R
Maskintok skrev:
röjningen som skoge är inne ser ut som en röjskog med grundyta ca 9000 stam per ha.
Detta skall ner till ca 2500-3000 i första röjning...
Så då borde ni kunna få en bra bild utifrån detta och hans bild hur pass med grot detta ger.
Nej. Vi har gått igenom detta tidigare. "9000 stam per ha" säger inte mig ett skit om hur mycket etanol det blir per ha i slutändan.

Och hur ofta kan man ta "9000 stam per ha". Det är ju rätt stor skillnad om man kan göra det 1 gång per år eller 1 gång på 10 år.

Hur mycket energi går det åt att gallra en ha, frakta den till fabrik, och göra den till etanol?

Det är många frågor som kräver ett svar för att påståendet ni gör ska bli trovärdigt.
 
R RoAd skrev:
Vi (eller i.a.f. jag) väntar fortfarande med spänning på siffror på hur mycket.

Ett par bilder på lite snår säger inte så mycket.
Detta är en vanlig skogsröjning....om du tänker dig en linjeröjning så skulle inget varit kvar på andra bilden,så ja det skulle bli kubik
 
F
S Styrman_jansson skrev:
Sedan kommer vi oavsett om vi fortsätter med kärnkraft eller inte vara ha ett slutförvar även i framtiden. Radioaktivt materia förekommer ju även inom andra område;
[länk]
Jovisst men vi talar väl här om högaktivt riskavfall från kärnkraftverk?
 
R
skoge skoge skrev:
Detta är en vanlig skogsröjning....om du tänker dig en linjeröjning så skulle inget varit kvar på andra bilden,så ja det skulle bli kubik
Det börjar bli tydligt att ni inte alls har räknat på detta utan bara har en magkänsla av att det säkert blir "mycket".

- Hur många liter etanol skulle det bli om man röjer en ha av det du visade bilder på innan?
- Hur mycket energi hade denna etanol totalt kostat att framställa?
- Hur många ha finns det att gallra/röja per år?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men vänta nu ...!
Vem är denne "någon här"?
I denna tråd? Vilket inlägg i så fall?
Jag vet inte om just "viktigare" är ordet vi brukar använda, det kan ha en negativ klang. "Lite bättre" än alla andra brukar passa bättre.
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
[bild] [bild]

Apropå diskussion om grotuttag i röjning...det kan bli mycket
Men det är mycket jobb att få ut det till väg vid röjning.
 
R RoAd skrev:
Det börjar bli tydligt att ni inte alls har räknat på detta utan bara har en magkänsla av att det säkert blir "mycket".

- Hur många liter etanol skulle det bli om man röjer en ha av det du visade bilder på innan?
- Hur mycket energi hade denna etanol totalt kostat att framställa?
- Hur många ha finns det att gallra/röja per år?
Det ska ut till väg och vid röjning blir det då manuellt.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Nej. Vi har gått igenom detta tidigare. "9000 stam per ha" säger inte mig ett skit om hur mycket etanol det blir per ha i slutändan.

Och hur ofta kan man ta "9000 stam per ha". Det är ju rätt stor skillnad om man kan göra det 1 gång per år eller 1 gång på 10 år.

Hur mycket energi går det åt att gallra en ha, frakta den till fabrik, och göra den till etanol?

Det är många frågor som kräver ett svar för att påståendet ni gör ska bli trovärdigt.
Det är väldigt vanligt.
15.000 stam är vanlig ungskogsröjning..
Ska ner 2500-3000 stam per ha..

Jag har sällan bara 15.000 stam per ha.
utan 35.000-65.000 stam per ha är vanligt då det rör sig om eftersatta bestånd..

Jag skriver grot, för det är den mängden man får räkna sedan så får man räkna om grot till etanol.
Du kan inte börja med etanol per ha direkt..
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
Det är väldigt vanligt.
15.000 stam är vanlig ungskogsröjning..
Ska ner 2500-3000 stam per ha..

Jag har sällan bara 15.000 stam per ha.
utan 35.000-65.000 stam per ha är vanligt då det rör sig om eftersatta bestånd..

Jag skriver grot, för det är den mängden man får räkna sedan så får man räkna om grot till etanol.
Du kan inte börja med etanol per ha direkt..
Saknar fortfarande siffror. Jag upprepar:

- Hur många liter etanol skulle det bli om man röjer en ha av det skoge visade bilder på innan?
- Hur mycket energi hade denna etanol totalt kostat att framställa?
- Hur många ha finns det att gallra/röja per år?

Det hjälper inte diskussionen alls att du fortsätter upprepa "stam per ha" om du inte kan översätta det till liter etanol.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Men det är mycket jobb att få ut det till väg vid röjning.
Nej då.
Det handlar om planering..
Jag röjde förr när det var mer vanligt med grot uttag i allt..
Då gjorde vi en väg för en liten maskin, sedan fällde man så att rotänden låg emot vägen.
kastade om man behövde det någon enstaka stam..
Detta gjorde andra firmor genom att ha utländska arbetstagare från arbetsförmedlingen med sig som gick bakom och la ihop..

Detta sker fortfarande efter landets järnvägar.. Men man slutade med detta i röjskog när grot hanteringen minskade i ekonomin.
 
A
R RoAd skrev:
Saknar fortfarande siffror. Jag upprepar:

- Hur många liter etanol skulle det bli om man röjer en ha av det skoge visade bilder på innan?
- Hur mycket energi hade denna etanol totalt kostat att framställa?
- Hur många ha finns det att gallra/röja per år?

Det hjälper inte diskussionen alls att du fortsätter upprepa "stam per ha" om du inte kan översätta det till liter etanol.
Det vet man först vid framkörning.
Jag kan inte räkna av detta alls förens välta existerar.. precis som när man mäter virke.
Antingen genom skördardata eller genom att mäta välta.
Efter detta är gjort några gånger så har man en bra tabell att kunna få fram ett medeltal från.. dvs antal m3 grot per ha röjning.
Men före det så måste mätning ske.
 
A
R RoAd skrev:
Saknar fortfarande siffror. Jag upprepar:

- Hur många liter etanol skulle det bli om man röjer en ha av det skoge visade bilder på innan?
- Hur mycket energi hade denna etanol totalt kostat att framställa?
- Hur många ha finns det att gallra/röja per år?

Det hjälper inte diskussionen alls att du fortsätter upprepa "stam per ha" om du inte kan översätta det till liter etanol.
vi säger att 1m3 Björksly ger 0.3 m3 etanol.
Så har man ändå inte mer än så att gå på.
Detta är exakt som när man säljer virke.
Men grot uttag per ha gallring är ca 75 m3 om det är oanpassat. anpassat ca det dubbla.
Detta blir mer från röjskogen..
Och speciellt om man får upp dimensionerna lite.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Klimatförändringen (som är populärt att yvas om just nu) har vi ju haft regelbundet sedan urminnes tider. Vi har ju redan haft ett antal istider och däremellan varmperioder. Men det innebär iaf inte risk för utsläpp av permanent radioaktiv strålning orsakat av vårt krav på bekväm el. Beträffande "gedigen riskanalys och utredningsarbete" så har det tydligen resulterat i sk "säkra" kopparkapslar som man sedan upptäckte börjat oxidera efter något år..
Strålningen är inte permanent. Den avklingar med tid, det trodde jag alla visste om.

Beträffande kapslarna rör det sig om lite mer än ett kopparskal. Resterande bygger på den naturliga förvaring i Okla som pågått under 2 miljoner år. Kopparn är ett ”extra” skyddslager. Läs gärna länken jag hade med om du inte redan gjort det.

Beträffande klimatförändringen så vill jag hävda att vår påverkan både är förutsagd och konstaterad. Sedan kan man debattera omfattningen, men återigen, vi måste göra det vi kan med det vi vet.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Det börjar bli tydligt att ni inte alls har räknat på detta utan bara har en magkänsla av att det säkert blir "mycket".

- Hur många liter etanol skulle det bli om man röjer en ha av det du visade bilder på innan?
- Hur mycket energi hade denna etanol totalt kostat att framställa?
- Hur många ha finns det att gallra/röja per år?
bolagen röjer ca 300 ha per år per röjfirma
Plus underväxtröjning.

privata osäker.
Finns 1.4 miljoner ha ungskog oröjd skog.

Jag har kört mycket grot i mina dagar..
Så det är inga gissningar.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men vänta nu ...!
Vem är denne "någon här"?
I denna tråd? Vilket inlägg i så fall?
Kan det vara typ. Anders Malmgren i exempelvis inlägg #4237 ??
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.