Unnade mig att regla upp innerväggar på våning 1 som belöning för att golvvärmen är provtryckt och klar på samma våning. Bestämt mig för att investera i en Flex slipgiraff, så ivern att få upp OSB:n och gipsen är allt mer tilltagande. Även påbörjat eldragningen på samma våningsplan (läs: beslutat vart schaktet skall vara).

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Här är det "D" som gäller!

Skål för semester!
Aha, Sörmland!
Här är det numera N som gäller

Skål själv :beer:

Krilleman
Johan- skrev:
Finns knappast tid för en projekttråd, mest roligt läsa vad ni som är duktiga har för er i era projekt.

Ang. dimensionerna så finns såklart värden för vad som behövs till varje resp användare, dvs. ex att 12mm räcker till vanlig blandare till diskho medan 15mm kan vara lämplig till badkarsblandaren etc. Jag kör 22mm kopparrör till fördelaren och från den sedan 16mm PERT-slang till samtliga användare oavsett typ. Det kommer allt fler tester som visar att PEX är mindre hälsosamt än PERT, så det blir PERT genomgående i hela systemet. Jag kör just nu så många projekt parallellt att jag tror arga snickaren skulle få åka till Island på terapi om han försökte styra upp det jag sysslar med om dagarna =)
Om du ska oroa dig för vad som är "farligt" borde du undvika att åka bil!

För femtio år sen var DDT "ofarligt"

Vad ända in i humhum är PERT?

Igår..?
Målat altanräcke..

Idag..
Fortsätta måla altanräcket..
:p

KnockOnWood skrev:
Vad ända in i humhum är PERT?
Fem lager inkl diffussionsspärr och utan krosslänk.

krilleman_215 skrev:
Om du ska oroa dig för vad som är "farligt" borde du undvika att åka bil!

För femtio år sen var DDT "ofarligt"
Lägg några timmar på att läsa validerade artiklar i ämnet baserade på forskningsresultat. Jag har tappat förmågan att vara rädd för egen del men blivit desto mer beskyddande kring barnens hälsa och säkerhet.

Snabb fråga: Är det försent att byta fasad på en sydvästvägg och måla den i år?

bittle skrev:
Försent är det (nästan) aldrig ;)
Om det skulle dra ut på tiden, vilket det ofta gör pga tidsoptimism mm, så kan ju ett alternativ vara att använda grundmålad panel. Då kan du skjuta på färdigstrykning till våren. Behöver det bytas, så... Annars är ju planering ofta A och O i hussammanhang :)

Visst är det så, men jag får skylla på att vi är nybörjare och inte vetat riktigt hur det skulle bli med lite andra saker, så köp- och tidsutrymmet har varit lite dåligt. Då kanske man skulle våga sig på det projektet då.

bittle skrev:
Hörde av min gamla pappa att man inte ska måla fasad månaderna med R i 😊 vartifrån virrhuvudet fått det vet jag inte men kanske stämmer 😊

vesa1981 skrev:
Hörde av min gamla pappa att man inte ska måla fasad månaderna med R i 😊 vartifrån virrhuvudet fått det vet jag inte men kanske stämmer 😊
Det har jag också läst. Antar att det har att göra med fuktighet under dessa månader.

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Jag har också hört det, därför jag undrade. Är det okej att sätta upp och lämna till nästa år, eller hur stor risk är det att man får byta plank nästa år och kanske inte hitta samma stuk på plankorna? Vill ju gärna byta och vi måste byta både fram och baksida, så att dela upp det både i kostnad och tid hade ju varit trevligt ;)

iSnobben skrev:
Det har jag också läst. Antar att det har att göra med fuktighet under dessa månader.
Fast luftfuktigheten är väl betydligt lägre i februari än i augusti...?! Vaf tempen visar är ju en annan sak ☺

Nederbörd och frost risk borde ju vara av större betydelse. Men jag hade ju inte räknat in september och april i r-månader i detta fall.

Grundmålade som tidigare nämnt tycker jag är bästa lösningen.
Jag personligen hade kört obehandlat med vision om att hinna måla allt inom samma vecka,

men i verkligheten målat fönsterfoder under en solig dag i mars 2015

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.