295 832 läst · 8 036 svar
296k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Allvetare
· Östergötland
· 4 098 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 098 inlägg
Med solpaneler, energilager, åker dit det finns el m.m.skoge skrev:
Men jag tror nog det är mer sannolikt att det är svårt att få fram diesel/bensin i en krissituation än el. Människor är i allmänhet mer beroende av el än fossilt bränsle så det lär ligga högre prio på att säkerställa elförsörjningen än att få igång pumparna…
Men hur åker du i en bil utan ström?S Styrman_jansson skrev:Med solpaneler, energilager, åker dit det finns el m.m.
Men jag tror nog det är mer sannolikt att det är svårt att få fram diesel/bensin i en krissituation än el. Människor är i allmänhet mer beroende av el än fossilt bränsle så det lär ligga högre prio på att säkerställa elförsörjningen än att få igång pumparna…
Pumparna behöver inte fungera, finns det bränsle i tankarna under pumparna så går det att lösa
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 098 inlägg
Visst,den är säkert välladdad efter en vecka utan ström.S Styrman_jansson skrev:
Skulle inte tro vare sig privatpersoners elbehov eller mackens pumpar är prioriterade
Snarare är ärldreboenden och större lokaler där man kan samla folk prio ett
Allvetare
· Östergötland
· 4 098 inlägg
Perfekt då om man har ett energilager i elbilen, gärna i kombination med solpaneler som kan spetsa lite. I t.ex. en bergvärmepump går det ju oftast att stänga av elspetsen så kan man till och med få lite värme i kåken även vid kortare avbrott.skoge skrev:
Men du tycker väl det är smidigare att elda diesel i vardagsrummet
Du kan ladda elbilen med vindkraft, solkraft, fossilgenerator.skoge skrev:
Du kan till och med dra bilen bakom några hästar och låta bilen ladda sig själv.
Motfråga.... hur tankar Du fossilt om oljesheikarna sätter stopp på oljeförsäljningen?
Eller hur får man fram bränsle till mackarna om vägarna blir skadade av vädret?
Eller för den delen. Vägarna blir förstörda av krig...
Oroa dig inte för mig du, jag klarar mig länge utan ström... vedspis i köket,500 meter till sjö för att få vatten, älgar går det 6 st här dagligenS Styrman_jansson skrev:Perfekt då om man har ett energilager i elbilen, gärna i kombination med solpaneler som kan spetsa lite. I t.ex. en bergvärmepump går det ju oftast att stänga av elspetsen så kan man till och med få lite värme i kåken även vid kortare avbrott.
Men du tycker väl det är smidigare att elda diesel i vardagsrummet