T
Maskintok skrev:
Ja men det bör ju gå att lösa.. :thinking:
alltid trevligt att inte bli sedd som dum i huvudet iallafall :crysmile::crysmile:
Absolut, det som är svårt transportmässigt idag kommer säkert att gå att lösa framöver.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
T Tullen127 skrev:
Nej jag menar naturligtvis att den förvaring som vi anser (dvs tror) är säker idag, den vet vi INGENTING om hur den är efter 10 000 eller 100 000 år.
oavsett så bör nog detta avfall inte lagras på denna jord vi lever iallafall...
 
T Tullen127 skrev:
Nej jag menar naturligtvis att den förvaring som vi anser (dvs tror) är säker idag, den vet vi INGENTING om hur den är efter 10 000 eller 100 000 år.
Du tänker så. Så bättre bygga några tusen dammar då som kan brista om några år?
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du tänker så. Så bättre bygga några tusen dammar då som kan brista om några år?
Nä brast en damm i sverige sist?
 
Maskintok skrev:
Nä brast en damm i sverige sist?
När hade vi härdsmälta i Sverige sist?
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
engs
T Tullen127 skrev:
Nej jag menar naturligtvis att den förvaring som vi anser (dvs tror) är säker idag, den vet vi INGENTING om hur den är efter 10 000 eller 100 000 år.
Efter 100000år ska den inte vara farlig längre, så längre än så är väl onödigt att planera för?

Har du funderat på att samma sak gäller med t.ex. asbest och kvicksilver, fast dessa material är till skillnad från bränslet farliga för evig tid?

Sen kan man hoppas nästa generation kärnkraftverk kan använda befintliga som bränsle, kanske man kan se det som nödvändigt att köra med förlust tom? Som ett sätt att förbruka bränslet och få ner halveringstiderna rejält så vi pratar om slutförvaring i hundratals istället för tusentals år.
 
A
B b8q skrev:
7 veckor sedan?
[länk]
var detta en vattenkraftsdamm eller bara en damm?
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
När hade vi härdsmälta i Sverige sist?
ja när var vi osams i tråden sist?
 
  • Gilla
  • Haha
Alexn72 och 1 till
  • Laddar…
M
T Tullen127 skrev:
Nej jag menar naturligtvis att den förvaring som vi anser (dvs tror) är säker idag, den vet vi INGENTING om hur den är efter 10 000 eller 100 000 år.

Läs här Allt du kan tänkas vilja veta om kärnavfall
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Hur mycket av bensinen avdunstar per år kan man fråga sig..
Hur skulle bensinångor ta sig ur en sluten tank tänker du?
Bensinångor är dessutom tyngre än luft så de rör sig sällan uppåt...
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Cooper lyckades inte speciellt bra med sin elbil tyvärr.
Har du kört någon?

Jag är mycket nöjd med min ( men det betyder inte att den är perfekt i alla avseende, t.ex. avseende värmen). Som jag skrivit innan så är det den 3:e snålaste elbilen som säljs i Sverige, vilket jag kan bekräfta. Under de 1,5 år som jag ägt den så har den dragit exakt 1,56 kW/h per mil i snitt vilket stämmer med Tibbers statisik;
https://www.vibilagare.se/nyheter/snalaste-och-torstigaste-elbilarna-suvar-far-baklaxa

Det är dessutom den enda elbil som jag tyckte var riktigt kul att köra. Provkörde en hel drös, inkl. Tesla M3, och ingen kom i närheten. Många kändes tunga och sävliga. Och för att förekomma, snabb acceleration rakt fram innebär inte automatiskt att en bil är kul att köra.

På det har den behövt exakt noll åtgärder i form av mjukvaruuppdateringar o.d. sedan jag köpte den. Till skillnad från andra fordon som släpptes som "beta" ( tänkt I.D. 3).

Den såldes ”färdig”.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Har du kört någon?

Jag är mycket nöjd med min ( men det betyder inte att den är perfekt i alla avseende, t.ex. avseende värmen). Som jag skrivit innan så är det den 3:e snålaste elbilen som säljs i Sverige, vilket jag kan bekräfta. Under de 1,5 år som jag ägt den så har den dragit exakt 1,56 kW/h per mil i snitt vilket stämmer med Tibbers statisik;
[länk]

Det är dessutom den enda elbil som jag tyckte jag var riktigt kul att köra. Provkörde en hel drös, inkl. Tesla M3, och ingen kom i närheten. Många kändes tunga och sävliga. Och för att förekomma, snabb acceleration rakt fram innebär inte automatiskt att en bil är kul att köra.

På det har den behövt exakt noll åtgärder i form av mjukvaruuppdateringar o.d. sedan jag köpte den. Till skillnad från andra fordon som släpptes som "beta" ( tänkt I.D. 3).
Jo jag har kört den. Men som elbild är den ju sådär. Kass räckvidd osv.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo jag har kört den. Men som elbild är den ju sådär. Kass räckvidd osv.
Det beror ju på hur man använder den. Jag pendlar 2mil enkel resa varje dag och får då ladda 1 gång per vecka. Så varför släpa runt på mer batteri som tynger ner bilen och gör den okulare att köra. Dessutom bidrar tillverkligen av bilen till mindre co2 utsläpp eftersom man valt ett ”lagom” stort batteri.

Men ska man använda den till något den inte är avsedd för, typ långpendling på motorväg, så visst… men då har man valt fel bil.
 
  • Gilla
Alexn72 och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det beror ju på hur man använder den. Jag pendlar 2mil enkel resa varje dag och får då ladda 1 gång per vecka. Så varför släpa runt på mer batteri som tynger ner bilen och gör den okulare att köra. Dessutom bidrar tillverkligen av bilen till mindre co2 utsläpp eftersom man valt ett ”lagom” stort batteri.

Men ska man använda den till något den inte är avsedd för, typ långpendling på motorväg, så visst… men då har man valt fel bil.
Jo, men ibland vill du väl åka längre? Då måste du hyra bil :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.