T Tullen127 skrev:
Nej jag menar naturligtvis att den förvaring som vi anser (dvs tror) är säker idag, den vet vi INGENTING om hur den är efter 10 000 eller 100 000 år.
Varför ens bry sig om vad som händer om tusentals år egentligen?
All heder åt miljökämparna men jag lutar nog åt det mer pessimistiska hållet att denna planet faktiskt redan är körd.
Stor potential till förbättring och förändring finns på många områden men omställningen går alldeles för långsamt så vi kommer nog att passera point of no return mer råge innan hela världen är med på tåget.
Då kan vi utan dåligt samvete fortsätta att gräva ner avfall av dess olika slag och börja lägga mer krut på att hitta en ny planet att befolka.
 
  • Gilla
  • Ledsen
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det beror ju på hur man använder den. Jag pendlar 2mil enkel resa varje dag och får då ladda 1 gång per vecka.
2 mil x 2 x 5 = 20 mils räckvidd, eller? Bättre än våra elbilar på jobbet iaf, de går bara ca 12 mil per laddning, men så är det skåpbilar också (Nissan).
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo, men ibland vill du väl åka längre? Då måste du hyra bil :D
Det är väl inte så förskräckligt scenario att man ibland kan behöva hyra bil för vissa ändamål?
Jag kan gilla tanken på att optimera bilvalet mot den typ av resor som man till 99,9% gör i vardagen och inte skjuta över valet och välja bil efter att man ska ha den till fjällen en gång om året.

Det är en fin tanke samtidigt som jag själv ofta åker ensam i en relativt stor kombi :p
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
K Nils Andersson1 skrev:
Ta USA de säljer fortfarande bensinbilar med 7 liters bensinmotor, och de tycker det är normalt.
Har du några förslag på hur vi ska göra för att bestämma i USA?
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Det är väl inte så förskräckligt scenario att man ibland kan behöva hyra bil för vissa ändamål?
Jag kan gilla tanken på att optimera bilvalet mot den typ av resor som man till 99,9% gör i vardagen och inte skjuta över valet och välja bil efter att man ska ha den till fjällen en gång om året.

Det är en fin tanke samtidigt som jag själv ofta åker ensam i en relativt stor kombi :p
I det stora hela tror jag inte att den extra batterikapacitet i tex en Porsche Taycan gör bilen så mycket mer miljövidrig än en Cooper.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo, men ibland vill du väl åka längre? Då måste du hyra bil :D
Åker mycket sällan längre utan stopp (20 mil). Oftast laddar jag hos vänner. Har åkt från Linköping till Stockholm en gång och då fick jag stanna och snabbladda i 15 minuter för att ha över för att surra runt lite i stan när jag kom fram.

Snabbladdningen funkar faktiskt riktigt bra, bra laddkurva ( håller 50kW ända upp till 80%).

Ytterligare 15 mil tar bara ca. 20 min att ladda.
 
Redigerat:
F
Maskintok skrev:
kanske NASA kan ta och skicka det ut i rymden :thinking:
finns väl någon planet som kan förvara det...
Kanske uranus? :crysmile:
Jättebra ide egentligen, om det går att lösa transportmässigt.
Maskintok skrev:
kanske NASA kan ta och skicka det ut i rymden :thinking:
finns väl någon planet som kan förvara det...
Kanske uranus? :crysmile:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
F
S Stuff skrev:
Varför ens bry sig om vad som händer om tusentals år egentligen?
All heder åt miljökämparna men jag lutar nog åt det mer pessimistiska hållet att denna planet faktiskt redan är körd.
Stor potential till förbättring och förändring finns på många områden men omställningen går alldeles för långsamt så vi kommer nog att passera point of no return mer råge innan hela världen är med på tåget.
Då kan vi utan dåligt samvete fortsätta att gräva ner avfall av dess olika slag och börja lägga mer krut på att hitta en ny planet att befolka.
Om man ska vara lika pessimistisk som du så är vi väl inte ens värda att få börja om på nåt annat ställe...
Då är vi väl misslyckade och bör kanske inte få en chans till ....- eller?
 
Mikael_L
S Styrman_jansson skrev:
Nej och min kompis med sin Jaguar XKR med kompressormatad V8 klagar inte heller på att den är dyrare att köra än Fruns Nissan Micra ;)
Åh andra sidan är det ju ingen som köper en elbil för att den skulle vara kul.
Utan alla sitter lider i sina elbilar bara för att de är snåljåpar, men de klagar åtminstone inte på att den är dyrare än avgasalternativet.
:crysmile:
 
F
engs engs skrev:
Efter 100000år ska den inte vara farlig längre, så längre än så är väl onödigt att planera för?

Har du funderat på att samma sak gäller med t.ex. asbest och kvicksilver, fast dessa material är till skillnad från bränslet farliga för evig tid?

Sen kan man hoppas nästa generation kärnkraftverk kan använda befintliga som bränsle, kanske man kan se det som nödvändigt att köra med förlust tom? Som ett sätt att förbruka bränslet och få ner halveringstiderna rejält så vi pratar om slutförvaring i hundratals istället för tusentals år.
Nu nämns såväl 10 000 som 100 000 år som förvaringstider och som det planeras för.
Asbets och kvicksilver ger vad jag vet inga strålningsskador.
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Åh andra sidan är det ju ingen som köper en elbil för att den skulle vara kul.
Utan alla sitter lider i sina elbilar bara för att de är snåljåpar, men de klagar åtminstone inte på att den är dyrare än avgasalternativet.
:crysmile:
jaha det är smålänningar som köper elbil?
;)då fattar jag.. :crysmile:
Jajemän... Ja men dåså..
Köp på då... :crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Mikael_L
S Styrman_jansson skrev:
Fler som har problem med värmen i kylan alltså. Min El-Mini har lite småkämpigt med att rutorna imfria när det närmar sig -7 och kallare. Och värmen är bara precis tillräcklig.
Ja idag hade min elbil också lite kämpigt. Inte en chans att få lika tokvarmt som i en gammal SAAB 900 turbo, som jag hade en gång i tiden. Där kunde man köra med nedvevade sidorutor i 25 minusgrader ... :)

Men det fanns ju en baksida, 1,3 liter/mil ... ;)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Åh andra sidan är det ju ingen som köper en elbil för att den skulle vara kul.
Utan alla sitter lider i sina elbilar bara för att de är snåljåpar, men de klagar åtminstone inte på att den är dyrare än avgasalternativet.
:crysmile:
Haha, alla preniumbilar är ju el idag.
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du tänker så. Så bättre bygga några tusen dammar då som kan brista om några år?
Hur ofta har det hänt?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L
F frasen_36 skrev:
Vad vet du (eller nån annan) om vad som händer med det radioaktiva avfall om 10000 eller 100000 år som vi gräver ner idag?
Du vet inte ett dj..a dugg om detta - du kan bara gissa, tro & hoppas.
Du och vi kommer INTE att få reda på sanningen. Det blir vår "present" till våra efterlevande generationer.
Därför är det väääldigt vettigt att bygga brid-reaktorer. För att slå flugor i smällen, både få energi och bli av med det långlivade avfallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.