D djac skrev:
Taxi?!
Sjuktransporter
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Är det?

[länk]
Ja, det är det. Jag har säkert ett par hundra kWh hemma av bara farten. Att installera en powerwall kräver mycket mer än så (för mycket mindre lagrad energi).
 
S Styrman_jansson skrev:
Är det?

[länk]
Det tycker jag nog... det lär vara mer ovanligt att folk har en sån där hemma,räkna på kostnad jämfört med 2 x 25 liter dunkar med bränsle också
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Det tycker jag nog... det lär vara mer ovanligt att folk har en sån där hemma,räkna på kostnad jämfört med 2 x 25 liter dunkar med bränsle också
De där powerwall är väl mer till att köpa och starta elmackar med än att ha för egen del..
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Maskintok skrev:
De där powerwall är väl mer till att köpa och starta elmackar med än att ha för egen del..
Ja det är nog inget för gemene man direkt
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
De där powerwall är väl mer till att köpa och starta elmackar med än att ha för egen del..
Tvärtom. Den är riktad till hushåll och används vid strömavbrott, kapa effektoppar m.m. I kombination med solpaneler så kan den beroende på uppvärmning o.d. göra att ett hushåll delvis eller helt självförsörjande.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Mikael_L
skoge skoge skrev:
Jo,visst är det så... var mest lustigt hur olika det är,nu har jag slutat men förr låg jag på 2500-3000 mil / månad
skoge skoge skrev:
Sjuktransporter
Flera anställningar, eller bröt du mot alla körtidsregler helt flagrant.
Om du kör 2500 mil med en genomsnittshastighet på 70km/timme så sitter du i bilen totalt 357 timmar.
Det får du aldrig ihop tillsammans med arbetstids och körtidsregler.
En normal månadsarbetstid är förövrigt 165-167 timmar i månaden.
 
  • Gilla
PNI och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
@Mikael_L Bor man i Norrland så kan jag lova dig att man är väldigt glad över alla sjuktransporter som kör kors och tvärs med alla som behöver komma till sjukhus när ambulanserna dragits ned på väldigt mycket. Tycker det är lite märkligt att din första reaktion är att börja räkna körtimmar.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Flera anställningar, eller bröt du mot alla körtidsregler helt flagrant.
Om du kör 2500 mil med en genomsnittshastighet på 70km/timme så sitter du i bilen totalt 357 timmar.
Det får du aldrig ihop tillsammans med arbetstids och körtidsregler.
En normal månadsarbetstid är förövrigt 165-167 timmar i månaden.
Man kan ju ha 10 mil enkel till jobbet som inte räknas med i körtiden.

Resor i tjänsten tänker jag måste separeras från privata resor i denna diskussion. Arbetsresor måste hamna på arbetsgivarens kvot.
 
Mikael_L
MultiMan MultiMan skrev:
@Mikael_L Bor man i Norrland så kan jag lova dig att man är väldigt glad över alla sjuktransporter som kör kors och tvärs med alla som behöver komma till sjukhus när ambulanserna dragits ned på väldigt mycket. Tycker det är lite märkligt att din första reaktion är att börja räkna körtimmar.
Jag började inte räkna något.
Jag såg direkt att detta skulle bli oerhört massa timmar per månad.

Och sen räknade jag, och kom fram till att det alltså handlar om drygt 16 timmar i bil per dag.
(Det är bara min lilla aspberger-släng, som reagerade)

Jag tror egentligen att Skoge helt enkelt ljuger, eller minns fel.
1000 mil i månaden är också rejält mycket, men i alla fall möjligt.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Man kan ju ha 10 mil enkel till jobbet som inte räknas med i körtiden.
Resor i tjänsten tänker jag måste separeras från privata resor i denna diskussion. Arbetsresor måste hamna på arbetsgivarens kvot.
20 mil x 20 arbetsdagar => 400 mil. Blir ändå skapliga 2100 mil => 300 timmar (ganska högt antagna 70 km/h).
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Flera anställningar, eller bröt du mot alla körtidsregler helt flagrant.
Om du kör 2500 mil med en genomsnittshastighet på 70km/timme så sitter du i bilen totalt 357 timmar.
Det får du aldrig ihop tillsammans med arbetstids och körtidsregler.
En normal månadsarbetstid är förövrigt 165-167 timmar i månaden.
2 arbetsgivare på pappret,lön från ett ställe...
För övrigt skrev jag aldrig något om lagligheten i det
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Flera anställningar, eller bröt du mot alla körtidsregler helt flagrant.
Om du kör 2500 mil med en genomsnittshastighet på 70km/timme så sitter du i bilen totalt 357 timmar.
Det får du aldrig ihop tillsammans med arbetstids och körtidsregler.
En normal månadsarbetstid är förövrigt 165-167 timmar i månaden.

Jaså.. 209 tim var normal som lantbruksäljare..
När jag jobbar som konsult mekaniker hos sågverken och verkstäder så är normalt 172 Tim i månaden...
Så har man 162-165 H så är det rena semestern...

Jag fick åka akut iväg på jour trots att jag redan jobbat 12 Tim.. den månaden gjorde jag 234 Tim på jobbet... Så vi har alla olika förutsättningar...
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Ja, det är det. Jag har säkert ett par hundra kWh hemma av bara farten. Att installera en powerwall kräver mycket mer än så (för mycket mindre lagrad energi).
Fast ska du göra el av det så får du ha ett elverk hemma…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.