A
D djac skrev:
Nu är ju energi bara ett exempel på varor och tjänster som det handlas med i Sverige och de allra flesta av dessa är beroende av städernas verksamheter, lätt att tappa fokus när debatten går het, men det finns många sidor på myntet :)
Nä inte direkt.
få människor på landsbygden och i hela landet är beroende av Stockholm.
Men Stockholm är beroende av landet.

samt att i Stockholm är och förblir den där landsdödande tankegången om att straffa ihjäl landets medborgare...
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Även om jag tycker landet kanske är oproportionerligt Stockholmsfokuserat så fyller givetvis både stad och landsbygd sina syften.

Med det sagt tycker jag att vi ska sluta tycka synd om landsbygden, det vore bättre om den fick bära sina kostnader (och få betalt utifrån detta) istället för att få en massa bidrag, då skulle den kanske också få en bättre status.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
F
S Styrman_jansson skrev:
Det är riktigt att vi inte än kan se in i framtiden. Därför får vi göra som vi alltid ha gjort och basera våra handlingar och val på erfarenheter, exempel från naturen samt forskning. Vi VET inte heller vad som kommer inträffa när vi går över till storskalig eldrift inom transporterna, eller om vi forsätter förbränna olja. Det vi däremot gör är förutsägelser baserat på just forskning och tidigare erfarenheter.

Om man skulle resonera som du skulle vi inte skicka vår barn till skolan. Vi VET ju faktiskt inte om en utbildning kommer löna sig.

Sedan har jag respekt för de som har en rädsla för det okända. Det har troligtvis räddat människan otaliga gånger. Men att vara driven av rädsla har sällan lett till några större innovationer eller framsteg.
Jovisst, storskalig eldrift och utbildning mm kan bli floppar men som drabbar OSS.
Men en stor skillnad är att det skapar knappast radioaktivt avfall som måste "vårdas" för oöverskådlig framtid av våra barns efterlevande. De har ju inte bett om det!
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Jag är inte Stockholmare (utan uppvuxen i Uppsala) och bor inte i Stockholms kommun. Jag är relativt sällan inne i "Stan" fast det tar mig 20 minuter att ta mig in.

Tyvärr, för många av oss med akademisk utbildning, är många jobb placerade i Stockholm. Många av de jag växte upp eller pluggade med i Uppsala har flyttat till Stockholm (om vi räknar med de förorter som inte är Stockholms kommun) eller delar av sitt liv pendlat till Stockholm. Jag vet företag som startat i Uppsala men när de expanderat flyttat sitt kontor till Stockholm.

Man får tycka vad man vill om staden och dess invånare. Väldigt många är inflyttade. Några är dryga. Men att Stockholm skulle vara utan betydelse för resten av landet tror jag är att förenkla kraftigt. Kanske kommer trenden med distansarbete att förändra detta, då sannolikt en större andel av de som jobbar "på kontor" i tex Stockholm faktiskt kan jobba nån annanstans. Kombinerat med fastighetspriser, pendlingstider och Covid är det inte omöjligt att folk flyttar ut men jobbar kvar i Stockholm.
 
  • Gilla
GammaltSomNytt och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Jovisst, storskalig eldrift och utbildning mm kan bli floppar men som drabbar OSS.
Men en stor skillnad är att det skapar knappast radioaktivt avfall som måste "vårdas" för oöverskådlig framtid av våra barns efterlevande. De har ju inte bett om det!
Har de bett om klimatförändringen då? Minskad ekologisk mångfald?
Både dessa kommer troligtvis att påverka våra barn och deras efterlevande, och dessa bidrar vi till fortfarande.

Vi kommer behöva planerbar energi i framtiden och måste då ha en hållbar energikälla både nu och i framtiden. Ska vi då fortsätta elda kol och olja tycker du? Hur juste är det mot våra barn att ytterligare höja medeltempen i världen?

Dessa problem är aktuella just nu och har och kommer mycket sannolikt får långtgående konsekvenser om vi inte tar itu med dem omgående. Ska vi då istället strunta i dessa p.g.a. någon obestämbar rädsla för en viss teknik. Detta trots att vi genomfört ett mycket gediget riskanalys och utredningsarbete.
 
Redigerat:
F frasen_36 skrev:
Jovisst, storskalig eldrift och utbildning mm kan bli floppar men som drabbar OSS.
Men en stor skillnad är att det skapar knappast radioaktivt avfall som måste "vårdas" för oöverskådlig framtid av våra barns efterlevande. De har ju inte bett om det!
Sedan kommer vi oavsett om vi fortsätter med kärnkraft eller inte vara ha ett slutförvar även i framtiden. Radioaktivt materia förekommer ju även inom andra område;
https://skb.se/anlaggningar-i-drift/slutforvaret-sfr-2/
 
Redigerat:
13th Marine 13th Marine skrev:
Även om jag tycker landet kanske är oproportionerligt Stockholmsfokuserat så fyller givetvis både stad och landsbygd sina syften.

Med det sagt tycker jag att vi ska sluta tycka synd om landsbygden, det vore bättre om den fick bära sina kostnader (och få betalt utifrån detta) istället för att få en massa bidrag, då skulle den kanske också få en bättre status.
Du menar omvända tullar i Stockhom, så fort någon inom stor Stockholm lämnar området för att resa till landsbygden registreras det och en landsbygdstull ska betalas;)
 
  • Gilla
  • Haha
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du menar omvända tullar i Stockhom, så fort någon inom stor Stockholm lämnar området för att resa till landsbygden registreras det och en landsbygdstull ska betalas;)
Tullarna är ju åt båda håll. Jag har hört många diskussioner om att en rörelse i en viss riktning skulle vara tullfri, men de flesta som åker in i stockholm åker faktiskt ut lika många gånger och tvärt om. Så en enkelriktad tull med dubbel avgift vore samma som tull åt båda håll. Det skulle vara att det på morgonen är gratis att åka ut men kostar att åka in. Det är dock helt ologiskt då om man bor på söder och korsar hela stockholm inom tullarna mot norrtull ju ha stört trafiken i värsta rusning.

Det enda raka är att ha en kilometerbaserad kostnad styrd av ett telematiksystem som debiterar efter hur man kör. Alternativt nöjer man sig med en skatt på bränslet som då kommer bli dyrare ju fler kilometer och ju större bil man har. Det är inte så himla dumt egentligen... :D

Och återigen, tror tråden redan varit där, många i storstadens närhet har långa resor, det är inte bara boende i norrland som åker många mil. Och alla av oss har ett val var vi väljer att bo och arbeta.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
F
S Styrman_jansson skrev:
Har de bett om klimatförändringen då? Minskad ekologisk mångfald?
Både dessa kommer troligtvis att påverka våra barn och deras efterlevande, och dessa bidrar vi till fortfarande.

Vi kommer behöva planerbar energi i framtiden och måste då ha en hållbar energikälla både nu och i framtiden. Ska vi då fortsätta elda kol och olja tycker du? Hur juste är det mot våra barn att ytterligare höja medeltempen i världen?

Dessa problem är aktuella just nu och har och kommer mycket sannolikt får långtgående konsekvenser om vi inte tar itu med dem omgående. Ska vi då istället strunta i dessa p.g.a. någon obestämbar rädsla för en viss teknik. Detta trots att vi genomfört ett mycket gediget riskanalys och utredningsarbete.
Klimatförändringen (som är populärt att yvas om just nu) har vi ju haft regelbundet sedan urminnes tider. Vi har ju redan haft ett antal istider och däremellan varmperioder. Men det innebär iaf inte risk för utsläpp av permanent radioaktiv strålning orsakat av vårt krav på bekväm el. Beträffande "gedigen riskanalys och utredningsarbete" så har det tydligen resulterat i sk "säkra" kopparkapslar som man sedan upptäckte börjat oxidera efter något år..
 
Snötäckta träd och buskar i en tät skog markerar svårigheten med grotuttag vid röjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tätskog med ungträd och buskar täckt av snö, vilket visar möjlig komplexitet vid röjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Apropå diskussion om grotuttag i röjning...det kan bli mycket
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
Ni kanske inte kan det, men det finns rätt många som kan bygga betydligt bättre broar än vad man gjorde förr. ;)
Som nya bron i Göteborg kanske??
 
R
skoge skoge skrev:
[bild] [bild]

Apropå diskussion om grotuttag i röjning...det kan bli mycket
Vi (eller i.a.f. jag) väntar fortfarande med spänning på siffror på hur mycket.

Ett par bilder på lite snår säger inte så mycket.
 
A
R RoAd skrev:
Vi (eller i.a.f. jag) väntar fortfarande med spänning på siffror på hur mycket.

Ett par bilder på lite snår säger inte så mycket.
röjningen som skoge är inne ser ut som en röjskog med grundyta ca 9000 stam per ha.
Detta skall ner till ca 2500-3000 i första röjning...
Så då borde ni kunna få en bra bild utifrån detta och hans bild hur pass med grot detta ger.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Tullarna är ju åt båda håll. Jag har hört många diskussioner om att en rörelse i en viss riktning skulle vara tullfri, men de flesta som åker in i stockholm åker faktiskt ut lika många gånger och tvärt om. Så en enkelriktad tull med dubbel avgift vore samma som tull åt båda håll. Det skulle vara att det på morgonen är gratis att åka ut men kostar att åka in. Det är dock helt ologiskt då om man bor på söder och korsar hela stockholm inom tullarna mot norrtull ju ha stört trafiken i värsta rusning.

Det enda raka är att ha en kilometerbaserad kostnad styrd av ett telematiksystem som debiterar efter hur man kör. Alternativt nöjer man sig med en skatt på bränslet som då kommer bli dyrare ju fler kilometer och ju större bil man har. Det är inte så himla dumt egentligen... :D

Och återigen, tror tråden redan varit där, många i storstadens närhet har långa resor, det är inte bara boende i norrland som åker många mil. Och alla av oss har ett val var vi väljer att bo och arbeta.
Detta diskuteras i hela världen och det finns många tankar om att gamifiera detta, jag har nämnt några här, till vissas förtret. Bränslekostnaden kommer såklart fortsätta öka, men det beror nog mer på minskade subventioner och höjda produktionskostnader, dock krävs det nog orealistiska ökningar för att det ska ha påverkan på bilkörningen, betänker du att en nyare fin bil kan lätt kan kosta 60-100kr per mil och att bränslet bara utgör ca 10% av denna kostnad så krävs det mycket för att det ska spela roll.
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
A
Ung skog med blandade trädarter i olika storlekar och höstfärger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tät skog med flera unga och vuxna granträd i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

med lite storlek på skogen så ökar mängden fort...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.