295 933 läst · 8 036 svar
296k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Jag är nog benägen att hålla med i princip, men det du beskriver är nog inte riktigt vad jag föreslog.D djac skrev:
Elektricitet, vatten och bredband är dock lite speciella varor/tjänster som kanske inte alltid en traditionell marknad kan förse befolkningen med på rimligt sätt. När jag var ung var jag libertarian och ansåg att allting skulle skötas av marknader. Precis allting, alltså, så den offentliga sektorn var helt onödig. Numera har jag en lite mer nyanserad syn på vilka uppgifter den offentliga sektorn bör ha.
Allvetare
· Östergötland
· 4 101 inlägg
Det är riktigt att vi inte än kan se in i framtiden. Därför får vi göra som vi alltid ha gjort och basera våra handlingar och val på erfarenheter, exempel från naturen samt forskning. Vi VET inte heller vad som kommer inträffa när vi går över till storskalig eldrift inom transporterna, eller om vi forsätter förbränna olja. Det vi däremot gör är förutsägelser baserat på just forskning och tidigare erfarenheter.F frasen_36 skrev:"troligtvis"...ja det låter ju förtroendeingivande.. Det mesta angående sk "slutförvar" är just "troligtvis".
Ingen vet något om hur de metoder som man tar fram idag fungerar om tusen år.
Vi kan ju för fasen inte ens bygga en bro idag utan att den måste delvis göras om ett (1) år senare. Den var säkert "troligtvis" bra också när den gjordes.
Om man skulle resonera som du skulle vi inte skicka vår barn till skolan. Vi VET ju faktiskt inte om en utbildning kommer löna sig.
Sedan har jag respekt för de som har en rädsla för det okända. Det har troligtvis räddat människan otaliga gånger. Men att vara driven av rädsla har sällan lett till några större innovationer eller framsteg.
Redigerat:
OK, du tycker att mindre företag inte spelar någon roll, vi kan lägga ner alla företag i Sverige, utom 10, eller hur många ska det vara? 5, 20?R Rkarlsson skrev:
Du underskattar dessutom totalt (eller kanske inte ens tänkt tanken) på vilken betydelse Stockholm har som ekonomisk motor, kulturell motor, innovationsmotor i Sverige.
Så nä, fjollträskarna behövs, Sverige behöver Stockholm, och Stockholm behöver övriga Sverige, utan tvekan.
Vi ska alla den vägen vandra, de flesta har nog mer extrema, eller renläriga om det smakar bättre, åsikter som ung, sen mognar man och blir mer pragmatiskP pmd skrev:Jag är nog benägen att hålla med i princip, men det du beskriver är nog inte riktigt vad jag föreslog.
Elektricitet, vatten och bredband är dock lite speciella varor/tjänster som kanske inte alltid en traditionell marknad kan förse befolkningen med på rimligt sätt. När jag var ung var jag libertarian och ansåg att allting skulle skötas av marknader. Precis allting, alltså, så den offentliga sektorn var helt onödig. Numera har jag en lite mer nyanserad syn på vilka uppgifter den offentliga sektorn bör ha.
Jag har ju försökt att peka på likheterna mellan vatten och el ett par gånger men de som fortfarande är kvar i ungdomsnaiviteten flyger då i taket
För att komma tillbaks till detta med att sponsra olika företags fabrikbyggande, i detta fallet hade det blivit ännu galnare, varorna från denna fabrik hade i första hand dessutom gått till att brygga tillkortakommanden i Tyskland och Danmark, vi hade stått kvar på exakt samma position som idag. De senaste dagarna har det blåst bra i SE4 men pga att efterfrågan är så stor har den tillräckliga elproduktionen inte gjort att elpriset blivit lägre.
Nä, i mina ögon är det inte läge att slänga mer goda (skatte-) pengar efter dåliga, gör om gör rätt och sen kan vi prata om investeringar och kanske tom med skattepengar, om det skulle kunna komma medborgarna till godo.
Ett litet sidospår men du har väldigt rätt, om man läser lite psykiatri så är rädslan för det okända en helt central överlevnadsinstinkt och en naturlig del av evolutionen, vi är ju alla avkommor till vinnarna, de som överlevde till fruktbar ålder och kunde föröka sig, dessa var mer försiktiga, kloka och flyktbenägna, de andra dog tidigt i olyckor, strider, osv. Det är en del av hjärnan som är svår att stänga avS Styrman_jansson skrev:Det är riktigt att vi inte än kan se in i framtiden. Därför får vi göra som vi alltid ha gjort och basera våra handlingar och val på erfarenheter, exempel från naturen samt forskning. Vi VET inte heller vad som kommer inträffa när vi går över till storskalig eldrift inom transporterna, eller om vi forsätter förbränna olja. Det vi däremot gör är förutsägelser baserat på just forskning och tidigare erfarenheter.
Om man skulle resonera som du skulle vi inte skicka vår barn till skolan. Vi VET ju faktiskt inte om en utbildning kommer löna sig.
Sedan har jag respekt för de som har en rädsla för det okända. Det har troligtvis räddat människan otaliga gånger. Men att vara driven av rädsla har sällan lett till några större innovationer eller framsteg.
Nja, jag är från söder.. men en spaning som säger att i en värld med allt mer brist på energi så kommer färre kunna bo energineffektivt, dvs med långa avstånd och energikrävande boenden överlag, ligger nog ganska nära sanningen. Att bo så man är mindre beroende av bil och i större utsträckning flerfamiljshus tror jag blir vanligare vad tiden lider.Maskintok skrev:
En tanke.D djac skrev:Nja, jag är från söder.. men en spaning som säger att i en värld med allt mer brist på energi så kommer färre kunna bo energineffektivt, dvs med långa avstånd och energikrävande boenden överlag, ligger nog ganska nära sanningen. Att bo så man är mindre beroende av bil och i större utsträckning flerfamiljshus tror jag blir vanligare vad tiden lider.
Men fortfarande så är kollektivt och anledningar till man ens tänker bort en bil... För att man bor eller vill bo i städer..
Denna skara borde kunna få hålla sig i eget land, varsågod hugg på så har ni det så.
Vart bidrar Stockholm till energin?
När ger Stockholm energi tillbaka till landsbygden?
Nä det är en stor svullst som ska bort..
Allvetare
· Östergötland
· 4 101 inlägg
Jag skulle gissa på Värtaverket, Hässeblyverket, Hammerbyverket, Högdalverket och Bristaverket. Samtliga kraftväremverk.Maskintok skrev:
På detta planeras ytterligare ett kraftvärmeverk i Lövsta.
Du kan läsa mer om detta på;
https://www.stockholmexergi.se/om-stockholm-exergi/vara-anlaggningar/
Nu är ju energi bara ett exempel på varor och tjänster som det handlas med i Sverige och de allra flesta av dessa är beroende av städernas verksamheter, lätt att tappa fokus när debatten går het, men det finns många sidor på myntetMaskintok skrev:En tanke.
Men fortfarande så är kollektivt och anledningar till man ens tänker bort en bil... För att man bor eller vill bo i städer..
Denna skara borde kunna få hålla sig i eget land, varsågod hugg på så har ni det så.
Vart bidrar Stockholm till energin?
När ger Stockholm energi tillbaka till landsbygden?
Nä det är en stor svullst som ska bort..
Ja men dåså klara de sig.S Styrman_jansson skrev:
Va bra..
ännu en anledning till att hugga bort Stockholm