Mikael_L
J JohanLun skrev:
Det går väl utmärkt att inte ta ut nån lön så länge du inte tar ut pengar på annat sätt ur bolaget? Om du har ett bolag där du låter alla pegar vara kvar i bolaget och inte ta ut nån lön är väl det inget problem (så länge du inte vill ta ut bidrag).
Så har jag förstått det också.
Möjligen kanske ett lågt löneuttag drar skatteverkets blickar till sig, så man blir kontrollerad. Men jag ser inte att det finns något olagligt i att ta ut lägre lön och spara resten i bolaget.

Problemet är väl mer att det innebär att då går bolaget med vinst som vinstbeskattas med 22%, äh, nu är det ju 20,6%. Och vill man sen ta ut det som lön senare så blir det skatt igen. Och då förlorar man på det senare.
Lösningen är väl att ta ut det som utdelning, för den ska ändå vinstbeskattas först, så därvidlag blir det ingen skillnad.
Men för att denna konstruktion öht ska vara intressant så ska man ju då göra detta då ens inkomster i övrigt minskat, t.ex. att man gått i pension.
Och vem vet hur skattesystemet ser ut då, om några år.

Så JA, det går att trixa lite, men vissa nackdelar och vissa osäkerheter omger detta, så det är inte helt trivialt.
Men hur man än vrider och vänder på det så har man lite fler möjligheter och frihetsgrader som egenföretagare att försöka navigera i detta. En vanlig löntagare kan ju inte påverka nåt alls.
 
A
är inte lätt att skatteplanera i en skattediktatur...
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi lever i en skattediktatur så det är upp till staten att bestämma hur mycket du måste ta ut i lön. Tar du ut under detta får du Skatteverket på dig.

Jag fann den perfekta bilden för att förklara detta för dig...

Illustration av en person som leder en häst till vatten, med text om att inte kunna tvinga någon att tänka.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
upprörd?
vem har blivit upprörd?
Jag nämnde att det påverkade..
Inte att jag var upprörd över att det sker...
Återbetalning av för mycket inbetald preliminärskatt påverkar inte hur mycket utgifter staten har (vilket du tycktes tro i inlägg #6750, men om du ångrar sig och inte tror det längre så är det utmärkt bra). Det är bara en bokföringsfråga och givetvis en fråga om vilket konto pengarna finns på. Pengarna har aldrig tillhört staten.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Återbetalning av för mycket inbetald preliminärskatt påverkar inte hur mycket utgifter staten har (vilket du tycktes tro i inlägg #6750, men om du ångrar sig och inte tror det längre så är det utmärkt bra). Det är bara en bokföringsfråga och givetvis en fråga om vilket konto pengarna finns på. Pengarna har aldrig tillhört staten.
har aldrig påstått att pengarna tillhört staten..
 
P
Maskintok skrev:
insynsrådet skulle jag vilja hävda är en typ av anställning.
Dock är man utsedd av regeringen men det gör inte saken annorlunda... Då man är satt att bedriva insyn i verksamheten....
Insynsrådet utses inte av SMHI och innebär inte ett anställningsförhållande mellan SMHI rådets ledamöter.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Insynsrådet utses inte av SMHI och innebär inte ett anställningsförhållande mellan SMHI rådets ledamöter.
din åsikt.
 
Mikael_L
Maskintok skrev:
din åsikt.
Förutom att det är PMD's åsikt så är det dessutom både sant och korrekt.
https://www.smhi.se/omsmhi/organisation/insynsrad-1.8133
Frågan är väl då kanske om du har en sann eller en falsk åsikt.
Om ifall du har koll och har vet vad som är sant så blir ditt inlägg ganska obegripligt, så jag lutar åt att du inte har en susning om vad som är sant och bara försöker sprida en massa fake news, eh förlåt, det där hade ju DT patenträttigheterna på, jag menar att du sprider desinformation.

Du vet, jag är rätt noga med fakta och sanning ...
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag önskar ett värmesystem jag kan TJÄNA pengar på, har du några förslag?
Allt är relativt vår herres hage.
 
Maskintok skrev:
och de som är intelligenta men ändå inte vill varken läsa på högskola eller annat utan jobba med händerna eller leva fritt... är de mindre värda än dessa i skaran som dunkar varandra i ryggen och skryter över sina påstådda framgångar?

Dra inte intelligens kortet och generalisera alltför mycket...
Men stockholmare....
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det går väl utmärkt att inte ta ut nån lön så länge du inte tar ut pengar på annat sätt ur bolaget? Om du har ett bolag där du låter alla pegar vara kvar i bolaget och inte ta ut nån lön är väl det inget problem (så länge du inte vill ta ut bidrag).
Fel om skatteverket inte tror du kan leva på lönen så blir du misstänkt. Bevisbördan ligger då på dig.
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Förutom att det är PMD's åsikt så är det dessutom både sant och korrekt.
[länk]
Frågan är väl då kanske om du har en sann eller en falsk åsikt.
Om ifall du har koll och har vet vad som är sant så blir ditt inlägg ganska obegripligt, så jag lutar åt att du inte har en susning om vad som är sant och bara försöker sprida en massa fake news, eh förlåt, det där hade ju DT patenträttigheterna på, jag menar att du sprider desinformation.

Du vet, jag är rätt noga med fakta och sanning ...
Nä det är du inte..

kommer du ihåg "efterbliven"?
Så innan du sätter dig på hästen..
Ta och rensa upp i din lekhage...

Pmd håller jag inte högt..
Han orkar aldrig leta något själv, medans han anser att alla som inte ger honom information är oseriös... Det är tvärtom.
Samma i detta, varför leta och ge er information?
ni skulle verkligen behöva fundera på det...
 
P
M mnils skrev:
Du har aldrig övervägt om det finns något annat än dumhet som kan förklara saker, exempelvis ren ondska?
Ondska är ett religiöst begrepp. Religion har aldrig lyckats förklara verkligheten speciellt bra.

Jag skrev ingenting om förklaringar till att någon som tycker annorlunda än en själv, bara att man inte bör utgå från att denne är dum i huvet.
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Förutom att det är PMD's åsikt så är det dessutom både sant och korrekt.
[länk]
Frågan är väl då kanske om du har en sann eller en falsk åsikt.
Om ifall du har koll och har vet vad som är sant så blir ditt inlägg ganska obegripligt, så jag lutar åt att du inte har en susning om vad som är sant och bara försöker sprida en massa fake news, eh förlåt, det där hade ju DT patenträttigheterna på, jag menar att du sprider desinformation.

Du vet, jag är rätt noga med fakta och sanning ...
okej vem betalar dennes arvode?
kom igen nu...
kom igen..
bingo, myndigheten... :cool:
Men det visste du väl redan...
Annars skulle det vara regeringen som betalade..
samt att denne har en chef över sig inom samma myndighet... Eller ni tror att alla som granskat denne herre har haft fel och ni rätt.. :crysmile: i alla led....
 
Mikael_L
Maskintok skrev:
okej vem betalar dennes arvode?
Varför skulle SMHI betala för en person som de inte själv anställer?
Jag tror att det faktiskt är du som får visa att lönen kommer från SMHI, det är inte min uppgift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.