Insett hur mycket jag uppskattar bärhjälpen från respektiven i samband med att väggarna ska gipsas. Alla fönster öppna men luften står stilla ..phu =)
 
Valde rätt dag att släpa betongfundament och stenar på iaf. Drar jag ner kalsongerna nu så kommer det forsa ut vatten som skvalat från min rygg konstant sedan 09. :D
 
Inte ett skit gjort. Alldeles på tok för varmt...
 
Inte ett smack, väntar på att ryggskottet ska gå över..
 
Skurit till en frigolitskiva så den passar i fönsterkarmen, karvat ett hål i den, hängt ut slangen till ACn och kört igång den. Nu är det bra.
 
  • Gilla
alex86 och 1 till
  • Laddar…
Med hjälp av grannen baxat ner 320 kg österrikiskt gjutjärn till garaget.
 
rivit en stor platsbyggd garderob
 
Plockat bort ett par tegelstenar i gavelfasaden för att ersätta med spännarmerad tegelbalk. Fick även knackat ur armering ovanför ett annat fönstär där järnen inte hunnit knäcka första skiftet och därmed klarar sig undan ny balk. Passade på och fräsa ur lite kassa fogar/sprickor oxo. Gick en vända till tippen med skräpet från bruksdammandet...
 
phl skrev:
Plockat bort ett par tegelstenar i gavelfasaden för att ersätta med spännarmerad tegelbalk. Fick även knackat ur armering ovanför ett annat fönstär där järnen inte hunnit knäcka första skiftet och därmed klarar sig undan ny balk. Passade på och fräsa ur lite kassa fogar/sprickor oxo. Gick en vända till tippen med skräpet från bruksdammandet...
En rullebörr för o vara exakt? :)
 
Är det meningen att det alltid ska finnas specifika ritningar över huset komplett med utmärkta vattenrör och elledningar? Har fått ut alla ritningar från kommunen och de skiljer sig inte från de jag har på min fastighet på Lantmäteriet, men det är i stort sett bara en plan över mått på husen, grunden och taken, planlösning och "framtida inredning". Finns ingen närmare information alls?
 
bittle skrev:
Är det meningen att det alltid ska finnas specifika ritningar över huset komplett med utmärkta vattenrör och elledningar? ...
Nu har jag inget exakt svar på din fråga, men:

På mitt hus finns planritning och en sektion, inget annat.
Inga ritningar över el, VVS eller tele. Inga alls!
Och ingen har frågat efter dem heller :)
 
Så det kan vara normalt med andra ord? Man tycker ju att det borde finnas bättre ritningar för huset har ju byggts vid något tillfälle och jag har en känsla av att det vore svårt att smälla upp bygget enbart på informationen att undervåningen håller 100 kvadrat ;)
 
bittle skrev:
...det vore svårt att smälla upp bygget enbart på informationen att undervåningen håller 100 kvadrat ;)
Så jäkla svår är det nog inte.
VVS-pjäserna är väl utritade, så rörmokaren kan nog dra avlopp och vattenrör till rätt ställe.
Och eldragningen är ganska standardiserad med avseende på var brytare och uttag skall vara placerade i varje rum.
Men det är klart att om det är en omfattande installation och beställaren har krav som avviker från vedertagen standard så behövs ritningar.

Men inga sådana finns för mitt fyra år gamla hus alltså.
Och vi hittar lampknapparna, och vattnet rinner i handfat och toaletter.
Som genom ett mirakel :)
 
FredrikR skrev:
En rullebörr för o vara exakt? :)
Exakt! Forat lär sig ;-)
 
bittle skrev:
Så det kan vara normalt med andra ord? Man tycker ju att det borde finnas bättre ritningar för huset har ju byggts vid något tillfälle och jag har en känsla av att det vore svårt att smälla upp bygget enbart på informationen att undervåningen håller 100 kvadrat ;)
Har man tur så kan det följa med huset när man köper det. Vi har en fastighet med en byggnad från ca 1980 och där följde det med en tjock pärm med massor av ritningar och specifikationer. Till och med ett skumt protokoll där det framgår mellan raderna att man i efterhand ändrade tomtens storlek för att den skulle passa byggnaden bättre..

Någon hade tumme med Kommunen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.