Gårdagens misär med misslyckad limborttagning på golvet i hallen i källaren avslutades efter många om och men. Fick bli hyrmaskin efter att min klappat ihop (surt då min maskin var bättre än den hyrda) samt _rätt_ diamantskiva för ändamålet. Fick knacka upp lite finsats som det gått rejält med bom i, alternativt förvandlats till smulor. Gjöt igen med betong.

I övrigt städning efter slipprojektet. Lyckades dock återigen vinna över dammet. Inte ett uns damm i övriga huset trots fem dörrar i utrymmet samt helt öppen trappa till två andra plan :) Just det, slängde en rullebör skräp oxo.

Fortsatt att spika panel på garaget. Det går inte fort i värmen och när man måste ta lunchrast för att barnen ska sova och detsamma gäller ju kvällstid 😞 Inhandlade även en poolrobot om man nu kan kalla den för det. Den åker iaf omkring själv som en mal och äter upp all skit 😃 En sak mindre att lägga tid på.

phl skrev:
Antar att man noga vill säkerställa att man inte kan få in svetsloppor och annat glödande otyg bakom plåten? Kan ju ligga där och pyra dolt i godan ro...
Ja precis, det får bli en konstruktion nedtill som minskar den risken på bästa sätt. Skruvar nog upp förzinkad blankplåt i taket och en bit upp bakom den korrugerade plåten. Stör mig på den obefintliga allmänna dragventilationen, så jag lär hitta en lösning där och skapa en tillräckligt bra fläktstyrd platsventilation med uteluftflöde 2L/s per m2, dvs. ca 6,5L/s. Ingen hit att kapsla in en vanlig köksfläkt, det får bli att platsbygga en egen brandsäker historia och trycka ut de cancerogena gaserna rakt upp genom taket.

Redigerat:
fiskbuggaren skrev:
Idag jag haft besök av elektriker, grävare och rörmokare. Sammanfattningsvis har jag inget rinnande vatten och funderar på att dra om (och rätt) en del av elen.
Var det ett resultat av hantverkarna? :(

Bo.Siltberg skrev:
Var det ett resultat av hantverkarna? :(
Ja. Å ena sidan är det skönt att se att inte bara jag utan även folk som gör det här professionellt klantar sig. Å andra sidan stör det desto mer när jag betalat dyra pengar till någon som förväntas kunna sånt här.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
fiskbuggaren skrev:
Ja. Å ena sidan är det skönt att se att inte bara jag utan även folk som gör det här professionellt klantar sig. Å andra sidan stör det desto mer när jag betalat dyra pengar till någon som förväntas kunna sånt här.
Hoppas det löser sig för dig, att ni snart har rinnande vatten igen. Har varit i samma situation som du och sparkade ut den VVS:aren och fixade det själv istället.

Har tagit ett kort på huset och håller på att photoshoppar det nya färgförslaget som jag ska maila till kommunen ikväll så de får mailet imorgon. Håller alla tummar och tår att vi får byta!

bittle skrev:
Har tagit ett kort på huset och håller på att photoshoppar det nya färgförslaget som jag ska maila till kommunen ikväll så de får mailet imorgon. Håller alla tummar och tår att vi får byta!
Va, får du inte måla huset som du vill :wow:

Lägg en bild här också!
Vi kan sånt bättre än någon sommarvikarie på kommunen :)

KnockOnWood skrev:
Fint namn, men kanske inte så kul att bli döpt efter
[bild]
Hur är det med allmänbildningen KoW? :D

169714-disney-ariel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
D09
  • Laddar…
Tyngre rivningsarbetet i den gassande solen, gränsfall det är för varmt för att kroppen ska orka med. Täta vätskepauser och uppsökande av skugga.

Redigerat:
Inte mycket idag, det planerade jobbet blev aldrig påbörjat då hela morgonen försvann i en massa strul. Först krashar BIOS på datorn när jag ska leta upp Dustcontrols reservdelskatalog. Detta för att beställa reservdelar till en lånad dammsugare som givetvis havererade när jag hade den till låns. Ja så fortsatte det resten av förmiddagen.

Fick iaf återmonterat luftrenaren i verkstan, kopplat in en vakuumslang till spånsugen (som nu är klar bortsett från ett lagerbyte i fläktmotorn). Nu blir det grill, öl och umgänge i stället :)

Om du är i närheten av Norsborg får du åka dit och handla på plats. De är trevliga. Däremot verkar det ytterligt ovanligt att privatpersoner handlar där. De flesta köper tydligen via återförsäljare.

Så idag åkte jag istället förbi cramo för att köpa 3.5 meter slang. Det tog tid och hela personalstyrkan innan de till slut gav upp och slog in det som "saker" mot "pengar". Det här med att sälja slang var någonting de heller aldrig gjorde.

I parentes kan jag nämna att jag även var förbi Hilti idag. De verkade påtagligt besvärade över sin egen prissättning och frågade flera gånger om jag inte hade ett eget eller någon annans företag att köpa genom för rabatt. Men även där var de väldigt hjälpsamma och trevliga.

iSnobben skrev:
Inhandlade även en poolrobot om man nu kan kalla den för det. Den åker iaf omkring själv som en mal och äter upp all skit 😃 En sak mindre att lägga tid på.
..ingen risk ni anställer en "pool man" som kommer och rensar poolen!? =)

Mikael_L
Johan- skrev:
..ingen risk ni anställer en "pool man" som kommer och rensar poolen!? =)
Ja just det. Det var ju den sista, men absolut viktigaste anledningen för mig att se till att vi aldrig skaffar pool.
poolboy.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle aldrig klara mig i konkurrensen.
Min bättre hälft är snart borta tillsammans med minst hälften av min förmögenhet. Nä, det vågar jag inte chansa på. :)

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.