Krilleman
Johan- skrev:
[bild]
Såja, verkar som att de flesta av delarna är på plats. Imorgon ska home-run-systemet lödas ihop så att samtliga kranar i huset får en dedikerad vattenledning (PE-RT). *Gnider händerna* =)
Oavsett hur man räknar får jag det till 80st kulventiler enligt bild.

Jag rekommenderar fortfarande att detta kopplas med VVC!
 
Krilleman
Följdfråga:

Vilken tillverkare är det på fördelarrören?
 
Bytt några betongpannor, satt upp masonitskiva, städat garaget, satan va de dammar om betongpannor när de kapas !!
 
Fått hem efterlängtade takstolar
 
  • 1405616310464.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Släpat hem en fm-tuner. Fm-rasion kan låta riktigt hyggligt.
 
Nu blev jag intresserat förundrad...

Vad är det för FM-Tuner som måste släpas

och..

Vad är FM-rasion?
 
Släpat=burit, sen sitter s och d bredvid varandra på tangentbordet och tillsammans med bristande knorrekturlåsning kan det bli så ibland.;)
 
vesa1981 skrev:
Fått hem efterlängtade takstolar
Äntligen någon som gjort något med huset (y)

Även om du egentligen inte "har gjort något".
 
Johan- skrev:
Bilden är i så fall missvisande. Det är 36st totalt. Bör tilläggas att dessa fördelare även matar kök duschrum och två kranar i verkstaden som är en extern byggnad. Även förberedd matning till ett hus till.

Jag förstår fortfarande inte vitsen :confused:

Det är som om man skulle dra separata Fas, Nolla och Jord till vartenda eluttag och varenda strömbrytare direkt från centralen.
 
ullberg
KnockOnWood skrev:
Det är som om man skulle dra separata Fas, Nolla och Jord till vartenda eluttag och varenda strömbrytare direkt från centralen.
Been there, done that... (iaf uttagen, strömbrytarna ligger på en (bus-)slinga)...

och jag har även individuella ledningar till varje vattenförbrukare, det är (som krilleman säger) ett mycket vanlig förläggningssätt för vatteninstallation i dagsläget, det som var lite förvånande just här var väl just antalet (som även jag får till 80 st / 40st KV/VV-par), men som man säger, stort hus - stora...
 
Mikael_L
KnockOnWood skrev:
Jag förstår fortfarande inte vitsen :confused:

Det är som om man skulle dra separata Fas, Nolla och Jord till vartenda eluttag och varenda strömbrytare direkt från centralen.
Näää ?!
 
ullberg
När det gäller huset så har jag fixat lite med några sorgliga fönster och då också gjort en delvis ofrivillig leverantörsjämförelse;

Jag hade ett par fönster som sedan länge behövde kittas om, och ett fönster behövde dessutom ny ruta. För att göra en lång historia kort så hamnade jag efter viss irritation på leveranstid i ett läge där jag beställt den (enda) ruta jag behövde av båda de två firmor som agerar i närområdet. Jag började min upphämtningsrunda på den "större, mer uppstyrda firman" och fick betala 180-någonting. Passerade också byggmax där jag kunde köpa ett nytt gångjärn (60:) istället för det jag råkade sumpa från stegen ner i vår extremt stora och taggiga björnbärsbuske.

Åkte sedan till den andra "har alltid legat där"-glasmästaren som är lite mindre uppstyrd - och exakt samma ruta kostade där istället 50 spänn (ja - med kvitto), rätt stor skillnad kan man säga...

På vägen hem inser jag att trots att jag besökt två glasmästare har jag inte vid något tillfälle lyckats köpa de glasstift jag också behövde, så jag svänger in på den lokala (och erkänt dyra) "lanthandel/järnaffären". Glasstift hade de inte, men väl samma gångjärn som på byggmax (std 85mm), med skillnaden att här kostade de 40:- istället....

man kan säga att det var upprepade "skenet bedrar"-upplevelser idag, och att jag nu är förberedd nästa gång en ruta går här hemma...
 
P
Kan ni flytta diskussionen om vattenledningar till en egen tråd? Den känns lite OT här

idag har jag snyggat till de värsta bulorna i den blivande garderoben och hunnit måla två gånger. Nu får den räcka det är ju ändå en garderob. :cool:

Nu en Edradour Caledonia och en god bok.
 
Krilleman
Jag ska väl också rätta mig i ledet...

Idag har jag mjukfogat i tvättstugan/badrummet. Svårare än jag trodde med silikon/latex.

Det är riktigt nära premiärdusch nu! (y)

Bilder kommer!
 
Fortsatt att måla. Garaget börjar närma sig halvfärdigt iaf 😃
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.