296 109 läst · 8 036 svar
296k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Det har jag inte heller gjort men jag ifrågasätter dess lämplighet.Mikael_L skrev:Nej, det var du som missförstod mig.
När Anders skriver något provocerande så är det naturligtvis bara för att just provocera, ungefär som nättroll brukar hålla på.
Och skulle Anders möjligen, djupt i själ och hjärta, verkligen ha dessa åsikter så ..
Ja, då är det bara att beklaga, och då kan du isåfall också skita i det, ty det är ju bara 0,001 promille av Sveriges befolkning som har den åsikten, dvs ganska oviktigt för dig.
Så ta inte det som står på forum, inte ens detta, personligt.
samt andra sakers lämplighet..
Du anser att jag inte ska ta det som skrivs på forumet som personligt... nja det blir ju som att ingen skulle hållas ansvarig inför sin text.. Där faller även ett visst ord från dig..
Så ursäkta mig men det du skriver här är lika dåligt som Anders beteende med parasiter...
att du skulle ha uppmanat mig att inte ta det så och så kan vi vara oense om.
Jag håller på att kalla folk för parasiter och sedan tar man emot bidrag själv är väldigt falskt... Och hyckleri..
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 095 inlägg
Det är det här med IQ. Varje år föds det barn. Tittar man på alla barn som föds så har de en viss fördelning av IQ. Rätt lika över världen även om bra kost och stimulans i tidiga år, dvs barnomsor, kan förbättra populationens IQ i vuxen ålder. Då gäller det för samhället att skaffa fram jobb som dessa klarar av och inte klaga på att befolkningen är för dum.
Vi har kanske för många arbetslösa men det är för att vi inte har tillräckligt många jobb som den här gruppen kan ta och det är för lätt att gå på bidrag.
Det vill säga, vi har de parasiter vi förtjänar. Inga pannvinkelmätningar i världen kan ändra på detta. Vi måste göra det svårare att gå på bidrag och inte vara rädda för att ta konflikt och vi måste avmekanisera vissa delar av ekonomin.
En kollega sa på 90-talet "-Idioterna uppfanns med industrialismen", det är liksom inget nytt med folk som faller ifrån även om det börjar bli mer märkbart i en tidsålder där automatisering gör att det inte är för valfri idiotisk parasit att ställa sig vid ett monteringsband.
Vi har kanske för många arbetslösa men det är för att vi inte har tillräckligt många jobb som den här gruppen kan ta och det är för lätt att gå på bidrag.
Det vill säga, vi har de parasiter vi förtjänar. Inga pannvinkelmätningar i världen kan ändra på detta. Vi måste göra det svårare att gå på bidrag och inte vara rädda för att ta konflikt och vi måste avmekanisera vissa delar av ekonomin.
En kollega sa på 90-talet "-Idioterna uppfanns med industrialismen", det är liksom inget nytt med folk som faller ifrån även om det börjar bli mer märkbart i en tidsålder där automatisering gör att det inte är för valfri idiotisk parasit att ställa sig vid ett monteringsband.
Långt ifrån bilismtråden. Men jag håller med. En del ekonomer har sagt att vi ska lägga ned fabriker och industri och bara ha högkvalificerade jobb - låglönejobb kan ske i låglöneländer eller automatiseras. Men om en del av befolkningen inte har kompetens nog (om det är pga bristande medfödd kapacitet eller att de av olika anledningar inte kunnat gå i skola spelar mindre roll) kan de inte få jobb då... och som du säger - en viss del av befolkningen kommer varken kunna eller vilja få ett akademikerjobb.A Anders_Nilsson skrev:Det är det här med IQ. Varje år föds det barn. Tittar man på alla barn som föds så har de en viss fördelning av IQ. Rätt lika över världen även om bra kost och stimulans i tidiga år, dvs barnomsor, kan förbättra populationens IQ i vuxen ålder. Då gäller det för samhället att skaffa fram jobb som dessa klarar av och inte klaga på att befolkningen är för dum.
Det finns dessutom idag massor av jobb som ännu inte automatiserats nog. Som tex att rensa ogräs, plocka skräp... eller helt enkelt bara vara support för äldre, sjuka och handikappade. Många skulle behöva hjälp med enklare sysslor som att bära in maten, skotta framför dörren, fixa i trädgården. Men pga för höga lägstalöner och ersättningar från systemet som ändå gör det mer lönsamt att sitta hemma än att ta sig till ett jobb (pendling, lunchkostnad och rent allmänt högre kostnad för att jobba mot att slacka) gör att dessa jobb inte blir gjorda.
Kanske skulle man kräva att för att få bidrag, om man är frisk men arbetslös, så ska man ställa upp ett antal timmar för våra pensionärer alternativt städa i parker osv.
Jag håller också med om att reformer bör kunna göras, något i riktning mot dessa presenterade tankar.
Sen tänkte jag inte försöka utveckla detta något mer i denna tråd, utan skrev mest för att visa att även jag tror på något i denna riktning. Men det ska ju naturligtvis ligga någonstans mellan att anse dessa människor som parasiter och slå dom hårt och att låta dem fritt leva på understöd.
Vi kan ju också konstatera att leva på olika bidragsformer är en väldigt fattig tillvaro, så speciellt mycket får man inte. De flesta någorlunda friska och arbetsföra människor skulle inte välja den fattiga och osäkra bidragstillvaron mot ett arbete.
Men visst, är ens enda alternativ ett lägsta-lön-arbete så minskar ju klyftan förstås.
Jag tror att kriminaliteten och aningens mer oskyldig laglöshet är ett större problem, dvs att folk VAB'ar och samtidigt jobbar, t.ex. (Detta sker nog även i hyggligt stor utsträckning bland bättre bemedlade, särskilt om man driver eget) och sen till detta de yrkeskriminella som dels lyfter alla möjliga slags bidrag jämsides med inkomsterna från den kriminella banan.
Här har ju samverkansprojekten där polis, kronofogde och skatteverket och försäkringskassan tillsammans utreder brottslingar som polisen först stoppar varit rätt framgångsrika.
Sen tänkte jag inte försöka utveckla detta något mer i denna tråd, utan skrev mest för att visa att även jag tror på något i denna riktning. Men det ska ju naturligtvis ligga någonstans mellan att anse dessa människor som parasiter och slå dom hårt och att låta dem fritt leva på understöd.
Vi kan ju också konstatera att leva på olika bidragsformer är en väldigt fattig tillvaro, så speciellt mycket får man inte. De flesta någorlunda friska och arbetsföra människor skulle inte välja den fattiga och osäkra bidragstillvaron mot ett arbete.
Men visst, är ens enda alternativ ett lägsta-lön-arbete så minskar ju klyftan förstås.
Jag tror att kriminaliteten och aningens mer oskyldig laglöshet är ett större problem, dvs att folk VAB'ar och samtidigt jobbar, t.ex. (Detta sker nog även i hyggligt stor utsträckning bland bättre bemedlade, särskilt om man driver eget) och sen till detta de yrkeskriminella som dels lyfter alla möjliga slags bidrag jämsides med inkomsterna från den kriminella banan.
Här har ju samverkansprojekten där polis, kronofogde och skatteverket och försäkringskassan tillsammans utreder brottslingar som polisen först stoppar varit rätt framgångsrika.
och de som är intelligenta men ändå inte vill varken läsa på högskola eller annat utan jobba med händerna eller leva fritt... är de mindre värda än dessa i skaran som dunkar varandra i ryggen och skryter över sina påstådda framgångar?
Dra inte intelligens kortet och generalisera alltför mycket...
Dra inte intelligens kortet och generalisera alltför mycket...
Det finns hyggligt gott om arbeten där "handens intelligens" är det viktigaste, så det är än så länge inga större problem i samhället för de som har handlag, men ointresserade av högre teoretiska studier, att få bra och välbetalda jobb.
Men alla är inte heller goda hantverkarämnen eller mekanikerämnen, och samtidigt ointresserade av högre studier eller kanske inte ens kapabla. Det är nog mera dessa grupper vi tänkte på.
Men alla är inte heller goda hantverkarämnen eller mekanikerämnen, och samtidigt ointresserade av högre studier eller kanske inte ens kapabla. Det är nog mera dessa grupper vi tänkte på.
Är du rik om du nolltaxerar...AndersMalmgren skrev:Har ingen koll på hur många rika nolltaxerare som tar ut bidrag på ålderns höst. Måste vara försvinnande få.
Min pappa blev misstänkt för nolltaxering nått år för att han tog ut för lite lön. Han hade massor med utdelningsutrymme sparat. Tycker det är vidrigt staten ska bestämma vad som är skäligt man måste ta ut för att klara sig. Förmynderi
är det inte mer isåfall att du undanhåller skatt från staten om du haft högre intäkter än du redovisar...
dvs leva lyckligt tills det kommer fram eller stoppa undan tills pensionen kommer... För då blir det sämre...
möjligt.Mikael_L skrev:Det finns hyggligt gott om arbeten där "handens intelligens" är det viktigaste, så det är än så länge inga större problem i samhället för de som har handlag, men ointresserade av högre teoretiska studier, att få bra och välbetalda jobb.
I någon mån, i en marknadsekonomi, får man nog acceptera att ganska ofta är ett jobb som kräver en lång utbildning bättre betalt än något man kan hoppa på utan utbildning alls.Maskintok skrev:
Samtidigt kan personer med hög utbildning och intelligens ha svårt att få jobb inom sitt område, alternativt områden genererar inte höga intäkter.
Kontentan är därav att det man får i fickan inte alls motsvarar den intelligens man har utan beror på ett stort antal andra faktorer.
I någon mån har många av oss gjort ett val vad man valt att syssla med. För vissa är det kanske medvetet för att man vill tjäna så mycket pengar som möjligt eller för att få jobba med det man verkligen brinner för. För andra blev det så av en slump och därav kan ge både en ovanligt bra eller ovanligt dålig lön för mödan.
Den som gör sitt bästa, eller iallafall som bjuder till och ställer upp på att släpa sig till ett jobb varje dag tycker jag är värd en dunk i ryggen.
De som jobbar som läkare, brandmän och andra tjänster där man hjälper sina medmänniskor förtjänar verkligen en dunk i ryggen. Oavsett vad de har för intelligens...
Jag måste nog säga att jag tycker det är få som dunkar varandra i ryggen i denna tråd. Det finns kanske några som dunkat sig själv i ryggen...
Renoverare
· Stockholm
· 18 333 inlägg
Vi lever i en skattediktatur så det är upp till staten att bestämma hur mycket du måste ta ut i lön. Tar du ut under detta får du Skatteverket på dig.Maskintok skrev:
Nu var det inte här jag avsåg..J JohanLun skrev:I någon mån, i en marknadsekonomi, får man nog acceptera att ganska ofta är ett jobb som kräver en lång utbildning bättre betalt än något man kan hoppa på utan utbildning alls.
Samtidigt kan personer med hög utbildning och intelligens ha svårt att få jobb inom sitt område, alternativt områden genererar inte höga intäkter.
Kontentan är därav att det man får i fickan inte alls motsvarar den intelligens man har utan beror på ett stort antal andra faktorer.
I någon mån har många av oss gjort ett val vad man valt att syssla med. För vissa är det kanske medvetet för att man vill tjäna så mycket pengar som möjligt eller för att få jobba med det man verkligen brinner för. För andra blev det så av en slump och därav kan ge både en ovanligt bra eller ovanligt dålig lön för mödan.
Den som gör sitt bästa, eller iallafall som bjuder till och ställer upp på att släpa sig till ett jobb varje dag tycker jag är värd en dunk i ryggen.
De som jobbar som läkare, brandmän och andra tjänster där man hjälper sina medmänniskor förtjänar verkligen en dunk i ryggen. Oavsett vad de har för intelligens...
Jag måste nog säga att jag tycker det är få som dunkar varandra i ryggen i denna tråd. Det finns kanske några som dunkat sig själv i ryggen...
Finns väl fler ute i verkligheten som dunkar varandra i ryggen... än här..
Men nog tycker jag att man förlorar en hel del i en debatt genom att blanda in intelligens..
träffat många människor genom åren..
Vissa undrar man hur de lyckats att få ett jobb som de ändå har..
medans andra imponerar genom att vara riktigt riktigt intelligenta men valt att mer eller mindre sortera skruvar och muttrar..
Men det finner jobbet stimulerande..
Det går väl utmärkt att inte ta ut nån lön så länge du inte tar ut pengar på annat sätt ur bolaget? Om du har ett bolag där du låter alla pegar vara kvar i bolaget och inte ta ut nån lön är väl det inget problem (så länge du inte vill ta ut bidrag).AndersMalmgren skrev: