Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Så alla människor som gått tvååriga utbildningar på gymnasiet är okvalificerade då?
Jo precis.
 
D djac skrev:
Att man har rätt att, inom lagens ramar, uttrycka sig, köper jag och stödjer utan tvekan men att man ska vara skyldig att lyssna och delta i en diskussion köper jag inte öht.
Okej att du inte köper det. Men det är den åsikten som gjort att SD är så stora som de är.
 
Marike
R RoAd skrev:
Haha, jag tror att du överskattar den taktiska biten av att sammanfoga två bitar metall rätt ordentligt. Det är inte direkt schack :)
Där trampade du mig på tårna.:mad: Har svetsat hela yrkeslivet, sk licens, att köra en vertikal eller under-upp ska du inte jämföra med att köpa en mig och trycka på knappen. Att behärska teknikerna för olika material och lägen är inget man lär sig via Jula. Det ska vara genombränt inget kattskit som ligger ovanpå. Hur svetsar du stål utan att riskera spänningar och sprickbildning? Hur svetsar du gjutjärn? Vilken elektrod ska du välja? Det finns hur mycket teori som helst att hålla reda och sedan ska det utföras också. Förstår varför inte Steffe redde ut det.
Inget är svårt om man inte behöver göra det själv.
Nej, jag är inte sur, men det kändes som att skrået behövde försvaras.;)
 
  • Gilla
pmd och 9 till
  • Laddar…
A
Marike Marike skrev:
Där trampade du mig på tårna.:mad: Har svetsat hela yrkeslivet, sk licens, att köra en vertikal eller under-upp ska du inte jämföra med att köpa en mig och trycka på knappen. Att behärska teknikerna för olika material och lägen är inget man lär sig via Jula. Det ska vara genombränt inget kattskit som ligger ovanpå. Hur svetsar du stål utan att riskera spänningar och sprickbildning? Hur svetsar du gjutjärn? Vilken elektrod ska du välja? Det finns hur mycket teori som helst att hålla reda och sedan ska det utföras också. Förstår varför inte Steffe redde ut det.
Inget är svårt om man inte behöver göra det själv.
Nej, jag är inte sur, men det kändes som att skrået behövde försvaras.;)
Men du förstod vad jag menade iallafall
 
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Okej att du inte köper det. Men det är den åsikten som gjort att SD är så stora som de är.
Det framförs som en sådan men jag är inte så säker på att det är rätt, det skulle kunna vara på andra hållet också, det gullande de får nu är oproportionerligt stort och jag vet inte om de kommer krympa av det.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Okej att du inte köper det. Men det är den åsikten som gjort att SD är så stora som de är.
Är du som hatar facket med i akassan?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Är du som hatar facket med i akassan?
Jag som hatar facket är inte med i a-kassa..
Jag hycklar inte...
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Marike
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Allt under 3 års utbildning är ju okvalificerat ;)
Det tog mig 7 år att betraktas som fullärd enligt smedfacket på 60-talet.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Är du som hatar facket med i akassan?
Med i a kassan? Haha , nej
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag måste hålla med pmd rätt hårt här.
Vi ser det tydligt inom politiken, och det har förvärrats ordentligt under många års tid nu.

Dvs att man inte kan diskutera olika problem alls, inte nämna vissa saker, bara för att ens politiska motståndare har sin åsikt. Därför verkar det bli viktigare att säga emot den åsikten, t.o.m ifall den faktiskt skulle vara linje med ens egna politiska mål.
Sånt gröper ur den politiska trovärdigheten, sånt gav Trump fribiljett in i vita huset, och fortfarande verkar man inte ha fattat något i USA.

Och detta sker inte bara på högsta politiska nivå, utan det finns ju även på forum som detta, runt arbetsplatsernas fikabord osv.

Det är ett hårt debattklimat, där åsiktens form och åsiktens ursprung blir viktigare än åsiktens innehåll.
Rösta in Direktdemokraterna i september så kan vi börja hålla oss till sakfrågor istället!
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Att cykla är miljövänligt
Vad ger det ökade matintaget för CO2-utsläpp?
 
Marike Marike skrev:
Det tog mig 7 år att betraktas som fullärd enligt smedfacket på 60-talet.
Inom mitt yrke blir man aldrig fullärd :)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R
Marike Marike skrev:
Där trampade du mig på tårna.:mad: Har svetsat hela yrkeslivet, sk licens, att köra en vertikal eller under-upp ska du inte jämföra med att köpa en mig och trycka på knappen. Att behärska teknikerna för olika material och lägen är inget man lär sig via Jula. Det ska vara genombränt inget kattskit som ligger ovanpå. Hur svetsar du stål utan att riskera spänningar och sprickbildning? Hur svetsar du gjutjärn? Vilken elektrod ska du välja? Det finns hur mycket teori som helst att hålla reda och sedan ska det utföras också. Förstår varför inte Steffe redde ut det.
Inget är svårt om man inte behöver göra det själv.
Nej, jag är inte sur, men det kändes som att skrået behövde försvaras.;)
Det var inte meningen att nedvärdera yrkeskunniga svetsare. Jag har respekt för folk som jobbat med något länge och verkligen kan sitt yrke.

Jag vände mig mot maskintokens sätt att beskriva svetsning som något som krävde stor taktisk förmåga (att se flera steg framåt). Det gör det ju inte, eller har man väldigt låga krav på "att se flera steg framåt".
 
S Styrman_jansson skrev:
Vi har uppenbarligen olika åsikter/upplevelser kring vad som ligger utanför åsiktskorridoren. Du verkar se allt svart och vitt, trots att vi många gånger lever i en gråskala.

Jag kan ta ett exempel relaterat till tråden. När miljödieselbilar blev hett läste jag på en del kring vad som kommer ur rören och kom snabbt fram till att de höga nivåerna av t.ex. NOx inte alls kändes så miljövänligt. På det alla partikelutsläpp. Men så fort man tog upp detta till diskussion avfärdades man med att det minsann inte var någon fara, diesel var framtiden och man hade löst miljöproblemen med dem. Det var även så det såg ut i media. D.v.s. att tycka något annat än att diesel var frälsaren låg utanför åsiktskorridoren.

Jag sågs lite som den där kufen som aktivt letade besinbil när byte närmade sig, och som inte hängde med i utvecklingen.

Sedan kom dieselgate, och vips så har åsiktskorrideren ändrats, och vi gick tillbaka till bensin för att sedan börja med elbilar.
Själv har jag varit hardcore Etanolkörare i alla bilar där det varit möjlgit. Men jag bara inte fortsätta när E85 kostar mer per liter än diesel..
 
Marike
K karlmb skrev:
Vad ger det ökade matintaget för CO2-utsläpp?
Bra fråga. Det måste väl vara hela kjedjan från produktion till konsumtion, samt ökad produktion av lustgas.
Hade varit kul om någon räknat på det.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.