Maskintok skrev:
Men hur många elmotorer jag fått byta genom åren är så många att jag tappat hur många.
Så du jobbar redan med elbilar trots att du i flera inlägg har sagt att du vägrar göra det?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Maskintok skrev:
När MÅSTE man göra det?
10.000 mil?
30.000?
50.000?
100.000?

finns inget måste där.
utan handlar om underhåll.

Finns det ett MÅSTE på batteri?
Poängen här är att de som inte gillar elbilar säger att man måste byta batterierna.
Jag påstår då lika felaktigt att man måste byta motorn i en fossilbil.
Men verkligheten är att elbilarnasbatteri kommer överleva bilen i de flesta fall. Liksom fossilmotorn.
Man byter inte batteriet bara för att.
De fel jag vet om på batteri är antingen enstaka celler som bytts ut eller tex kontaktorn som slutat fungera.
Men jag har också varit med om fossilbil
Motorer som fått nya delar eller helt bytts.
 
Redigerat:
Maskintok skrev:
fått byta en motor pga total haveri.
Men hur många elmotorer jag fått byta genom åren är så många att jag tappat hur många.

Men det återstår att se hur det blir med dessa fordon.
Om jag säger att du inte bytt en enda enda elbilsmotor. Hur rätt har jag då?
Du kan inte jämföra en elhissmotor för 10kr mot en motor som ska driva bilen...
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ja elräkningen var högre än soppakostnaden denna månaden, nästa och nästa lär vara samma. Vilken tur vi snart har 1,5 veckas ledigt så jag kan ställa in bilen i garaget och hoppas på barmark så kan jag cykla en del på ledigheten ;)
det som är av betydande del för mig är att jag inte binder upp mig på en svindyr bil.

Var en som skojade till det om att vi skulle ju köra snöröjningen med eldrivet istället. Men jag var inte så imponerad, körde väl drygt 6-7 timmar i sträck i helgen utan att stanna. Undrar om en lastare med batterier hade fixat det.
Min maträkning var högre än elräkningen denna månaden... säger kanske inte så mycket ....;)
För min del kostade elen förra månaden (timpris) 98öre plus 36+18×1,25=190öre per kwh
2kwh per mil = 3,8kr per mil I el.
Bilen laddades när elen var som billigast dvs på natten
 
A
A Alexn72 skrev:
Nja... okej... poängen var att det sitter samma däck på elbilen som på volvon.
Då är den ena en nissan leaf 1630kg och den andra en volvo 850t 1550kg
Inte helt lika bilar men tillräckligt lika för att klara samma arbetsuppgifter
Jajemän.
Men det behövs inte c klassade däck för en elbil det var det jag skrev.

utan många däck idag har redan klassning för högre belastning.
 
A
A Alexn72 skrev:
Om jag säger att du inte bytt en enda enda elbilsmotor. Hur rätt har jag då?
Du kan inte jämföra en elhissmotor för 10kr mot en motor som ska driva bilen...
Korrekt.
Kolla vad jag skrev längre ner.

vi får helt enkelt se hur långt en elbil motor går i generella drag för att kunna ha en hum..
Jag kan inte relatera till annat än den verkligheten jag har.. Eller hur?

har du bytt någon själv?
 
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
A
A Alexn72 skrev:
Poängen här är att de som inte gillar elbilar säger att man måste byta batterierna.
Jag påstår då lika felaktigt att man måste byta motorn i en fossilbil.
Men verkligheten är att elbilarna l
Batteri kommer överleva bilen i de flesta fall. Liksom fossilmotorn.
Man byter inte batteriet bara för att.
De fel jag vet om på batteri är antingen enstaka celler som bytts ut eller tex kontaktorn som slutat fungera.
Men jag har också varit med om fossilb
Motorer som fått nya delar eller helt bytts.
Ja man får jämföra så gott det går.
Men även inte glömma bort kostnaderna för batteri byte.. samt kostnaderna för underhåll på en fossilbil..
 
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Självfallet spelar miljö in, men gener är av större vikt. Men ni på vänsterfallangen har svårt ta till er det för det skulle betyda vi alla föds med olika förutsättningar. Tyvärr är världen sådan, vissa föds med lite resurser bakom pannbenet. Somliga utan.

Dessutom har det där satt sig rätt bra vid detta laget, smarta gifter sig med smarta osv.
Smickrare där, med tanke på att högern idag består av knappa medelmåttor får man väl se det så :) Men nä, inte speciellt vänster.

Hur som helst, mina påpekanden kommer från min roll som investerare, alla ledande länder är överrens om att de två viktigaste sakerna framöver är god tillgång till morgondagens energi (diskuteras livligt här) och en stor talangpool. Löser man de två så är man safe, för att anknyta till tråden så räcker det att fokusera på att träffa apex och ha hög fart med sig ut ur kurvan, resten löser sig självt. :ok:

I dag så tillåts alldeles för många medelmåttor från bättre förhållanden ta upp platser på avancerade utbildningar (de curlas systematiskt), dessa platser skulle ha gått till de med störst talang, det skulle ha gynnat oss alla framöver. Istället får man idag importera arbetskraft till de jobb som dessa skulle ha utfört men de inte är kapabla till.

Detta är ett problem i många länder och det är av oerhörd strategisk vikt att vi tar tag i det och leder utvecklingen även där.

Dagens betygssystem är ett bra exempel, detta infördes för att skydda medelmåttor från bättre förhållanden från talang som försöker sticka upp underifrån, det händer såklart men det ger ett bra skydd.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
Ja man får jämföra så gott det går.
Men även inte glömma bort kostnaderna för batteri byte.. samt kostnaderna för underhåll på en fossilbil..
Allt tyder på att batteriernas hållbarhet inte är ett problem, precis som motorn i de flesta bilar håller bilens livslängd. På bägge sidor finns det exempel på att de ibland inte gör det.

Idag finns det allt fler tjänster där man byter enstaka celler i batteriet, eller att man gör som med många andra bildelar, utbytesenheter. De diskussionerna är bara brus och bygger på okunskap och oro för det okända.
 
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 2 till
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Allt tyder på att batteriernas hållbarhet inte är ett problem, precis som motorn i de flesta bilar håller bilens livslängd. På bägge sidor finns det exempel på att de ibland inte gör det.

Idag finns det allt fler tjänster där man byter enstaka celler i batteriet, eller att man gör som med många andra bildelar, utbytesenheter. De diskussionerna är bara brus och bygger på okunskap och oro för det okända.
möjligt men det är ju inte denna fakta som kommer fram i mediala sammanhang utan en lite hysteri om att det kommer kosta 378.000 kr att byta ett batteri..
För att ha skadat någon plastdetalj...

Den typen av framställning är inte bra för någon..
lika lite som att påstå att dubbdäck inte räddar liv.

Det blir felaktiga uppgifter och påståenden
som måste kunna vägas emot korrekta.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Youtube har nyligen ändrat den funktionen för att minska systematiskt missbruk, så antal nedröster syns nog inte för någon längre. Tidigare kunde skaparen välja det själv.
Videon är dock lika bra för det. :)
Det håller jag inte med om. Det är för att man inte ska kunna visa vad som är dåligt , inte missbruk. Youtube har jobbat med att plocka bort olika funktioner i 3 år nu, samt att inte tillföra några nya funktioner. Om folk bara kunde börja byta till någon annan plattform vore mycket vunnet. Men de köper allt som bara är lite lovande.
 
D
Maskintok skrev:
möjligt men det är ju inte denna fakta som kommer fram i mediala sammanhang utan en lite hysteri om att det kommer kosta 378.000 kr att byta ett batteri..
För att ha skadat någon plastdetalj...

Den typen av framställning är inte bra för någon..
lika lite som att påstå att dubbdäck inte räddar liv.

Det blir felaktiga uppgifter och påståenden
som måste kunna vägas emot korrekta.
Jo, det är ju som råttan i pizzan, ganska mycket "saker som aldrig hänt" som får vingar idag. Dagens version av viskleken är både snabbare och farligare, skyddet är väl att ha sunt förnuft själv och fråga sig om det är rimligt, är det inte det så har det oftast inte hänt ;)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Korrekt.
Kolla vad jag skrev längre ner.

vi får helt enkelt se hur långt en elbil motor går i generella drag för att kunna ha en hum..
Jag kan inte relatera till annat än den verkligheten jag har.. Eller hur?

har du bytt någon själv?
Elmotorer, generatorer och liknande har blivit under 50st genom åren pga mitt intresse och jobb.
Men av dessa så kan jag inte minnas någon som haft större fel än att kolen är slut. Kortslutning i lindning eller lagerhaveri.
Den största delen av dessa har då renoverats.
Men just typen elfönsterhissmotor har mer varit utbytes.

Elbilsmotor har jag inte bytt en enda. Nått lager har bytts på Renault express el men däremot invetern dvs drivning till motorn kan oftare haverera
 
När det gäller batterilivslängd, avser då med bibehållen kapacitet och hur den minskar över tid, kommer säkerligen att påverkas av hur bilen används, hur ofta den laddas och i vilket klimat. Det är faktorer som påverkar batterier/ackumulatorer och det ska bli intressant att se när bilarna börjat rulla x-antal år.
Volvo säger minst 10-år, men skriver sedan en hel del om att kvarvarande effekt påverkas av som jag noterat ovan om laddning och körning.
"Volvos elbilar drivs av så kallade litiumjonbatterier, med en kapacitet på 78 kWh eller 69 kWh. Batterierna påminner i många avseenden om de batterier som återfinns i våra mobiltelefoner. Battericellerna i ett litiumjonbatteri håller i minst ett decennium."

Men sedan kommer vi att få vidareutveckling av batterier, men inte i de som i närtid kommer att tillverkas.
 
A
A Alexn72 skrev:
Elmotorer, generatorer och liknande har blivit under 50st genom åren pga mitt intresse och jobb.
Men av dessa så kan jag inte minnas någon som haft större fel är att kolen är slut. Kortslutning i lindning eller lager haveri.
Den största delen av dessa har då renoverats.
Men just typen elfönsterhiss motor har mer varit utbytes.

Elbilsmotor har jag inte bytt en enda. Nått lager har bytts på Renault express el men däremot invetern dvs drivning till motorn kan oftare haverera
nog har jag fått byta en hel del motorer.
till andra saker än elbil skall nämnas.
och inte har de varit billiga.. Men nödvändigt då delar är ett elände att finna.

Eller dyrare än nytt...

något jag tycker ökat i behov av byte är hjullager eller lager i allmänhet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.