297 197 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Fina maffiafasoner. För mig obegripligt hur folk öht tycker facket är en bra grej. Helt sjukt.Marike skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Vi har uppenbarligen olika åsikter/upplevelser kring vad som ligger utanför åsiktskorridoren. Du verkar se allt svart och vitt, trots att vi många gånger lever i en gråskala.D djac skrev:Knepig åsikt, att det ska mötas med respekt när man ljuger, förvanskar eller uttalar sig fördomsfullt är bara dumheter, det handlar inte om att något inte passar, det ska behandlas för precis vad det är -skitsnack.
Tvärtom borde media, och vi alla, vara mycket mer kritiska när det offentligt framförs sådana dumheter, acceptansen har blivit alldeles för stor, och bakom detta ligger någon sorts rädsla att attackeras av aggresiva krafter på sociala medier.
Jag kan ta ett exempel relaterat till tråden. När miljödieselbilar blev hett läste jag på en del kring vad som kommer ur rören och kom snabbt fram till att de höga nivåerna av t.ex. NOx inte alls kändes så miljövänligt. På det alla partikelutsläpp. Men så fort man tog upp detta till diskussion avfärdades man med att det minsann inte var någon fara, diesel var framtiden och man hade löst miljöproblemen med dem. Det var även så det såg ut i media. D.v.s. att tycka något annat än att diesel var frälsaren låg utanför åsiktskorridoren.
Jag sågs lite som den där kufen som aktivt letade besinbil när byte närmade sig, och som inte hängde med i utvecklingen.
Sedan kom dieselgate, och vips så har åsiktskorrideren ändrats, och vi gick tillbaka till bensin för att sedan börja med elbilar.
Slänger in detta i snacket; redan existerande och fungerande bildelning, ganska populärt och billigt, förvånandsvärt bra utbud, åtminstone i städerna, kanske mest där det efterfrågas också: https://gomore.se/
Du är nog överkänslig, i det sammanhang jag lever har det varit helt riskfritt att säga att man föredrar bensinbil över diesel, jag gör detsamma och aldrig blivit utfryst eller exkluderad för att jag haft den uppfattningen.S Styrman_jansson skrev:Vi har uppenbarligen olika åsikter/upplevelser kring vad som ligger utanför åsiktskorridoren. Du verkar se allt svart och vitt, trots att vi många gånger lever i en gråskala.
Jag kan ta ett exempel relaterat till tråden. När miljödieselbilar blev hett läste jag på en del kring vad som kommer ur rören och kom snabbt fram till att de höga nivåerna av t.ex. NOx inte alls kändes så miljövänligt. På det alla partikelutsläpp. Men så fort man tog upp detta till diskussion avfärdades man med att det minsann inte var någon fara, diesel var framtiden och man hade löst miljöproblemen med dem. Det var även så det såg ut i media. D.v.s. att tycka något annat än att diesel var frälsaren låg utanför åsiktskorridoren.
Jag sågs lite som den där kufen som aktivt letade besinbil när byte närmade sig, och som inte hängde med i utvecklingen.
Sedan kom dieselgate, och vips så har åsiktskorrideren ändrats, och vi gick tillbaka till bensin för att sedan börja med elbilar.
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Åsiktskorridoren är helt värdelös. Det är den som gjort att SD växt sig så stora. Hade man istället tagit dem i debatt samt tagit tag i de frågor som de lade fram så hade de aldrig blivit lika stora. Istället vägrade man ta i dem med tång. Därför de nu är Sveriges näst största parti.D djac skrev:
Så för gruvdrift finns inga hinder?R RoAd skrev:Har man inte det då? Så vitt jag vet finns det lite anläggningar redan, men behovet är så klart inte så stort innan EL-bilar i större mängder börjar skrotas.
Dessutom talas det om att återanvända vissa batteripack istället för att återvinna dem. Exempelvis som buffertlagring i mindre solcellsanläggningar.
Slutade nog med etanol runt 2-3 år efter det lanserats. Hade tidigt en etanolbil, SAAB 9-5. I början var det några kronor billigare att tanka men inom kanske 2 år så hade priset integrerats mot motsvarande vanlig 95 oktan. Man fick addera typ 30% på priset på etanolen har jag för mig då då man skulle jämföra, då den drog mer med etanol.R Rkarlsson skrev:
Dock gick den bättre på etanol också så det var ett plus.
I början satt man med karta och letade upp mackar och planerade in tankstoppen på långresor, då de var rätt sällsynt med etanolpumpar, samt att den högre förbrukningen gav kortare räckvidd.
I en demokrati stänger man inte ute någon, varken höger eller vänster.AndersMalmgren skrev:
Att SD växt beror säkert till en del på det du säger men läser man partiprogrammet ser man att de ligger närmare sossarnas tidiga politik än sossarna själva. På vissa punkter är V & SD eniga, värnar den "lilla" människan.
Hade du nu försökt förstå vad jag menade så hade du insett, att svetsa kräver disciplin och kontroll...AndersMalmgren skrev:
samt förmåga att se flera steg framåt..
Detta visade herr Stefan att han inte besatt som statsminister... helt frånvarande och som den fd fackpamp han var... Så lovade han utan att tänka sig för.
Haha, jag tror att du överskattar den taktiska biten av att sammanfoga två bitar metall rätt ordentligt. Det är inte direkt schackMaskintok skrev: