K karlmb skrev:
Rent korkat att gräva ner något som är så farligt, särskilt när teknik för att återvinna och sänka halveringstiden till några decennier är runt hörnet.
Men jag vet hur det kommer att bli. Regeringen kommer pga passivitet senaste 20 åren bli tvingade att bygga ett dyrt slutförvar i berget och sedan kommer det att diskuteras i decennier om det verkligen ska ligga kvar där. Inte speciellt ekonomiskt.
Jag kan hålla med. Dock är jag inte så insatt i ekonomin kring reaktorer som jobbar med upparbetning för att kunna bilda mig en fullständig bild.

Vad jag förstår så är det en dyr/lite vansklig process där material hela tiden måste tas bort från processen för att den inte ska avstanna.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Jaha, så du menar att vetenskap och forskning som kommit fram till att det måste förvaras "på säkert sätt" i 10000 till 100000 år har fel, och du har rätt.:rofl:
Du får gärna visa på den vetenskap och forskning du baserar dina påstående på. Jag har försökt läsa in mig så mycket jag kan som lekman för att bilda mig en uppfattning.
 
S Styrman_jansson skrev:
Jag kan hålla med. Dock är jag inte så insatt i ekonomin kring reaktorer som jobbar med upparbetning för att kunna bilda mig en fullständig bild.

Vad jag förstår så är det en dyr/lite vansklig process där material hela tiden måste tas bort från processen för att den inte ska avstanna.
Jo, som vanligt är det väl någon ekonom som ska få sista ordet också- så tvekar vi i 50 år till.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
R
K karlmb skrev:
Det är ju en fråga om demokrati också. Man kan inte ändra spelreglerna av godtyckliga skäl. De närmaste åren kommer att bli intressanta.
Fast det är ju inte av godtyckliga skäl. Vi har en global klimatkris så fossila bränslen måste beskattas mer för att styra över till klimatneutrala alternativ.

Du lever tyvärr inte i en statisk värld så förbered dig på att fler saker kan ändras i framtiden ;)

Hur detta har något med demokrati att göra förstår jag inte riktigt.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Det är ju en fråga om demokrati också. Man kan inte ändra spelreglerna av godtyckliga skäl. De närmaste åren kommer att bli intressanta.
möjligen kan oppositionen få majoriteten i samhället och då styra om till lägre skatt... mindre nätkostnader.. mm
Men på det stora kan inte vi i demokratin nu ställa om till lägre kostnader så länge inget parti driver den frågan i stort..
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Fast det är ju inte av godtyckliga skäl. Vi har en global klimatkris så fossila bränslen måste beskattas mer för att styra över till klimatneutrala alternativ.

Du lever tyvärr inte i en statisk värld så förbered dig på att fler saker kan ändras i framtiden ;)

Hur detta har något med demokrati att göra förstår jag inte riktigt.
Det handlar inte om att allt ska vara som det alltid har varit. Tex så har svenska bilägare investerat miljarder i ny teknik i sina bilar som följd av skärpta miljökrav de senaste 20 åren.
Men det är ett problem att många inte förstår att det är odemokratiskt att ändra spelreglerna på ett sätt så att folk utan obegränsade ekonomska resurser inte har någon möjlighet att anpassa sina liv.
Det är dessutom inte ofta det ens finns majoritetsstöd för åtgärderna, utan avgiftshöjningar mm beslutas av småpartier för att de ska ge sitt stöd till regering/ kommunstyrelse.
Ett exempel är "trängselskatter" och parkeringsavgifter som (även om det skulle gå rätt till och hela kommunstyrelsen står bakom det, och därmed kan sägas iaf i teorin ha samtliga väljare bakom sig), beslutas av en enskild kommun, men som drabbar alla som bor eller har företag i kringliggande kommuner. Skulle de fått vara med i beslutet så skulle det knappast blivit av.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle också gärna ha Norrlands bostadspriser, restider som i en liten stad, Stockholms löner, arbetsmarknad, nöjesutbud och kommunalskatt som i Danderyd. Tyvärr är det så att de flesta av oss får välja utifrån vad vi har råd med och var vi har jobbet, för många blir det ett radhus i en storstadsförort eller kanske en hyresrätt i ett miljonprogramsområde. En villa i Norrland är troligen betydligt billigare än en sunkig lägenhet i Stockholm, men kan man inte försörja sig där så...

Men i stort är det väl ett personligt val utifrån möjligheter och preferenser. Vill man lägga sina pengar på räntor eller bensin? Vill man lägga sin tid på en landsväg i Norrland eller i köer på Essingeleden eller ett försenat tåg på t-centralen?

Sen finns det de som bor på en liten ort nån kilometer från jobbet och dessutom har en bra lön. Grattis!
 
  • Gilla
  • Älska
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
D
K karlmb skrev:
Jo, de lägenheter som byggs idag är inte mkt bättre än de flesta villorna. Oavsett så är det rätt lätt att bygga nästan noll-energihus, kostar inte så mkt extra som en del gör gällande. Och blir mkt bekvämare att bo i.
Trenden har börjat vända redan, folk vill inte bo i gettona i städerna utan börjar söka sig till mindre städer och landsbygd igen. När det inte ens går att parkera bilen som alla vill ha så går det inte att bo kvar i städerna.
Men det går bra att prata om cykel och buss.
88% av svenskarna verkar föredra tätort iaf, det är ett rätt tydligt svar.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
D
K karlmb skrev:
Rent korkat att gräva ner något som är så farligt, särskilt när teknik för att återvinna och sänka halveringstiden till några decennier är runt hörnet.
Men jag vet hur det kommer att bli. Regeringen kommer pga passivitet senaste 20 åren bli tvingade att bygga ett dyrt slutförvar i berget och sedan kommer det att diskuteras i decennier om det verkligen ska ligga kvar där. Inte speciellt ekonomiskt.
Kommer aldrig hända, nytt bränsle är billigare
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu tänkte jag inte på direkta bidrag (men hur ska ni veta vad jag tänker på ;))

Det jag tänker på är till exempel bidrag till lantbruket eller när man diskuterar att subventionera bränslepriser för landsbygden.
Vettigare att man får betala fullpris för sakerna, med att det man producerar också då blir dyrare.
Det kommer att bli ett jävla liv om konsumenten ska betala vad lantbruket behöver ha betalt
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Det kommer att bli ett jävla liv om konsumenten ska betala vad lantbruket behöver ha betalt
Risken är kanske snarare att matproduktionen flyttar än mer till låglöneländer (som mycket annat) vilket jag inte tror "vi" vill?

Jag skulle hellre se ökade krav på livsmedel som gör att bra lokal produktion kan konkurrera med skitprodukter från länder som har en dålig miljö och djurhållningsprofil. Vi konsumenter bör väl, som med mycket annat, betala vad det kostar. Blir livsmedel dyrare får vi väl dra ned på.... Elräkningen? Bilen? 70" TVn?

Men visst, elbilar får subventioner, alkohol högre skatt. Så nog styr våra politiker litegrann vad de tycker är bra....
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Risken är kanske snarare att matproduktionen flyttar än mer till låglöneländer (som mycket annat) vilket jag inte tror "vi" vill?

Jag skulle hellre se ökade krav på livsmedel som gör att bra lokal produktion kan konkurrera med skitprodukter från länder som har en dålig miljö och djurhållningsprofil.
Jo, problemet är ju delvis EU...

Jag TROR inte att ex kommuner får sätta krav i upphandling att maten ska vara producerad i Sverige.

För övrigt angående pris på mat, mjölken kostar 10.65/liter (Coop,Arla ko)...
Om det ska bära sig med dagens priser på jordbrukets "förnödenheter" så måste mjölken upp i 15 kr/liter
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
100.000 år, en pisskvart... Eller?
Något att tänka på..

- jorden är 4, 6 miljarder år
- skala ner det till 46 år
- vi har funnits här under 4 timmar
- industriella revolutionen startade för 1 minut sedan
- under den tiden har vi förstört mer än 50 procent av jordens skogar

Källa; läst någonstans
 
  • Gilla
  • Älska
Alexn72 och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Nu är jag inte med på vad du menar. Du skrev ju om en olycka som kunde ha tagit liv men inte gjorde det. Detta som ett i inlägg i debatten om vad vattenkraften orsakar och där tycker jag du har fel.
Jag svarade tullen127.

Men du svarar precis som att du skrev det tullen skrev. Därför känns det förvirrande när du svarar som den användaren men inte är det.

Skärmbild av ett foruminlägg av användaren frasen_36 som diskuterar fossiler och vattenkraft.
 
D djac skrev:
Kommer aldrig hända, nytt bränsle är billigare
Nej detta verkar vara vad många kommer fram till. Fast frågan är om man tar med det man sparar på kortare slutförvar i frågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.