R
Maskintok skrev:
Ja det är fler komponenter som kan haverera vilket jag också skrivit.

Men i frågan emot Anders så var det inte frågan om skillnaden mellan dessa, utan det drog Anders till med när argumenten fattades.. om att även en elmotor stannar, rasar någon gång under dess verksamma tid, sen av vad, när, hur vet vi ej i förväg.
Det var där frågan låg.
Ok, det lätt att tolka det du skrivit hittills på annat vis, men ok, då är vi kanske för första gången överens ;)
 
A
R RoAd skrev:
Ok, det lätt att tolka det du skrivit hittills på annat vis, men ok, då är vi kanske för första gången överens ;)
Nä det är inte lätt att tolka det så.
Jo om man väljer från början att lägga in saker jag ej skrivit.. ;)
 
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Synd bara att Stockholm är världens bästa stad. Lite sugen på Schweiz men dålig mat, osv
Från skåne men förstår din åsikt, jag känner samma för Sverige i stort, har absolut möjlighet att flytta men efter att har arbetat i flera av de länder som skulle kunna vara aktuella, -nej tack!

Schweiz är fint men oerhört tråkigt, bla, -nej tack, dock gärna både jobbresor dit och semester där!
 
Frågan är om det är någon poäng att diskutera.

Varför jämföra 45 år gamla bilar med det modernaste som finns att köpa nu? Det är bara fyra personer på forumet som gillar att köra sådana gamla bilar som vardagsbilar så det blir ju en oerhört subjektiv diskussion om vad som är bra och inte.

All teknik kan gå sönder. Jag tror inte att de system som tillförts en elbil är mer utsatta än något annat. En modern fossilbil är precis lika komplicerad som en elbil och har dessutom fler mekaniska system som kan gå sönder, så vill man slippa detta får man köra bilar som är så gamla att de flesta exemplaren förmultnat redan.

Som söndagsbil är det ju toppen med gamla bilar, som vardagstransport helt ointressant.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Frågan är om det är någon poäng att diskutera.

Varför jämföra 45 år gamla bilar med det modernaste som finns att köpa nu? Det är bara fyra personer på forumet som gillar att köra sådana gamla bilar som vardagsbilar så det blir ju en oerhört subjektiv diskussion om vad som är bra och inte.

All teknik kan gå sönder. Jag tror inte att de system som tillförts en elbil är mer utsatta än något annat. En modern fossilbil är precis lika komplicerad som en elbil och har dessutom fler mekaniska system som kan gå sönder, så vill man slippa detta får man köra bilar som är så gamla att de flesta exemplaren förmultnat redan.

Som söndagsbil är det ju toppen med gamla bilar, som vardagstransport helt ointressant.
Jag har inte diskuterat alls om äldre motorer utan att just att allt som rör sig kommer att gå sönder..

att då påstå..
"En elmotor bara går och går."
bra beskrivning av en evighetsmotor..
Det var det jag ifrågasatte.. Inget annat.
 
  • Gilla
PNI och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är bara fyra personer på forumet som gillar att köra sådana gamla bilar som vardagsbilar så det blir ju en oerhört subjektiv diskussion om vad som är bra och inte.
Fem... Men min fru låter mig inte... Tror det finns några till på forumet som inte gett sig till känna...
:)
Eller 45 år? Min favorit är SAAB 9000, den är väl bara knappt 40... men jag skulle kunna tänka mig en äldre bil ändå... Om det bara var för att frakta mig själv...

Med det sagt så vill jag jämföra elbilar med moderna ICE bilar, annat är meningslöst. Det är vad som produceras nu och framåt som i någon aspekt går att påverka. Alla andra bilar (utom några engelska sportbilar) har ju slutat tillverkas och blir därmed inte fler, det är bara frågan om hur länge de överlever.
 
Maskintok skrev:
Jag har inte diskuterat alls om äldre motorer utan att just att allt som rör sig kommer att gå sönder..

att då påstå..
"En elmotor bara går och går."
bra beskrivning av en evighetsmotor..
Det var det jag ifrågasatte.. Inget annat.
Den absolut vanligaste anledningen till verkstadsbesök på dagens bilar är ju inte mekaniska problem utan just elfel, mjukvara etc. Och den som tror en elbil har en enda rörlig del i drivlinan blir nog förvånad om hen tar en titt i valfri elbil.
 
  • Gilla
PNI och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nej det gör de inte.
Samma förenkling och felaktiga slutsats här.
De går så länge inget går sönder.
Sedan kan det ta 1 år, 1 minut, 30 år vem vet.
Samma med en fossil motor..
Det går sönder när det går sönder..
Strunt!

Både fossila motorer och elmotorer har funnits så länge så det finns mycket välgrundad statistik på hur länge saker och ting håller. Visst kan det alltid finnas måndagsexemplar men i genomsnitt vett tillverkarna exakt hur länge saker och ting håller, ner på komponentnivå.

Måndagsexemplar som journalister ofta hakar upp sig på har inte ens i statistiken och göra, de så så försumbart få.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Den absolut vanligaste anledningen till verkstadsbesök på dagens bilar är ju inte mekaniska problem utan just elfel, mjukvara etc. Och den som tror en elbil har en enda rörlig del i drivlinan blir nog förvånad om hen tar en titt i valfri elbil.
Tror du skulle valt annat inlägg att citera...
Det blir som att du ifrågasätter vad jag skrivit.. Men ändå stöder det;):thinking::rofl:
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
A
S Stuff skrev:
Strunt!

Både fossila motorer och elmotorer har funnits så länge så det finns mycket välgrundad statistik på hur länge saker och ting håller. Visst kan det alltid finnas måndagsexemplar men i genomsnitt vett tillverkarna exakt hur länge saker och ting håller, ner på komponentnivå.

Måndagsexemplar som journalister ofta hakar upp sig på har inte ens i statistiken och göra, de så så försumbart få.
statistik är inget att lita på.
Ren fakta ja.. Där är vi inte ännu.
 
Maskintok skrev:
statistik är inget att lita på.
Ren fakta ja.. Där är vi inte ännu.
Eftersom du inte vet vad MTBF är så är inga av dina uttalanden om driftsäkerhet att lita på.
 
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Eftersom du inte vet vad MTBF är så är inga av dina uttalanden om driftsäkerhet att lita på.
Du vill komma vart med mean time between failures.

heter medeltid mellan fel på svenska.
 
Maskintok skrev:
statistik är inget att lita på.
Ren fakta ja.. Där är vi inte ännu.
Statistik ÄR fakta.

Folk som hävdar annat är bara för tröga att förstå eller för lata för att bemöda sig att lära sig.

Visst kan statistik landa väldigt fel men då handlar det allt för ofta om obildade journalister som läser statistik helt galet och presenterar det för lika obildade läsare.

Bortser vi från journalisternas statistik och istället kikar på riktigt, verklig faktabaserad statistik:
Bilterverkare som under många år har tillverkat miljontals bilar har givetvis stenkoll på hur deras bilar har mått och vad som har gått snett. De följer såklart upp med FAKTA som berättar hur ofta en viss del har behövt repareras och självklart också hur mycket reservdelar av en viss komponent de har sålt.
Sådan statistik är fakta. Observationer från ditt garage baserat på en individ är INTE fakta.

Visst kan det gå galet fel när statistik används på fel sätt men det som är ännu farligare är ju sånna som du som förkastar all statistik som strunt och fortsätter att leva i din egen påhittade verklighet.
 
  • Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Frågan är om det är någon poäng att diskutera.

Varför jämföra 45 år gamla bilar med det modernaste som finns att köpa nu? Det är bara fyra personer på forumet som gillar att köra sådana gamla bilar som vardagsbilar så det blir ju en oerhört subjektiv diskussion om vad som är bra och inte.

All teknik kan gå sönder. Jag tror inte att de system som tillförts en elbil är mer utsatta än något annat. En modern fossilbil är precis lika komplicerad som en elbil och har dessutom fler mekaniska system som kan gå sönder, så vill man slippa detta får man köra bilar som är så gamla att de flesta exemplaren förmultnat redan.

Som söndagsbil är det ju toppen med gamla bilar, som vardagstransport helt ointressant.
Jag körde en topprenoverad Kharman ghia som bruksbil några år i ungdomen. Var mycket trevligt. :) Dock har man ju blivit bekvämare med åldern :p

Men drömmer lite om en elkonverterad 356 eller ghia.
 
A
S Stuff skrev:
Statistik ÄR fakta.

Folk som hävdar annat är bara för tröga att förstå eller för lata för att bemöda sig att lära sig.

Visst kan statistik landa väldigt fel men då handlar det allt för ofta om obildade journalister som läser statistik helt galet och presenterar det för lika obildade läsare.

Bortser vi från journalisternas statistik och istället kikar på riktigt, verklig faktabaserad statistik:
Bilterverkare som under många år har tillverkat miljontals bilar har givetvis stenkoll på hur deras bilar har mått och vad som har gått snett. De följer såklart upp med FAKTA som berättar hur ofta en viss del har behövt repareras och självklart också hur mycket reservdelar av en viss komponent de har sålt.
Sådan statistik är fakta. Observationer från ditt garage baserat på en individ är INTE fakta.

Visst kan det gå galet fel när statistik används på fel sätt men det som är ännu farligare är ju sånna som du som förkastar all statistik som strunt och fortsätter att leva i din egen påhittade verklighet.
inte förkastat någon statistik.
utan jag har skrivit att man kan bevisa vad man vill med statistik.
En jäkla skillnad.

De andra otrevligheterna du häver ur dig är ingen idé att motargumentera...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.