vesa1981 skrev:
Hörde av min gamla pappa att man inte ska måla fasad månaderna med R i 😊 vartifrån virrhuvudet fått det vet jag inte men kanske stämmer 😊
Då var det inte han som målade i december för ett par år sen här i grannskapet 😀
Det huset skulle ut hos mäklaren så det blev lite bråttom... Inte sålt ännu 😳
 
Jag fick bostadshus + garage + stall målade september 2012.
Det blev alldeles utmärkt.

Men det var inget gör-det-själv-jobb utan gjordes av yrkesmän och -kvinnor.
Med F-skatt, moms och hela härligheten.
För en gångs skull kunde man känna sig hederlig :)
 
Idag har det mest jävlats.

Skulle borra ner 15st armeringsjärn för att fixera en fristående mur. Hade långa borrar men inte för SDS-chuck, funkade dåligt med vanliga chucken i borrhammaren. Åkte och köpte borr.

Borrade snabbt mina hål och började rensa hålen med tryckluft. Inser att jag behöver ha en "piprensare" för att få det rent. Åkter och köper en för ändamålet avsedd hålborste.

Rensade snabbt mina hål och tog fram ankarmassan. Trycker fram massa i pipen och börjar fylla hålen. Då börjar det regna. Som fan. Hinner hälften av hålen innan jag står till fotknölarna i vatten. Får avbryta och därmed behöver jag en ny pip till ankarmassapatronen. Åker och köper en ny pip.

Ankrar de sista järnen och ger upp för dagen.

Dessutom har regnet skitat ner min yta där jag ska limma murblocken och mitt perfekt linjerade streck jag fixade med snörslån lär försvinna när jag städar (igen) för att kunna limma.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
magda136 skrev:
Fast luftfuktigheten är väl betydligt lägre i februari än i augusti...?! Vaf tempen visar är ju en annan sak ☺
Jag tänkte mest på dagg. Temperaturen borde kunna funka i månader med R också. Målar med Alcro Bestå just nu och det ska funka ner till sju grader om jag inte minns fel av det som stod på burken.
 
MathiasS skrev:
... Åkte och köpte borr...
MathiasS skrev:
...Åker och köper en för ändamålet avsedd hålborste...
MathiasS skrev:
...Åker och köper en ny pip...
Hur långt har du till Jula, eller var du handlar :)
 
Målat tak i gästrummet
 
Har just "lagat" en fönsterdörr till tvättstugan.

Efter att i snart fyra år ha skrutit om mina fina direktimporterade polska fönster,
så gick plötslig innerhandtaget bara runt.
Jag fick så jag teg som det heter :surprised:

Det visade sig att det bara var roddarpinnen som var aningen för kort och tappat taget.
En liten aluminiumbit från bra-att-ha-lådan som botten i varje handtag,
lite fett på skruvarna så var vi "up and running" igen.

Gissa om jag är stolt :)
 
  • Gilla
Crebel och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Hur långt har du till Jula, eller var du handlar :)
Ja, det är ju det som är problemet. 10km till hornbash och fredells, 5 km till woody, besökte alla tre idag för att köpa respektive pryl.....dumt och tidsödande.
 
5 km.. Det är vad jag har till brevlådan..

Min EGEN alltså. Inte den gula. Jo, den oxo.
 
Dåså, tänk om brevbäraren kom tre gånger om dagen men alltid utan det viktiga brevet......irriterande.
 
mycke_nu skrev:
5 km.. Det är vad jag har till brevlådan..

Min EGEN alltså. Inte den gula. Jo, den oxo.
Har du brevlåda :x

Här är det flaskpost som gäller :)
 
Bingo! Färdigtapetserat. Ca fyra timmars effektivt. Tog bara tre veckor att få till ☺
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
ImageUploadedByByggahus.se1405801745.695532.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävt för avlopp i källaren. Att spräcka sten är egentligen roligt men att borra hålen är inte lika kul. Sedan gick ett av borren sönder så då fick jag gå över på att bila betong längre in i källaren.

Ergonomin hos de är maskinerna är för övrigt inte på topp eftersom jag har klassat dem som jättesällanmaskiner och således köper fula och billiga.
 
Jag har för mig att i min gamla hemstad Göteborg sprängde bergtunnlar för avloppet
(och för vattnet också i och för sig).
Det gick åt en del dynamit, men var säkert kul :)

Är det något liknande du håller på med?
 
Redigerat:
För en vecka sedan fick jag besök av mina äldsta systerdöttrar som ville gå som snickarlärlingar inför ett framtida träkojbygge. Med hjälp av dessa duktiga och uthålliga hantlangare (och jaag, tjoar två-åringen som förvisso bankade på med sin hammare hon med) så blev golvbjälklaget och golvet på nya friggen klart.

Idag fick jag och dottern bygga själva och fick ihop väggramarna och den största på plats. (Nåja, hennes insats bestod mest i att hålla sig lugn till priset av alla hel- och halvmogna hallon hon kunde hitta.) Speciellt hedersomnämnande till storebror som hjälpte till med lyftet och höll undan lillasyster vid riktningen av väggen.

Ser fram emot denna nya tomma ruta i det eviga femtonspelet, dessutom är det en hel del överblivet material som nu får ett nytt syfte och slipper lagras :)!
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.