A
sedan ska man ju också föra in samma sak som gäller med vilket fordon som helst.

ålder kommer visa på vilka problem och defekter som uppstår.
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Byte av batteri i en Leaf tar 4 tim. Batteri kostar 4000 pund. Kunden blev jättenöjd. Fick dessutom 40kWh istället för 28kWh.
Detta enligt en film på Youtube, men det behöver inte vara sant, men varför skulle det inte?
Och orginalpaketets celler gissar jag nu sitter i någons eldriva gräsklippare eller powerwall...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Maskintok skrev:
sedan ska man ju också föra in samma sak som gäller med vilket fordon som helst.

ålder kommer visa på vilka problem och defekter som uppstår.
Min bedömning är att en modern bil idag så är efterbehandling, radar, kameror, entertainmentsystem, krockskydd så avancerat att det ändå kommer kosta en förmögenhet att felsöka bilen om den börjar krångla efter 8-10 år. De är så integrerade att bara rycka bort det som trilskas genererar felkoder så den inte går genom besiktningen. Kanske kan man släcka felkoder med nåt piratprogram (det finns redan för SCR, partikelfilter mm till de flesta bilar) men sett till den normale bilisten som kör och lämnar bilen till märkesverkstan eller mekonomen och vill ha en fungerande, säker, miljögodkänd bil så tror jag inte att en modern ICE bil är så mycket roligare och billigare att äga (än en modern elbil) om 10-15 år...
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Min bedömning är att en modern bil idag så är efterbehandling, radar, kameror, entertainmentsystem, krockskydd så avancerat att det ändå kommer kosta en förmögenhet att felsöka bilen om den börjar krångla efter 8-10 år. De är så integrerade att bara rycka bort det som trilskas genererar felkoder så den inte går genom besiktningen. Kanske kan man släcka felkoder med nåt piratprogram (det finns redan för SCR, partikelfilter mm till de flesta bilar) men sett till den normale bilisten som kör och lämnar bilen till märkesverkstan eller mekonomen och vill ha en fungerande, säker, miljögodkänd bil så tror jag inte att en modern ICE bil är så mycket roligare och billigare att äga (än en modern elbil) om 10-15 år...
integrerade delar är ett elände att felsöka..
Och att byta..

kommer ihåg när jag hjälpte en verkstad med en passat..
Där det blivit fel vid elektroniken vid rattens styrdon.

ingenting fungerade ibland och ibland var det inga fel..
Så där höll det på..

Jag blev tvungen att byta ut nästan hela stycket på uppmaning av tillverkaren innan felet gav sig..
Det var billigare och enklare att kapa sönder alla stagen och bulta i nya och börja om än att skruva isär och montera ihop igen..
 
Maskintok skrev:
integrerade delar är ett elände att felsöka..
Och att byta..

kommer ihåg när jag hjälpte en verkstad med en passat..
Där det blivit fel vid elektroniken vid rattens styrdon.

ingenting fungerade ibland och ibland var det inga fel..
Så där höll det på..

Jag blev tvungen att byta ut nästan hela stycket på uppmaning av tillverkaren innan felet gav sig..
Det var billigare och enklare att kapa sönder alla stagen och bulta i nya och börja om än att skruva isär och montera ihop igen..
Med bra metoder, korrekta verktyg och bra utformade felkoder ska felet gå att felsöka metodiskt och hitta om det är fel på styrdon, kablage eller givare/auktoatorer.
Tyvärr tror jag att verkstadstiden är för dyr, det är billigare att byta en enhet och se om det löser felet än att faktiskt felsöka och ha indikation på att man gör rätt åtgärd. Eller så är metoden inte bra nog.

Nu är jag inte med på vad man måste kapa för att byta, men visst har jag sett tokigt konstruerade lösningar där man optimerat för produktion och det är näst intill omöjligt att byta nåt utan att skruva isär jättemycket. Trist om det då är en komponent som har en hög felfrekvens. Normalt, om nåt är överjävligt att byta, hade man räknat med det inte skulle gå sönder under bilens livslängd. Eller har man köpt från en kass tillverkare.
 
A
J JohanLun skrev:
Med bra metoder, korrekta verktyg och bra utformade felkoder ska felet gå att felsöka metodiskt och hitta om det är fel på styrdon, kablage eller givare/auktoatorer.
Tyvärr tror jag att verkstadstiden är för dyr, det är billigare att byta en enhet och se om det löser felet än att faktiskt felsöka och ha indikation på att man gör rätt åtgärd. Eller så är metoden inte bra nog.

Nu är jag inte med på vad man måste kapa för att byta, men visst har jag sett tokigt konstruerade lösningar där man optimerat för produktion och det är näst intill omöjligt att byta nåt utan att skruva isär jättemycket. Trist om det då är en komponent som har en hög felfrekvens. Normalt, om nåt är överjävligt att byta, hade man räknat med det inte skulle gå sönder under bilens livslängd. Eller har man köpt från en kass tillverkare.
Ja det kan vara en komponent gömd inunder rattstången så att det tar flera dagar att komma åt.. när man sedan kollar i reservdelskatalogen kostar delen ca 10% av tiden man redan lagt ner...

Skulle byta lager till rattstången på en volvo. v70...
tog 3 timmar att komma dit.. Bara för att upptäcka att nästan hela instrumenpanelen skulle ner..

Fick börja riva vid handbromsen för att sedan plocka bort stereo, munstycken för luft.
märka upp kablar och delar.. Men visst det gick... För ett lager för ca 45 kr.... Jag suckade rejält när skiten skulle tillbaka...
 
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Skulle byta lager till rattstången på en volvo. v70...
tog 3 timmar att komma dit.. Bara för att upptäcka att nästan hela instrumenpanelen skulle ner..
Ja, men ställ det i relation till hur många bilar av den modellen som behöver ett nytt rattstångslager under hela sin livstid? Att du har behövt byta den på en bil säger inte så mycket. Om det varit en komponent som behöver bytas på många bilar hade det antingen varit enklare, eller bättre kvalitet på komponenten.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Ja, men ställ det i relation till hur många bilar av den modellen som behöver ett nytt rattstångslager under hela sin livstid? Att du har behövt byta den på en bil säger inte så mycket. Om det varit en komponent som behöver bytas på många bilar hade det antingen varit enklare, eller bättre kvalitet på komponenten.
säger faktiskt mer än vad man tror..
Men det behöver inte betyda att summan är det viktigaste..

utan att designen är så usel att om man inte tänker sig för och monterar i komponenter av dålig kvalitet och sedan tar det en evighet att byta så blir det inte bra i slutet..

För övrigt ett vanligt problem på 850-v70..
många tror det är framvagnen men så sitter felet längre upp...
 
Maskintok skrev:
säger faktiskt mer än vad man tror..
Men det behöver inte betyda att summan är det viktigaste..

utan att designen är så usel att om man inte tänker sig för och monterar i komponenter av dålig kvalitet och sedan tar det en evighet att byta så blir det inte bra i slutet..

För övrigt ett vanligt problem på 850-v70..
många tror det är framvagnen men så sitter felet längre upp...
Så är det. Med insyn i hur en tillverkare gör vet jag att man räknar på tid att byta en komponent och sannolikhet det inträffar. Sen kan man göra felaktiga antaganden eller drabbas av en leverantör som inte levererar den kvalitet man tänkt. Eller har de accelererade proverna inte hittat alla felmode, eller har man avskrivit ett enstaka fel som fel i provningen.

En bra tillverkare väger kost, kvalitet, enkelhet att bygga och kostnad att reparera. Men alla lyckas inte.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jag förbannade för många år sen en bult som inte gick att lyfta ur uppåt när jag skruvade med en gammal bil. Man hade sannolikt kunnat sätta muttern upp istället. Men när bulten monteras släpps den troligen i och dras därefter utan att det som är ovanför finns där. Hade man vänt på steken hade momentet kanske tagit nån extra sekund.
 
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
Maskintok skrev:
fått byta en motor pga total haveri.
Men hur många elmotorer jag fått byta genom åren är så många att jag tappat hur många.

Men det återstår att se hur det blir med dessa fordon.
Elmotorer är mer pålitliga än bensinare. En rörlig del. En elmotor bara går och går.
 
A
J JohanLun skrev:
Så är det. Med insyn i hur en tillverkare gör vet jag att man räknar på tid att byta en komponent och sannolikhet det inträffar. Sen kan man göra felaktiga antaganden eller drabbas av en leverantör som inte levererar den kvalitet man tänkt. Eller har de accelererade proverna inte hittat alla felmode, eller har man avskrivit ett enstaka fel som fel i provningen.

En bra tillverkare väger kost, kvalitet, enkelhet att bygga och kostnad att reparera. Men alla lyckas inte.
Nä det blir en för komplicerad formel till slut att något måste ge vika..
Allt kan inte vara lätt att byta för då skulle de inte sitta integrerade..
Men den där jäkla rattstångs upphängningen i Volvo 850-v70 är ett elände..
 
D djac skrev:
Smickrare där, med tanke på att högern idag består av knappa medelmåttor får man väl se det så :) Men nä, inte speciellt vänster.

Hur som helst, mina påpekanden kommer från min roll som investerare, alla ledande länder är överrens om att de två viktigaste sakerna framöver är god tillgång till morgondagens energi (diskuteras livligt här) och en stor talangpool. Löser man de två så är man safe, för att anknyta till tråden så räcker det att fokusera på att träffa apex och ha hög fart med sig ut ur kurvan, resten löser sig självt. :ok:

I dag så tillåts alldeles för många medelmåttor från bättre förhållanden ta upp platser på avancerade utbildningar (de curlas systematiskt), dessa platser skulle ha gått till de med störst talang, det skulle ha gynnat oss alla framöver. Istället får man idag importera arbetskraft till de jobb som dessa skulle ha utfört men de inte är kapabla till.

Detta är ett problem i många länder och det är av oerhörd strategisk vikt att vi tar tag i det och leder utvecklingen även där.

Dagens betygssystem är ett bra exempel, detta infördes för att skydda medelmåttor från bättre förhållanden från talang som försöker sticka upp underifrån, det händer såklart men det ger ett bra skydd.
Efter 100 år av idoktrinering sånär de flesta vänster utan att veta det. Du är det garanterat efter det man läst är.

Håller med dig om medelmåttor och akademia. Dock ändrar inte det faktumet att DNA är viktigare än miljö.
 
  • Gilla
  • Haha
FG och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
I verkligheten hade en sån som Leif Östling (eftersom det var han som uttalade det) utan vårt stöd och sponsring, förmodligen börjat som springpojke på ett bygge eller fabrik när han var 15 och sedan stannat i den miljön. Nu sponsrade vi honom och hans familj hela vägen och när han sen med lite tur, så jävla skarp är inte gubben, lyckades, så vänder han sig om och uttalar de korkade orden, som bara bekräftar hans enfald.
https://www.arbetsvarlden.se/satir/leif-ostlings-generositet-hyllas-med-mural/
 
  • Haha
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Elmotorer är mer pålitliga än bensinare. En rörlig del. En elmotor bara går och går.
Nej det gör de inte.
Samma förenkling och felaktiga slutsats här.
De går så länge inget går sönder.
Sedan kan det ta 1 år, 1 minut, 30 år vem vet.
Samma med en fossil motor..
Det går sönder när det går sönder..
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.