KnockOnWood skrev:
Årets varmaste dag...
[länk]
Tur att det gick bra!
Undrar vad dessa vuxna tänker med ? :sly:
Aldrig att man ska lämna barn eller djur i bilen utan tillsyn o likförbannat är det alltid någon praktidiot som gör det varje sommar och någon är på väg att dö.:thumbdown:
 
D09
KnockOnWood skrev:
Årets varmaste dag...
[länk]
Tur att det gick bra!
Jo, fattar inte hur svårt det kan vara med barn o djur i bilar.

Finns en regel, lämna dom inte i bilen..

Kanske dags att den frågan kommer med på körkortsprovet...

Grymt bra att folk är uppmärksamma på parkeringar etc men förvånad över att man velar så länge med att slå in ruta etc för att få ut barnet och djuret

Oftast tar det ju 5-10 min innan någon reagerar efter att ha uppmärksammat det, sen 5-10 min till innan fordonet är öppnat.

Personligen så hade jag slagit in rutan först och ringt sen... Med nöje tagit disskutionen med ägaren/ föräldern

Edit

Lite OT men det skiter jag i

Se denna video och få en tankeställare

http://guldkronan.se/video/bilen-blir-en-dodsfalla-pa-15-minuter-lamna-aldrig-ditt-barn-i-bilen/

Bölar som ett barn till lejonkungen varje gång
 
Redigerat:
  • Gilla
Kromo och 3 till
  • Laddar…
Målat klart baksidans träpanel samt gesimsen och undertaket. Lite svettigt i 28 grader men med ByggMax utmärkta färg gick det bra.
 
P
Konstaterat svamptillväxt i mitt isolerade ouppvärmda oventilerade lusthus:thumbdown:

Har vetat om att det behöver fixas med ventilation och ev värme. Men prioriterat bort det. Så nu lär det bli rivning och bygge av något nytt som passar mina behov bättre.
 
Anders_Nilsson skrev:
Målat klart baksidans träpanel samt gesimsen och undertaket. Lite svettigt i 28 grader men med ByggMax utmärkta färg gick det bra.
Du har då inga fritidsproblem ,............målat baksidan av träpanel??:wow:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
p.lundgren skrev:
Konstaterat svamptillväxt i mitt isolerade ouppvärmda oventilerade lusthus:thumbdown:

Har vetat om att det behöver fixas med ventilation och ev värme. Men prioriterat bort det. Så nu lär det bli rivning och bygge av något nytt som passar mina behov bättre.
En dum fråga som säkert väcker många till liv men av ren nyfikenhet :)

Har du plastat i väggarna ? :)
 
Tittat till "mitt" gamla hus sedan studietiden ;-)
 
P
D09 skrev:
En dum fråga som säkert väcker många till liv men av ren nyfikenhet :)

Har du plastat i väggarna ? :)
Jag har inte plastat väggarna, och skulle inte göra det, men förmodligen de gamla ägarna som byggde det... Jag har prioriterat ned lusthuset eftersom det inte riktigt varit min grej. Det har mest fått fungera som förråd för vintermöblerna och grillen. Till de andra fel jag hittat på det hör: feldragen el, endast underlagspapp (dvs ingen takpapp) som inte är utdragen tillräckligt så det har kommit in vatten under den. En vanlig innerdörr med påspikad panel som dörr. Papperstapet på gipsskiva,

Ska kika lite mer på det, ev kan jag fixa till det tillfälligt. Men jag erkänner att jag är något trött på att göra om, gör rätt någon annans jobb :cool:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Misslyckades med att mäta brunnens kapacitet.

När jag kommit ner till 45 cm kvarvarande vattendjup rann det till 1900 liter/h och länspumpen orkade inte längre hålla undan..

Med avstängd pump steg vattnet nästan 3 cm per minut i 120-ringen, det är helt galet.

Screen Shot 2014-05-24 at 14.14.59.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillrinningen som funktion av vattendjupet
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Misslyckades med att mäta brunnens kapacitet.

När jag kommit ner till 45 cm kvarvarande vattendjup rann det till 1900 liter/h och länspumpen orkade inte längre hålla undan..

Med avstängd pump steg vattnet nästan 3 cm per minut i 120-ringen, det är helt galet.

[bild]

Tillrinningen som funktion av vattendjupet
Ja ni får allt vara bra törstiga för att råka ut för vattenbrist. :)


Slipper ni bräckt vatten nu också?
 
Ja ända tills dom druckit upp allt vatten under gotland och östersjövattnet rinner till istället.
 
Mikael_L skrev:
Ja ni får allt vara bra törstiga för att råka ut för vattenbrist. :)


Slipper ni bräckt vatten nu också?
Japp, inget salt alls (19 mg/l). Och rimlig kalknivå (för att vara Gotland) 18 dH.

Ett jättelyft från den gamla borrade brunnen som hade 1900 mg salt per liter, 44 dH och bara gav 120 liter i timmen.

Har just hällt i fem flaskor Klorin som förberedelse för det bakeriologiska vattenprovet. :cool:
 
MathiasS skrev:
Ja ända tills dom druckit upp allt vatten under gotland och östersjövattnet rinner till istället.
Ingen större risk. Det här är grundvatten som ligger i en svacka i berget och väl över havsytan. I botten är det tät lera och sedan grus. Jag har försökt uppskatta hur mycket vatten som det kan röra sig om, och det borde vara ca fem tusen kubikmeter.

Svårt att dricka upp på ett år även om det inte regnar. :)
 
Monterat upp poolen så fru i huset kan leka valross. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.