A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Alla som inte kan finansiera sitt eget uppehälle är ju faktiskt parasiter. Men visst vi kan kalla dem för något annat.
njä det tycker jag inte... Så länge de jobbar och bidrar så är de inga parasiter...
Man ska väl inte skämmas för att nyttja de bidrag som samhället har skapat för allas trygghet...?
eller trycker du ner tusenlappar i bröstklyka på sköterskan på hälsocentralen också? ;)
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Anders, du ska inte känna dig som en parasit för att du nyttjar ROT-bidrag och barnbidrag.
Se det som att du bara spelar med i samhällets regler som de är nu, helt renhårigt dessutom.
Du bidrar dessutom mycket med din skatt, och vet ju inte om du någonsin kommer få så svåra sjukdomar eller annat som drabbar dig eller dina närmaste att du får tillbaka dina pengar.
Man får ju se detta som en försäkringspremie helt enkelt.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Anders, du ska inte känna dig som en parasit för att du nyttjar ROT-bidrag och barnbidrag.
Se det som att du bara spelar med i samhällets regler som de är nu, helt renhårigt dessutom.
Du bidrar dessutom mycket med din skatt, och vet ju inte om du någonsin kommer få så svåra sjukdomar eller annat som drabbar dig eller dina närmaste att du får tillbaka dina pengar.
Man får ju se detta som en försäkringspremie helt enkelt.
Nej jag ser mig inte som parasit då jag betalar flera gånger om vad jag kostar i skatt. Parasiter är de som betalar mindre skatt än vad de kostar samhället.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Anders, du ska inte känna dig som en parasit för att du nyttjar ROT-bidrag och barnbidrag.
Se det som att du bara spelar med i samhällets regler som de är nu, helt renhårigt dessutom.
Du bidrar dessutom mycket med din skatt, och vet ju inte om du någonsin kommer få så svåra sjukdomar eller annat som drabbar dig eller dina närmaste att du får tillbaka dina pengar.
Man får ju se detta som en försäkringspremie helt enkelt.
som sagt barnbidraget är det enda bidrag som man inte aktivt söker utan det sker per automatik när man skickar in barnets födelse till myndigheterna...

Men i övrigt så håller jag fullkomligt med..
njut av de säkerhetsbidrag som finns och var stolt över att kunna betala så de finns kvar istället för att kalla de som inte klarar av detta för parasiter...
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej jag ser mig inte som parasit då jag betalar flera gånger om vad jag kostar i skatt. Parasiter är de som betalar mindre skatt än vad de kostar samhället.
Du och din fru är ännu rätt unga så ni kan ha otur och drabbas av något. Du vet inte om dina barn blir "parasiter" eller om någon av er blir i behov av livslång sjukvård. Eller dina föräldrar blir det. Se det som sagt som en slags försäkringspremie som du betalar för dig själv och de du har kring dig. Som man kan tycka är orättvis om man bara betalar och är kärnfrisk. Men hade du blivit påkörd av en bil när du var 10 år och fått en hjärnskada så du inte kunnat jobba, frågan är om du inte varit glad att även "parasiter" fått mat på bordet och fått gå till läkaren?

Men, frivilliga parasiter, de gillar inte jag heller. Alla som kan jobba ska göra det i första hand för att betala sitt uppehälle.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
njä det tycker jag inte... Så länge de jobbar och bidrar så är de inga parasiter...
Man ska väl inte skämmas för att nyttja de bidrag som samhället har skapat för allas trygghet...?
eller trycker du ner tusenlappar i bröstklyka på sköterskan på hälsocentralen också? ;)
så länge du kan finansiera ditt uppehälle. Tex pensionärer som lever på sin pension är inte parasiter
 
Att kalla någon som har jobbat hela livet och gjort rätt för sig för parasit om de tar i mot bidrag på ålderns höst för att klara sig i livet är totalt idiotisk att säga.
Förmodligen har de betalat in mer skatt än vad de någonsing kommer att få tillbaka efter de har gått i pension och tills det är dags för träfrack.

Jag ser upp till alla människor som jobbar. Om man så säljer ryggslut eller hanterar andras krediter på ett kontor. Jag respekterar verkligen de personer som är villig att slita med "skitjobb" för att få in pengar. Sen att det inte räcker till på ålderns höst visar bara att hela systemetsr fel och knappast den som sliters fel.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej jag ser mig inte som parasit då jag betalar flera gånger om vad jag kostar i skatt. Parasiter är de som betalar mindre skatt än vad de kostar samhället.
känns det inte bra att veta om att någons farmor eller farfar tack vare dig klarar av sin vardag och kan då ge sitt barnbarn en julklapp istället för att sitta och frysa halvt ihjäl som bostadslös..?

tänk på att trots nollvision så har ca 1200 barn förlorat sina hem... Detta trots att det hade varit billigare om staten hjälpt dem istället för att låta dem bli vräkta...

Jag tycker då att skatteintäkterna jag ger är värt detta... Men de kunde användas bättre...
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
så länge du kan finansiera ditt uppehälle. Tex pensionärer som lever på sin pension är inte parasiter
Är någon som aldrig jobbat men ärvt 50 mille (som bara spenderas) en parasit? I mitt tycke är denna person inte ett dugg bättre än den late som får bidrag av staten. Vem som betalat pengarna tycker jag kvittar.

Därmed inte sagt att jag tycker föräldrar ska få hjälpa sina barn ekonomiskt, det är fullt naturligt. Men för lata rikemanssöner (eller döttrar) har jag inte större tankar än för lata arbetslösa bidragstagare.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
så länge du kan finansiera ditt uppehälle. Tex pensionärer som lever på sin pension är inte parasiter
Så pensionärer som får bostadsbidrag är en parasit?

vet en som är fattig pensionär.. Som har en son som ställt till det så pass att kvinnan är skyldig 458.000 kr i obetalda bilskatter mm..
hon får ut 3500 kr efter kronofogden tagit sitt.
hon har bostadsbidrag för att kunna bo i en kommunal lägenhet tillsammans med en man.. (släkting till mig)
Jag har hjälpt henne med en massa skulder som sonen skapat... Men detta ärende är kvar ännu...

parasit?
 
  • Gilla
  • Älska
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
känns det inte bra att veta om att någons farmor eller farfar tack vare dig klarar av sin vardag och kan då ge sitt barnbarn en julklapp istället för att sitta och frysa halvt ihjäl som bostadslös..?

tänk på att trots nollvision så har ca 1200 barn förlorat sina hem... Detta trots att det hade varit billigare om staten hjälpt dem istället för att låta dem bli vräkta...

Jag tycker då att skatteintäkterna jag ger är värt detta... Men de kunde användas bättre...
I de flesta fall får de skylla sig själv. Dålig utbildning, lathet osv.
 
Maskintok skrev:
Så pensionärer som får bostadsbidrag är en parasit?

vet en som är fattig pensionär.. Som har en son som ställt till det så pass att kvinnan är skyldig 458.000 kr i obetalda bilskatter mm..
hon får ut 3500 kr efter kronofogden tagit sitt.
hon har bostadsbidrag för att kunna bo i en kommunal lägenhet tillsammans med en man.. (släkting till mig)
Jag har hjälpt henne med en massa skulder som sonen skapat... Men detta ärende är kvar ännu...

parasit?
Absolut , behöver du skattepengsr för att klara dig är du ju det. Vi kan kalla det ekonomiskt oförmögen istället, låter trevligare än parasit
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I de flesta fall får de skylla sig själv. Dålig utbildning, lathet osv.
Så den som var hemsamarit eller skötte hushållet som bondmora var och just är detta?

lite otrevlig syn på en människa men det är ju din åsikt så.. ;)
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Absolut , behöver du skattepengsr för att klara dig är du ju det. Vi kan kalla det ekonomiskt oförmögen istället, låter trevligare än parasit
Kan jag hålla med om.. mycket trevligare..
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Är någon som aldrig jobbat men ärvt 50 mille (som bara spenderas) en parasit? I mitt tycke är denna person inte ett dugg bättre än den late som får bidrag av staten. Vem som betalat pengarna tycker jag kvittar.

Därmed inte sagt att jag tycker föräldrar ska få hjälpa sina barn ekonomiskt, det är fullt naturligt. Men för lata rikemanssöner (eller döttrar) har jag inte större tankar än för lata arbetslösa bidragstagare.
Det är väl ytterst få som ärver de pengarna utan på ett eller annat sätt gagna samhället. Men även om de inte gör det så har de ändå inte levt som en parasit på samhällskroppen utan med privata medel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.