Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag bor inte i Stockholm (och har aldrig bott där), men jag tycker ändå att Stockholm är jäkligt viktigt för Sverige.
Om vi tar bort turism, kungen och rosenbad.
Vad är viktigt för övriga sverige då?
Rent producerande är sthlm inte så effektivt. De flesta är väl mest inflyttade dessutom.
 
R Rkarlsson skrev:
Om vi tar bort turism, kungen och rosenbad.
Vad är viktigt för övriga sverige då?
Rent producerande är sthlm inte så effektivt. De flesta är väl mest inflyttade dessutom.
Nja, där finns ju t.ex. Scania, Ericsson, Atlas Copco, Assa Abloy, Electrolux, Aga, Barnängen, Asta Zeneca mfl.
Södertälje, om man nu vill räkna det till Stockholm, är dessutom länet med näst flest anställda i industrisektorn och har landets högsta exportvärde.

Så visst tillverkar man saker i huvudstaden.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
T Tullen127 skrev:
Du tänker absolut inte på dina barn som du försöker påstå.
Eller är det deras arbete att vakta ditt kärkraftsavfall som du vill ge dem i arv, som du tänker på?
Lite koloxid däremot är kanske bara bra för dem som förövning. Det har ju funkat bra med betydligt värre avgaser på gatorna i stan tidigare så vad är problemet? För att inte tala om idiotin att förbjuda dubbdäck pga "damm" i luften. Söndermosat grus skapar också "damm". 08-hysteri !!
Däcksnacket är ju bara ett sätt för bilhatarna att mota elbilarna i grind.
 
S Styrman_jansson skrev:
Nja, där finns ju t.ex. Scania, Ericsson, Atlas Copco, Assa Abloy, Electrolux, Aga, Barnängen, Asta Zeneca mfl.
Södertälje, om man nu vill räkna det till Stockholm, är dessutom länet med näst flest anställda i industrisektorn och har landets högsta exportvärde.

Så visst tillverkar man saker i huvudstaden.
Men jag trodde vi pratade om stockholm som egen kommun. Där ingår ju inte södertälje även om det ligger i sthlm län.
Så vad tillverkar de i stockholm stad ? För jag tror det är det som folk menar när de nämner just sthlm.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det visste jag inte. Men skapar man 400V+ likspänning med en av dom? Ty det är vad som behövs för snabbladdning av en EV som fått batteritorsk. Jag tvivlar på att bärgaren har tålamod att stå och ladda i några timmar med någon långsamladdning (som då ändå behöver 230VAC från bärgaren).
Det skulle väl gå bra att koppla en rejäl 400V 3-fas generator till kraftuttaget på en bärgare. Med dagens snabbladdade bilar kan man ju få in el för ett par mils körning på några minuter.
 
Mikael_L
F frasen_36 skrev:
De 10% drygaste...!
"Hur många människor finns det i Stockholm?"
"En dryg miljon!"
 
  • Haha
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
R Rkarlsson skrev:
Men jag trodde vi pratade om stockholm som egen kommun. Där ingår ju inte södertälje även om det ligger i sthlm län.
Så vad tillverkar de i stockholm stad ? För jag tror det är det som folk menar när de nämner just sthlm.
De tillverkar dataspel som ger stora exportinkomster, de tillverkar musik som också ger stora exportinkomster, de tillverkar medicinsk teknik som ger stora exportinkomster osv osv. Det går att ta fram mycket, dessa tre är bara exempel.
Sen ger mycket av detta dessutom Sverige anseende runt om i världen.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
De tillverkar dataspel som ger stora exportinkomster, de tillverkar musik som också ger stora exportinkomster, de tillverkar medicinsk teknik som ger stora exportinkomster osv osv. Det går att ta fram mycket, dessa tre är bara exempel.
Sen ger mycket av detta dessutom Sverige anseende runt om i världen.
Utan tvekan.
Men inget av det du skriver förutom spotify med musik hamnar på listan över de företag med mest omsättning i sthlm.
Det fula är väl att de flesta företag på listan bara har kontor i staden. Men har ingen tillverkning där. Vilket gör egentligen att själva staden ur tillverkningssynpunkt vilket är en viktig del i vårt land, nästan enbart till för tjänstemännen.
Högst upp hamnar
Ericsson, har de någon tillverkning överhuvudtaget i Kista? Trodde bara det var kontor.
H &m Har noll tillverkning i sverige, och butiker över hela landet (även om de lägger ner)
Skanska, ja de producerar inget i staden :p

Sen kommer det en hel del företag som bara ligger i sthlm län, vilket jag inte räknar in i själva sthlm.
 
R
Något för de tröttsamma stockholmshatarna att beakta är att mer än 20% av den statliga skatten betalas av just stockholmarna. Så jag vill nog påstå att de bidrar en hel del.

https://www.ratsit.se/info/statistik/skatter-i-sverige/

Undrar hur mycket statlig skatt de som raljerat mest om att gräva bort stockholm, "kapa pungen" e.t.c. bidrar med själva?

Och för att förekomma den förväntade anklagelsen från dessa: nej, jag är inte stockholmare, har aldrig varit det, och planerar inte att bli.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
A
njä detta är mest inkomstskatt..
Så det blir en jäkla fel och skev bild att jämföra med.

Men visst... Ska man vara så dryg som en sådan Stockholmare själv... Så kan ju de börja producera sin egen mat mm så får vi se deras lysande avkastning i firmorna, som hos bönderna... Eller hur var det nu?...
vissa suger ut landsbygden för att städerna skall i allmänhet finnas.

Jajemän så är det.. Och jag betalar min skatt efter den inkomst jag har.
precis som bonden..och även stockholmaren gör... Men enligt någon här så är städernas invånare viktigare för landet än vad landsbygdens befolkning är... Vilket är fel.
Och landsbygden är bland det viktigaste för stadsfolk annars fanns inte mycket att åka till....
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Utan tvekan.
Men inget av det du skriver förutom spotify med musik hamnar på listan över de företag med mest omsättning i sthlm.
Det fula är väl att de flesta företag på listan bara har kontor i staden. Men har ingen tillverkning där. Vilket gör egentligen att själva staden ur tillverkningssynpunkt vilket är en viktig del i vårt land, nästan enbart till för tjänstemännen.
Högst upp hamnar
Ericsson, har de någon tillverkning överhuvudtaget i Kista? Trodde bara det var kontor.
H &m Har noll tillverkning i sverige, och butiker över hela landet (även om de lägger ner)
Skanska, ja de producerar inget i staden :p

Sen kommer det en hel del företag som bara ligger i sthlm län, vilket jag inte räknar in i själva sthlm.
Ericsson i Kista har ganska rejäla datahallar där man bl.a. utvecklar/testar teknik för t.ex. 5G.

Vid en snabb efterforskning kan jag även hitta att;
AGA i älvsjö tillverkar industrigaser, Atlas Copco i Nacka tillverkar vad jag kan lösa mig till kompressorer, Barnängen tillverkar tvål i sin fabrik på Ekerö samt en hel drös med mindre tillverkare såsom t.ex. borstfabriker, industrisvetsprodukter, snickerier m.m

Vissa, t.ex. Assa, är oklart om de har tillverkning i Stockholm. Många verkar ha haft nyligen men jag kan inte hitta info om de fortfarande har.
 
Jag råkade för övrigt även på en tillverkare av Elcentraler och ställverk i Hägersten, Stockholm, i jobbet så sent som igår.
 
F
R Rkarlsson skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar? Det var ju inte dig jag citerade, så ditt svar blev märkligt precis som att du har 2 konton.
Nu är jag inte med på vad du menar. Du skrev ju om en olycka som kunde ha tagit liv men inte gjorde det. Detta som ett i inlägg i debatten om vad vattenkraften orsakar och där tycker jag du har fel.
 
F
F frasen_36 skrev:
Nu är jag inte med på vad du menar. Du skrev ju om en olycka som kunde ha tagit liv men inte gjorde det. Detta som ett i inlägg i debatten om vad vattenkraften orsakar och där tycker jag du har fel.
Edit: ordet "nog" borde kanske funnits med i min första mening i tidigare inlägg.
 
F
S Styrman_jansson skrev:
Det kommer troligtvis åldras lika som avfallet efter den naturliga ”kärnreaktorn” i Okla i Afrika.
[länk]

Där har avfall ”förvarats” naturligt i 2 miljoner år. Vår valda metod av för slutförvar bygger bl.a. på erfarenheter därifrån.
"troligtvis"...ja det låter ju förtroendeingivande.. Det mesta angående sk "slutförvar" är just "troligtvis".
Ingen vet något om hur de metoder som man tar fram idag fungerar om tusen år.
Vi kan ju för fasen inte ens bygga en bro idag utan att den måste delvis göras om ett (1) år senare. Den var säkert "troligtvis" bra också när den gjordes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.