296 509 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Infekterad diskussion, men det man brukar använda, inom HR, för att avgöra om ett jobb är mer eller mindre kvalificerat är förhållandet mellan det som de kallar sekvensiella arbetsuppgifter, situationer som upprepar sig och ska utföras enligt vissa regler etc, eller heuristiskt arbete, där man behöver använda kunskaper och egenskaper för att "gissa" nästa steg, dvs det ska handla om beslutsfattande där det inte finns färdiga svar.F frasen_36 skrev:
Så, inte direkt kopplat till utbildning eller annat, mer hur mycket gott omdöme, intelligens osv som behövs.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 132 inlägg
Ja visst, man kan ju låta bli att köpa en bil, men den marknaden lever vi inte i.S Styrman_jansson skrev:
Om du ska köpa en ny bil idag så är det bättre att köpa en elbil eftersom den under sin livstid kommer släppa ut mindre koldioxid totalt sett.
Givetvis kan man ifrågasätta om man över huvud taget ska köpa en ny bil, men det är en annan fråga.
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Ingen av mina vänner som har elbil klagar på det är dyrare köra med elbilen än deras gamla fossilbil.
Det var andra siffror det. Jag får varje dag rapport från elbolaget och där pendlar co2 utsläppet mellan 36 och 49 per kw. Försöker de ge mig dåligt samvete. De kan ju inte räkna enligt nordisk mix, de säljer ju bara grön el.S Styrman_jansson skrev:Det är ju bara ren procenträkning så jag trodde det var självklart. 4% av 60kW/h är 2,4kW/h. Detta är per måndad. Varje kW/h bidrar till ungefär 13g co2. (källa; [länk]).
13g x 2,4 x 12(månader) = 374g/år x 256 865 (antal elbilar i sverige( källa; [länk]) = 96 170kg eller ca. 96 ton co2 per år.
Om hela bilflottan om knappt 5miljoner bilar skulle vara elbilar ger det istället 374g x 5 000 000 = 1 870 ton co2.
på äldre motorer går det att mixtra med bränsletrycksregulatorn på såg så får de mer andning och lite mer bränsle..J JohanLun skrev:Precis, lägre energiinehåll men medger att ladda / ha högre komp innan det "spikar". I de flesta moderna motorer så regleras motorn så den inte "knackar", saab hade ett extra listigt sätt att "läsa" förbrännignsrummet med hjälp av tändstiftet.
Men nästan alla saabs motorer var mjukvarumässigt strypta, plus att man la på en rejäl marginal för att de ska funka på alla bränslen och alla marknader, även på höga höjder utan att turbo övervarvar mm. Dvs många gick att höja 30-50 hp utan att ändra i några mappar, bara sätta ett högre maxvärde som den begränsar till... (eller, det är inte hp man styr på utan momentet... men men...)
Jag gissar att marknadsmänniskorna visste att man kan ta ut mer effekt ur en turbobil med etanol och bestämde att så skulle vara fallet med mjukvaran. Efter det fick väl ingenjörerna lägga in effekten på motorn efter det beslutet. Min kompis sa att de mappade motorerna till en viss effekt, sen fick marknadssidan "paketera" vilka effekter de ville ha. På slutet så stod de ju 1.8t på vissa 2 liters motorer också.
Frågan är hur du justerar dina maskiner för etanol, då det ju behöver mer bränsle och fördelen fås om det är högre komp, bygger du om dem för etanol? De som trimmar motorer hård har jag fått för mig inte kan "mixa" bensin och etanol utan kör enbart etanol.
Oavsett, trist så få kör på etanol nuförtiden...
Jo, kan allt detta men blir lite för djuplodande i detta forum.S Styrman_jansson skrev:Självurladdningen är fortfarande runt 1-3% + lite underhåll i elektroniken.
Jag tror du behöver skilja på normal laddning av ett batteri och självurladdning. Självurladdning består av en liten kemisk aktivitet i batteriet som alltid pågår, även vid förvaring. För lithiumbatteri ligger den som sagt på runt 1-3%. På detta har du underhållsströmmar för diverse elektronik i bilen.
Lithiumbatteri generellt är ingen mirakelprodukt utan den har nackdelar den med. T.ex. de känsliga för temperatur (15-25 grader rekommenderas), luftfuktighet ( vilket kan ge korrosion) samt att de tål fullständig urladdning dåligt.
Självurladdning är en del, vad är förbrukning i viloläge, batteriets kondition, etc, när det behöver laddas. Sedan beskrev jag tidigare enkelt laddningsdelen, när någon åtgärd behöver göras.
Allvetare
· Östergötland
· 4 152 inlägg
Inte meningen att försöka Besserwissra. Ber om ursäkt om det uppfattades så.A AndersS skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 152 inlägg
Ja, det finns en styrning av vad som bör forskas om, men det betyder inte att forskningen består av beställningsarbeten.H Harald Blåtumme skrev:Det finns en annan sida av detta som man inte bör glömma. Mycket av forskning finansieras förvisso via utlysningar från div statligt finansierade institut, det anges ganska noggrant vad som kan finansieras inom de olika programutlysningarna.
Det finns en hel del politiska ställningstaganden i de kriterier som ska uppfyllas för att få forskningsmedel beviljat vilket de flesta som sökt forskningsmedel blivit varse. En del av dessa kriterier är rent trams i många projekt, som att det alltid ska finnas tydligt definierade genusperspektiv osv. Forskningsmedel utlyses efter fastlagda mål och en agenda, kan du inte passa in ditt projekt i detta så får du inga medel. Så enkelt är det.
Jag skulle säga att din idealbild är fin, men dessvärre inte sann.
Menar du att kärnavfallet som måste förvaras och bevakas i många 1000-tals år av våra efterlevande är miljövänligt?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Ja det spirar ju inte ut i grundvattnet om du tror det. sådan jävla rädsla i Sverige. Tex skulle kan kunna använda reaktor kylvattnet för centralvärme men detta vill inte allmänheten. Pga rädsla inget annatT Tullen127 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Priset? Du menar på bilen? Fast vadå. En Porsche Taycan kostar ju inte sjukt mycker mer än en Porsche Panamera. Har en polare som bytte från just Panamera till Taycan. En annan bytte från Audi RS 5 till Audi E-tron. Inga större skillnad i pris. Men sjukt mycket billigare per milT Tullen127 skrev: