skriver något provocerande så är det naturligtvis bara för att just provocera, ungefär som nättroll brukar hålla på.
Och skulle Anders möjligen, djupt i själ och hjärta, verkligen ha dessa åsikter så ..
Ja, då är det bara att beklaga, och då kan du isåfall också skita i det, ty det är ju bara 0,001 promille av Sveriges befolkning som har den åsikten, dvs ganska oviktigt för dig.

Så ta inte det som står på forum, inte ens detta, personligt.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.