F
S Styrman_jansson skrev:
Tiden innan strålningen avklingar beror på vilken typ av strålning du avser. T.ex. gällande gammastrålning så rör det sig om hundratals år. Det är också den strålning som kan penetrera huden. Alfa- och betastrålning, som finns kvar längre, måste alltså komma innefrån( läs ätas) kroppen för att vara farligt. Det är också de som vi behöver lagra längre.

Ang. stabil berggrund så har avfallet i Okla stannat kvar i berget trots både närliggande bergsveckning och andra förändringar som skett under de 2miljoner år som det legat där.
Jaha, så du menar att vetenskap och forskning som kommit fram till att det måste förvaras "på säkert sätt" i 10000 till 100000 år har fel, och du har rätt.:rofl:
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Även om jag tycker landet kanske är oproportionerligt Stockholmsfokuserat så fyller givetvis både stad och landsbygd sina syften.

Med det sagt tycker jag att vi ska sluta tycka synd om landsbygden, det vore bättre om den fick bära sina kostnader (och få betalt utifrån detta) istället för att få en massa bidrag, då skulle den kanske också få en bättre status.
Jag får inga bidrag för att jag bor på landet. Bara en massa mer kostnader att ta mig till jobbet, affären etc än lattefolket i Haga eller Gamla Stan.
 
A
K karlmb skrev:
Jag får inga bidrag för att jag bor på landet. Bara en massa mer kostnader att ta mig till jobbet, affären etc än lattefolket i Haga eller Gamla Stan.
någon verkar ha fått för sig att det är stadsborna som subventionerar landsbygden... Har jag svårt att se...
 
  • Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
D
K karlmb skrev:
Det går utmärkt att bygga välisolerade, men rymliga hus på landet.
Där kan man också enkelt ta tillvara gratis energi från naturen via värmepumpar och solfångare tex, så man når långt bättre inköpt energiåtgång per m2 än i städerna som är beroende av ineffektiva industriprocesser och liknande för att driva högtemp fjärrvärme som läcker värme som ett såll.
När industrierna effektiviserar så blir det kallt i lägenheterna om man inte tar till enorma mängder flis eller direktverkande el rent av.
Transporter, tja, vi på landet kommer säkert att jobba mer på distans än lattedrickande stadshjon som bygger hela sitt sociala liv kring att åka till jobbet varenda dag. Så frågan är hur mkt avstånden kommer att inverka i slutändan.
Men de ggr vi tar bilen till affären, aktiviteter mm så krävs givetvis hållbara energislag och effektiva bilar.
Vi kommer att lösa den delen, folk vill inte bo i sardinburkar i trånga städer där det inte ens går att parkera.
Det är enklare att lösa utsläppsbiten hos bilarna.
För nästan alla kommer att vilja ha bil i slutändan, när barnen kommer om inte tidigare.
Att sitta och uggla i sin lägenhet på all ledig tid när vi vill ut i skogen eller på sjön eller till sommarstugan kommer ju inte att hända.
Vi får se, att flerbostadshus är mer energieffektiva är ju en ickediskussion, räcker du bygger radhus så går det åt mindre energi. Tills sist blir det en pengafråga tror jag och för de med mycket pengar är det aldrig problem, de åker ju redan idag helikopter mellan Hamptons och Manhattan, och trenden är ju redan att folk söker sig till samhällen och den service man kan hitta där.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Strålningen är inte permanent. Den avklingar med tid, det trodde jag alla visste om.

Beträffande kapslarna rör det sig om lite mer än ett kopparskal. Resterande bygger på den naturliga förvaring i Okla som pågått under 2 miljoner år. Kopparn är ett ”extra” skyddslager. Läs gärna länken jag hade med om du inte redan gjort det.

Beträffande klimatförändringen så vill jag hävda att vår påverkan både är förutsagd och konstaterad. Sedan kan man debattera omfattningen, men återigen, vi måste göra det vi kan med det vi vet.
Rent korkat att gräva ner något som är så farligt, särskilt när teknik för att återvinna och sänka halveringstiden till några decennier är runt hörnet.
Men jag vet hur det kommer att bli. Regeringen kommer pga passivitet senaste 20 åren bli tvingade att bygga ett dyrt slutförvar i berget och sedan kommer det att diskuteras i decennier om det verkligen ska ligga kvar där. Inte speciellt ekonomiskt.
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
R
K karlmb skrev:
Jag får inga bidrag för att jag bor på landet. Bara en massa mer kostnader att ta mig till jobbet, affären etc än lattefolket i Haga eller Gamla Stan.
Var det någon som tvingade dig att bosätta dig långt från jobb och affärer?

För resor till jobbet får du dessutom göra avdrag om det är långt nog.
 
  • Haha
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vi får se, att flerbostadshus är mer energieffektiva är ju en ickediskussion, räcker du bygger radhus så går det åt mindre energi. Tills sist blir det en pengafråga tror jag och för de med mycket pengar är det aldrig problem, de åker ju redan idag helikopter mellan Hamptons och Manhattan, och trenden är ju redan att folk söker sig till samhällen och den service man kan hitta där.
Jo, de lägenheter som byggs idag är inte mkt bättre än de flesta villorna. Oavsett så är det rätt lätt att bygga nästan noll-energihus, kostar inte så mkt extra som en del gör gällande. Och blir mkt bekvämare att bo i.
Trenden har börjat vända redan, folk vill inte bo i gettona i städerna utan börjar söka sig till mindre städer och landsbygd igen. När det inte ens går att parkera bilen som alla vill ha så går det inte att bo kvar i städerna.
Men det går bra att prata om cykel och buss.
 
Redigerat:
K karlmb skrev:
Jag får inga bidrag för att jag bor på landet. Bara en massa mer kostnader att ta mig till jobbet, affären etc än lattefolket i Haga eller Gamla Stan.
Nu tänkte jag inte på direkta bidrag (men hur ska ni veta vad jag tänker på ;))

Det jag tänker på är till exempel bidrag till lantbruket eller när man diskuterar att subventionera bränslepriser för landsbygden.
Vettigare att man får betala fullpris för sakerna, med att det man producerar också då blir dyrare.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Var det någon som tvingade dig att bosätta dig långt från jobb och affärer?

För resor till jobbet får du dessutom göra avdrag om det är långt nog.
Tror du det kryllar av billiga villor i städerna? Vilken planet har du varit på?
Reseavdragen ska de ju ta bort, det lilla som ännu finns kvar.
 
  • Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
R
K karlmb skrev:
Tror du det kryllar av billiga villor i städerna? Vilken planet har du varit på?
Reseavdragen ska de ju ta bort, det lilla som ännu finns kvar.
Men dåså, då har du valt att köpa en billig villa i utbyte mot dyrare transporter.
 
  • Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu tänkte jag inte på direkta bidrag (men hur ska ni veta vad jag tänker på ;))

Det jag tänker på är till exempel bidrag till lantbruket eller när man diskuterar att subventionera bränslepriser för landsbygden.
Vettigare att man får betala fullpris för sakerna, med att det man producerar också då blir dyrare.
Med de bränsleskatter som var för 10 år sedan, och de bilavdrag som iaf var i närheten av att täcka kostnaderna så var det en annan femma. Men nu ska vi väl sittstrejka utanför varenda kommunhus och kräva att det planläggs 50000 nya villor i varanda storstad.
För politikerna tänker ju bara på rösterna från det stora latte-folket som redan sitter i en varm lägenhet i centrum.
 
R RoAd skrev:
Men dåså, då har du valt att köpa en billig villa i utbyte mot dyrare transporter.
Ja, men kalkylen har ju förändrats en hel del de senaste åren. Och säljer jag ska ju kommunisterna ha 20% av vinsten.
 
  • Haha
Tullen127
  • Laddar…
A
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu tänkte jag inte på direkta bidrag (men hur ska ni veta vad jag tänker på ;))

Det jag tänker på är till exempel bidrag till lantbruket eller när man diskuterar att subventionera bränslepriser för landsbygden.
Vettigare att man får betala fullpris för sakerna, med att det man producerar också då blir dyrare.
Vad subventionerar man för lantbruket?
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
R
K karlmb skrev:
Ja, men kalkylen har ju förändrats en hel del de senaste åren. Och säljer jag ska ju kommunisterna ha 20% av vinsten.
Ja, saker kan förändras över tid. Du fick inga garantier som nu brutits antar jag? Blir situationen ohållbar får du väl se över den, precis som alla andra. Tråkigt förstås, men det är verkligheten ibland.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja, saker kan förändras över tid. Du fick inga garantier som nu brutits antar jag? Blir situationen ohållbar får du väl se över den, precis som alla andra. Tråkigt förstås, men det är verkligheten ibland.
Det är ju en fråga om demokrati också. Man kan inte ändra spelreglerna av godtyckliga skäl. De närmaste åren kommer att bli intressanta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.