A Alexn72 skrev:
Du kan ladda elbilen med vindkraft, solkraft, fossilgenerator.
Du kan till och med dra bilen bakom några hästar och låta bilen ladda sig själv.

Motfråga.... hur tankar Du fossilt om oljesheikarna sätter stopp på oljeförsäljningen?

Eller hur får man fram bränsle till mackarna om vägarna blir skadade av vädret?

Eller för den delen. Vägarna blir förstörda av krig...
Är det så många som har egen vindkraft och solenergi så det räcker till allt i huset och elbil?

Hur tankar du generatorn då?

Krig behöver vi inte bry oss om, då lägger nog försvaret beslag på bränslet

För övrigt så handlade det om strömavbrott.
 
skoge skoge skrev:
Oroa dig inte för mig du, jag klarar mig länge utan ström... vedspis i köket,500 meter till sjö för att få vatten, älgar går det 6 st här dagligen
Det är tungt att slakta och stycka och diska efteråt om du tänker dig att ta hand om älgen utan elkraft, värme i huset och diesel i farmartanken gör en inte oberoende av ström även om beroendet inte är så stort.
Det finns väl för och nackdelar med de olika sätten att driva fordon och samma lösning lär inte passa alla.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Oroa dig inte för mig du, jag klarar mig länge utan ström... vedspis i köket,500 meter till sjö för att få vatten, älgar går det 6 st här dagligen
Nej jag oroar mig inte särskilt mycket. Ved och eldningsmöjlighet har jag med. Och en omvandlare 12v/230v så jag kan köra vattenpumpen på ett vanligt bilbatteri.

Dock inte så mycket älg, men gott om rådjur. Tyvärr äger jag ingen bössa så jag får hålla till godo med ett välfyllt skafferi istället.
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det finns väl för och nackdelar med de olika sätten att driva fordon och samma lösning lär inte passa alla.
Nej precis,men om man säger det så är man elbilshatare, bakåtsträvare och nästan miljöterrorist
 
  • Gilla
Anders_Nilsson och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Nej precis,men om man säger det så är man elbilshatare, bakåtsträvare och nästan miljöterrorist
Jaha, gör det nått?
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Maskintok skrev:
:thinking:
Ja,,
snö, is... fyllon..
mörker, takbox..
Har vägrat takbox hela livet, blir jag tvingad lämnar jag tillbaka körkortet, ringer Per där uppe och beställer plats.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Isåfall spelar det nog liten roll om man valt el eller bränsle bil...
Nja... chansen att tillverka el är större än att tillverka fossil hemma...
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jaha, gör det nått?
Nope,men det vore intressant om de frälsta inser att alla har inte samma förutsättningar
 
skoge skoge skrev:
Är det så många som har egen vindkraft och solenergi så det räcker till allt i huset och elbil?

Hur tankar du generatorn då?

Krig behöver vi inte bry oss om, då lägger nog försvaret beslag på bränslet

För övrigt så handlade det om strömavbrott.
Kan kan ta sig till macken så kan man tanka generatorn.
Har man solceller så brukar det inte vara några problem att vara helt självförsörjande från mars till september.

Strömavbrott 1dag-1vecka kommer inte ge något bränsle heller .
Det blir både problem med att få upp bränslet, och de blir problem med att ta betalt...
 
A Alexn72 skrev:
Kan kan ta sig till macken så kan man tanka generatorn.
Har man solceller så brukar det inte vara några problem att vara helt självförsörjande från mars till september.

Strömavbrott 1dag-1vecka kommer inte ge något bränsle heller .
Det blir både problem med att få upp bränslet, och de blir problem med att ta betalt...
Få upp bränsle går utan pumpen
 
skoge skoge skrev:
Få upp bränsle går utan pumpen
Berätta gärna hur...
 
skoge skoge skrev:
Nope,men det vore intressant om de frälsta inser att alla har inte samma förutsättningar
Det lär inte hända, oavsett om det är etanol, bensin, diesel eller el eller nått annat som den frälste tror på.
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Berätta gärna hur...
Pumpa upp det... hur tror du de gör när de inspekterar tankarna?
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Pumpa upp det... hur tror du de gör när de inspekterar tankarna?
Pumpa med...? Handpump?
Fossilpump?
Hur betalar man?
Vad kostar det?
Vem ska ta betalt?
 
  • Haha
Tullen127
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Nja... chansen att tillverka el är större än att tillverka fossil hemma...
Absolut!
Men du skrev väl: Eller hur får man fram bränsle till mackarna om vägarna blir skadade av vädret?
Och då är det knappast relevant vad fordonen drivs på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.