KnockOnWood skrev:
Har du skottkärreavstånd till tippen (y)

Avstod en gång från en tomt för att den låg alldeles bredvid kommunens skräpstack.
Ett par månader senare lade de ner den återvinningsstationen.
Det var en fin tomt :confused:
Rätt beslut. Det brukar finnas en hel del föroreningar i marken vid återvinningar.
 
mexitegel skrev:
Gjutit plintarna till altanen och sätt dit bärlinorna, det är från och med nu det roliga börjar (y)
Vattnade den nysådda gräsmattan 3 ggr mellan varven och den här gången ser det minsann ut som att det tar sig. Sen ägande jag en stund åt att plocka i ordning och serva maskinparken efter sista dagarnas jobb.

Hann med att klippa gräset och springa ett varv med trimmern också innan det var mörkt, det är så skönt att det är ljust länge nu!
Vad sådde du för gräs? eftersom du vattnade nysådda gräsmattan 3 ggr och hann klippa den också innan det blev mörkt.
 
KnockOnWood skrev:
Har du skottkärreavstånd till tippen (y)
Kommunens ÅVC ligger två kvarter bort. Mycket praktiskt då trafiken dit inte stör.
 
cecar33 skrev:
Vad sådde du för gräs? eftersom du vattnade nysådda gräsmattan 3 ggr och hann klippa den också innan det blev mörkt.
Det är långa dagar här :) Skämt åsido, det är inte hela gräsmattan som är nysådd :)
 
Köpt ny garderobsinredning till klädkammaren i hallen (igår). Idag har jag köpt spackel så nu kan projektet dra igång på allvar. Hoppas på att spackla ikväll.
 
Börjat passa in mellanväggen framför fixtur
IMAG0085.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stödkloss på sidoväggarna för fronten?
 
Har så bra erfarenhet från stenlim så tänkte bara köra på lim faktiskt.
 
Bokat in så de kommer och gräver om avloppet nästa vecka..


Känns inte lönt att vänta längre, gör man det nu kommer trädgården hinna ta sig igen i år och vi slipper den extra kostnaden för ev rensningar igen.. (rensningen är lika dyr som halva grävningen ju)

Lika bra o få det avklarat innan alla gäster börjar anlända hehe :)
 
Lyfte på tre takpannor på olika stället på taket idag. Jag har aldrig sett 32 år gammal takpapp förut så jag skulle vilja ha några kommentarer om vad jag ska kolla efter. Det var i alla fall inga bubblor och de träbitar (kallas läkt tror jag?!) såg torra och fina ut. Vad säger ni andra som har varit med ett tag i takbranschen?

Pannorna låg mer omlott än vad jag förväntat mig. Vad är standard för överlapp när man lägger betongpannor? Det var kanske 6-8cm överlapp på taket (glömde mäta...).

Det såg ut så här:
bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild 4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
magda136 skrev:
Lyfte på tre takpannor på olika stället på taket idag. Jag har aldrig sett 32 år gammal takpapp förut så jag skulle vilja ha några kommentarer om vad jag ska kolla efter. Det var i alla fall inga bubblor och de träbitar (kallas läkt tror jag?!) såg torra och fina ut. Vad säger ni andra som har varit med ett tag i takbranschen?

Pannorna låg mer omlott än vad jag förväntat mig. Vad är standard för överlapp när man lägger betongpannor? Det var kanske 6-8cm överlapp på taket (glömde mäta...).
Jag tycker det såg bra ut!

Men den tekniska livslängden på pappen är nog uppnådd. Fast märker du inga läckageproblem på insidan (är det inspekterbart?) så klarar det sig nog några år till.

Beträffande överlappet på pannorna beror det mycket på hur "långt" taket är.
Man kapar ju inte pannorna på kortsidorna, utan anpassar regelavståndet så pannorna blir jämnt fördelade.

Se tabell 3 sidan 5 här hur läktavståndet kan variera mellan 310 och 375 mm:
http://benders.se/globalassets/c4-assets/document/laggningbetong2014_lu.pdf
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Stödkloss på sidoväggarna för fronten?
Jo det förstår jag, men jag menade att du limmar ett par remsor på sidoväggarna som du sedan limmar fronten mot.
 
jojjeblom skrev:
[länk]

Monterat dessa högtalare ute under takutsprånget vid altanen, verkar faktiskt rätt rejäla och låter förvånansvärt bra för dom små pengarna dom kostar:)
Spelar dom någonting alls i det lägre registret?
 
KnockOnWood skrev:
Jag tycker det såg bra ut!

Men den tekniska livslängden på pappen är nog uppnådd. Fast märker du inga läckageproblem på insidan (är det inspekterbart?) så klarar det sig nog några år till.

Beträffande överlappet på pannorna beror det mycket på hur "långt" taket är.
Man kapar ju inte pannorna på kortsidorna, utan anpassar regelavståndet så pannorna blir jämnt fördelade.

Se tabell 3 sidan 5 här hur läktavståndet kan variera mellan 310 och 375 mm:
[länk]
Uppe på vinden ser det ut så här på några ställen, det är färgskiftningar i typ svart/vitt på några brädor. Vet inte om det är utifrån eller inifrån problemet finns:

(Bortse från det svarta nere vid "hörnet" av takfoten, det är en tidigare skada som är åtgärdad)
IMG_0484.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0482.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är alltså någon bräda här och där som inte ser helt frisk ut. Jag vet dock inte när missfärgningen uppstod. Har börjat dokumentera bättre och bättre vart efter.... Värt att nämna är kanske att det är snustorrt uppe på vinden nu, det är tokdammigt av isoleringen och jobbigt att vara där. Bilderna är tagna 12/4 i år och då var det som sagt torrt värre på kallvinden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.