Marike
A AndersS skrev:
Samma problem med moderna bensin/diesel de laddar också ur sig om de får stå några månader utifrån att viss elektronik behöver el trots att mycket kopplas bort när de går ned i viloläge.
Så klart. Men det är ju lite skillnad på storleken.
 
A AndersS skrev:
Samma problem med moderna bensin/diesel de laddar också ur sig om de får stå några månader utifrån att viss elektronik behöver el trots att mycket kopplas bort när de går ned i viloläge.
Javisst. Men t.ex. 4% av elbilens batteri är avsevärt mycket mer än 4% av ett litet startbatteri.
 
Marike Marike skrev:
Så klart. Men det är ju lite skillnad på storleken.
Japp, men ladda som ladda.
 
D
Marike Marike skrev:
Just så. Och det betyder att bilen måste stå på laddning. Om varje kw ger ett co2-tillskott på ca 40gram, vad skulle då det totala bli på året? Mer än vad 300 mil ottokörning ger?
Nä, bilen behöver inte stå på laddning jämt, det finns en mindre urladdning såklart, precis som det gör på batteriet i en ICE-bil, däremot kommer elbilen skicka dig ett meddelande och tala om för dig när du ska stoppa in sladden, det gör inte den andra bilen.
 
D
A AndersS skrev:
Samma problem med moderna bensin/diesel de laddar också ur sig om de får stå några månader utifrån att viss elektronik behöver el trots att mycket kopplas bort när de går ned i viloläge.
För att citera ctek, som förvisso har intresse i detta men också är väldigt kompetenta, -om din bil inte går som taxi behöver du ladda batteriet regelbundet, för bästa livslängd och funktion.
 
S Styrman_jansson skrev:
Javisst. Men t.ex. 4% av elbilens batteri är avsevärt mycket mer än 4% av ett litet startbatteri.
Beror ju på vad du laddar i strömstyrka.:cool:
 
Marike
A AndersS skrev:
Japp, men ladda som ladda.
Tycker inte jag. 2% av 900A batteri är betydligt mer än 2% av 60A batteri och 2% är vad den tappar per dygn om man ska tro ägarna av tessla.
Och inte behöver Ottobilen stå på ständig underhållsladdning.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Marike
D djac skrev:
För att citera ctek, som förvisso har intresse i detta men också är väldigt kompetenta, -om din bil inte går som taxi behöver du ladda batteriet regelbundet, för bästa livslängd och funktion.
Säkert så, jag laddar upp någon gång per år, men det är skillnad mot om den måste laddas hela tiden.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Marike
A AndersS skrev:
Beror ju på vad du laddar i strömstyrka.:cool:
Förklara dig.
 
A AndersS skrev:
Beror ju på vad du laddar i strömstyrka.:cool:
Sist jag kollade var 1kW/h 1 kW/h.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
D
Marike Marike skrev:
Säkert så, jag laddar upp någon gång per år, men det är skillnad mot om den måste laddas hela tiden.
Fast det gäller inte en elbil, de kan stå länge utan att laddas.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag är lite osäker på vad du är ute efter, men rent krasst är det ju bilens livslängd som är intressant, inte hur länge första ägaren äger den.
Givetvis är det bättre om vi behöver producera färre antal bilar, men om en bil ska produceras är det bättre att den är en elbil än en förbränningsbil.
Nja. Som i alla marknader kan ökad försäljning av nya produkter ge en större tillgång än efterfrågan på marknaden. Vilken är bra för andrahandskonsumenten då priset ofta sjunker men innebär också en tendens till ökad konsumtion.

Det ger definitivt en ökad miljöpåverkan.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
hsd
Aha 2% självurladdning innebär 2 månader på Arlanda Airport så blir det prooblem att komma därifrån
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Nja. Som i alla marknader kan ökad försäljning av nya produkter ge en större tillgång än efterfrågan på marknaden. Vilken är bra för andrahandskonsumenten då priset ofta sjunker men innebär också en tendens till ökad konsumtion.

Det ger definitivt en ökad miljöpåverkan.
Jag tror nog att man kan köra mer, iaf i början, när man har ny bil och är det en elbil så kanske ännu lite mer, men att folk skulle köpa fler bilar för att de köper el tror jag inte på. Däremot blir väl den långsiktiga effekten att de sämsta bilarna börjar skrotas ut.
 
Marike Marike skrev:
Förklara dig.
Beror ju på vad för typ av laddare du har och vilken strömstyrka bilen kan laddas med.
Så en urladdad elbil kan laddas snabbare än ett vanligt "bilbatteri". Så det finns olika förutsättningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.