A Alexn72 skrev:
Och orginalpaketets celler gissar jag nu sitter i någons eldriva gräsklippare eller powerwall...
Inte osannolikt att de hamnar i lågprisprodukter, men mer sannolikt landar de i batterilager. Det finns utarbetade metoder för att underhålla och upprätthålla batterilager. Genom smarta algoritmer får man indikationer ifall celler tappar kapacitet, och så kopplar man om. När en cell bryter ihop så byts den ut. Förmodligen kan flertalet celler fungera i närmare 50 år innan de måste skrotas.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Flytta då! Haha den har man hört :)
Ja det borde väl ses som en möjlighet. Och som Svensk är det nog mycket lättare att flytta till ett annat land för att få ett bättre liv än en krigsflykting från Afghanistan eller Syrien eller en ekonomisk flykting från Afrika, som vill någon annanstans för att få ett bättre liv.
Jag anser att det bara är en massa gnäll från SAFarna, det finns ju alltså människor som har riktiga problem.
Att ha för höga inkomster är ju ett inte lika svårt problem.
 
  • Gilla
  • Älska
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Tyvärr finns lite Kraftelektronik och lite kring battericellerna som kan gå sönder. Och lite kylning och sådant som kan strula. Jag tror även elbilar kommer kräva omfattande reparationer.
Är ju ganska självklart egentligen..
värmen kommer att skapa problem för allt som roterar rör sig oavsett..
Sedan om det är värme från yttre eller inre spelar ingen roll, påverkar gör det ändå.

samt att lager mm har samma dåliga livslängd utan underhåll som med underhåll.
Men handen på hjärtat hur många tar isär sin generator för att smörja upp lagren?
 
J JohanLun skrev:
Tyvärr finns lite Kraftelektronik och lite kring battericellerna som kan gå sönder. Och lite kylning och sådant som kan strula. Jag tror även elbilar kommer kräva omfattande reparationer.
Klart de kommer, men mindre än fossilbilar i snitt. Och speciellt då motorn.
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Klart de kommer, men mindre än fossilbilar i snitt. Och speciellt då motorn.
Vad spelar det för roll?
är det mer viktigt att något går sönder oftare än annat för att försöka därmed motbevisa att motorns komponenter runt kommer att någon dag haverera?

även en säkring är en komponent till en elmotor som gör att den stannar..
Så det är samma sak vad det gäller yttre påverkan som får motorerna att stanna..
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det borde väl ses som en möjlighet. Och som Svensk är det nog mycket lättare att flytta till ett annat land för att få ett bättre liv än en krigsflykting från Afghanistan eller Syrien eller en ekonomisk flykting från Afrika, som vill någon annanstans för att få ett bättre liv.
Jag anser att det bara är en massa gnäll från SAFarna, det finns ju alltså människor som har riktiga problem.
Att ha för höga inkomster är ju ett inte lika svårt problem.
Synd bara att Stockholm är världens bästa stad. Lite sugen på Schweiz men dålig mat, osv
 
R
Maskintok skrev:
Nej det gör de inte.
Samma förenkling och felaktiga slutsats här.
De går så länge inget går sönder.
Sedan kan det ta 1 år, 1 minut, 30 år vem vet.
Samma med en fossil motor..
Det går sönder när det går sönder..
Tror du verkligen att en elmotor med EN rörlig del (rotorn) inte skulle vara driftsäkrare än en förbränningsmotor med: Vevaxel, vevstakar, kolvar, kamrem, kamaxel, ventiler, vattenpump, turbo, etc etc? Och då har jag inte ens räknat in resten av drivlinan med växellåda och koppling.

Om du tror det lever du i okunskap och/eller förnekelse.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Det går att bygga elbilar som är sämre än normalfossilbilen, liksom det kommer finnas elbilar med fantastiskt bra livslängd. På sikt kan nog elbilar ha potential att bli tillförlitligare än dagens komplicerade ice bilar. Men det går inte att generalisera, det är för stor variation mellan märken och modeller...
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Tror du verkligen att en elmotor med EN rörlig del (rotorn) inte skulle vara driftsäkrare än en förbränningsmotor med: Vevaxel, vevstakar, kolvar, kamrem, kamaxel, ventiler, vattenpump, turbo, etc etc? Och då har jag inte ens räknat in resten av drivlinan med växellåda och koppling.

Om du tror det lever du i okunskap och/eller förnekelse.
att du ens uttalar dig visar på samma sak.
Och nä det var inte det jag avsåg.
När skrev jag att fossilmotorn var säkrare i drift och höll längre?
 
R
Maskintok skrev:
att du ens uttalar dig visar på samma sak.
Och nä det var inte det jag avsåg.
När skrev jag att fossilmotorn var säkrare i drift och höll längre?
Ok, det lät så när du svarade @AndersMalmgren

Så du håller med om att en el-motor (speciellt en borstlös) är (generellt) driftsäkrare än en förbränningsmotor p.g.a. dess konstruktion med en enda rörlig del?
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]
Haha, riktigt rolig, nu ska man kanske inte vara för hård mot honom, de gånger man sett honom på senare tid får ju en att misstänka att han är på väg in i demens och det kan ju ha legat bakom även han ikoniskt dumma uttalande.
 
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Flytta då! Haha den har man hört :)
Även det en frihet vi har, som inte är självklar överallt, jag tycker absolut att de som har såna känslor ska följa dessa, varför skulle man missuna de detta?
 
A
R RoAd skrev:
Ok, det lät så när du svarade @AndersMalmgren

Så du håller med om att en el-motor (speciellt en borstlös) är (generellt) driftsäkrare än en förbränningsmotor p.g.a. dess konstruktion med en enda rörlig del?
Ja det är fler komponenter som kan haverera vilket jag också skrivit.

Men i frågan emot Anders så var det inte frågan om skillnaden mellan dessa, utan det drog Anders till med när argumenten fattades.. om att även en elmotor stannar, rasar någon gång under dess verksamma tid, sen av vad, när, hur vet vi ej i förväg.
Det var där frågan låg.

börja inte med att dra in era förutfattade meningar och dåliga tolkningar,. det får stå för er..
 
Maskintok skrev:
När skrev jag att fossilmotorn var säkrare i drift och höll längre?
T ex här?

Maskintok skrev:
fått byta en motor pga total haveri.
Men hur många elmotorer jag fått byta genom åren är så många att jag tappat hur många.

Men det återstår att se hur det blir med dessa fordon.

Men rent generellt kan man läsa det mellan raderna i flera av dina inlägg. Att du sen inte förstår dig på statistik och MTBF och hävdar att elmotorn inte är bättre bara för att den också kan gå sönder gör ju inte saken bättre.
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det borde väl ses som en möjlighet. Och som Svensk är det nog mycket lättare att flytta till ett annat land för att få ett bättre liv än en krigsflykting från Afghanistan eller Syrien eller en ekonomisk flykting från Afrika, som vill någon annanstans för att få ett bättre liv.
Jag anser att det bara är en massa gnäll från SAFarna, det finns ju alltså människor som har riktiga problem.
Att ha för höga inkomster är ju ett inte lika svårt problem.
Jag får försöka svara, även om det skaver mot min nya vänsterpersona. Det här nya att man ska vara gnällig för att vara höger har jag svårt för, låt mig uppvisa lite klassiskt klassförakt. Om man är någorlunda kapabel och har tagit vara på sina chanser i Sverige så är det den enklaste saken i världen att öka sina inkomster, mycket svårare (och tråkigare) att förändra de dominerande skattesystemen i världen.

Vill man ha mer pengar att röra sig med så är det ju bara att öka intjäningen, mycket bättre än att gnälla!
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.