4 421 971 läst · 32 285 svar
4422k läst
32,3k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Efter att dom hyvlat plankorna och jag fick hem allt så fick dom ligga i 1 vecka för att mysa till sig.A atomlab skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter en vecka så kapade jag till plankorna med skenan så det vart raka snitt mot varandra
Logga in
Skapa konto
Fram med dominon som fick jobba. En 10mm domino var 15cm fick duga. Slog ihop plankorna och satte tvingar på över och undersida. Tvingarna fick sig ingen bild.
Logga in
Skapa konto
Där fick skivan ligga i 2 dagar innan. Jag rensade bort allt lim och slipade till den hyffsat fint.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Byggde sedan en mall för att kunna föra över måttet till skivan på ett enkelt sätt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter det var det bara att kapa och vara glad.
Logga in
Skapa konto
Fram med det som skall monteras in. En häll samt en diskho och måtta ut allt.
Logga in
Skapa konto
Inte riktigt bestämt mig och dom skall vara toppmonterade eller fräsa och få planmonterade. Men hålen skall ändå göras. Markerade ut och borrade med fostnerborrar för att få fina hörn
Logga in
Skapa konto
Gick fint och monterade i båda för att kunna måtta ut för blandarna.
Logga in
Skapa konto
Både diskmakinsavstänging, blandare, utdragbar blandare för att göra rent diskho och fylla kastruller och på av för avfallskvarn blir ett par saker
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu är iaf allt monteras och känns bra. Imorgon blir det epoxi i sprickorna som får härda medans jag är i fjällen och kör skoter. Sedan var det med olja. Drog en provbit med Osmo. Men vill nog ha någon 2-komponents som håller bättre. Ett lager med Osmo gör dock att den nästan får exakt samma färg som teaken
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Snajdigt!
Förbannat fint! Du kanske har skrivit det någonstans, men den där hällen med separata vred, vad är det för trevlig modell?A atomlab skrev:Efter att dom hyvlat plankorna och jag fick hem allt så fick dom ligga i 1 vecka för att mysa till sig. [bild]
Efter en vecka så kapade jag till plankorna med skenan så det vart raka snitt mot varandra [bild]
Fram med dominon som fick jobba. En 10mm domino var 15cm fick duga. Slog ihop plankorna och satte tvingar på över och undersida. Tvingarna fick sig ingen bild. [bild]
Där fick skivan ligga i 2 dagar innan. Jag rensade bort allt lim och slipade till den hyffsat fint. [bild][bild]
Byggde sedan en mall för att kunna föra över måttet till skivan på ett enkelt sätt. [bild][bild]
Efter det var det bara att kapa och vara glad. [bild]
Fram med det som skall monteras in. En häll samt en diskho och måtta ut allt. [bild]
Inte riktigt bestämt mig och dom skall vara toppmonterade eller fräsa och få planmonterade. Men hålen skall ändå göras. Markerade ut och borrade med fostnerborrar för att få fina hörn [bild]
Gick fint och monterade i båda för att kunna måtta ut för blandarna. [bild]
Både diskmakinsavstänging, blandare, utdragbar blandare för att göra rent diskho och fylla kastruller och på av för avfallskvarn blir ett par saker [bild]
[bild]
Nu är iaf allt monteras och känns bra. Imorgon blir det epoxi i sprickorna som får härda medans jag är i fjällen och kör skoter. Sedan var det med olja. Drog en provbit med Osmo. Men vill nog ha någon 2-komponents som håller bättre. Ett lager med Osmo gör dock att den nästan får exakt samma färg som teaken [bild][bild]
[bild]
Ja den är riktig trevlig. Har alltid haft en förkärlek till hällar med separata vred då jag inte tycker displayerna på "normala" riktigt håller måtten när det slabbas med fett och vätskor.pjgb skrev:
Det är en Gaggenau VI492115
Snyggt! Vad är det för material på väggen? Kakel utan fog!?A atomlab skrev:Efter att dom hyvlat plankorna och jag fick hem allt så fick dom ligga i 1 vecka för att mysa till sig. [bild]
Efter en vecka så kapade jag till plankorna med skenan så det vart raka snitt mot varandra [bild]
Fram med dominon som fick jobba. En 10mm domino var 15cm fick duga. Slog ihop plankorna och satte tvingar på över och undersida. Tvingarna fick sig ingen bild. [bild]
Där fick skivan ligga i 2 dagar innan. Jag rensade bort allt lim och slipade till den hyffsat fint. [bild][bild]
Byggde sedan en mall för att kunna föra över måttet till skivan på ett enkelt sätt. [bild][bild]
Efter det var det bara att kapa och vara glad. [bild]
Fram med det som skall monteras in. En häll samt en diskho och måtta ut allt. [bild]
Inte riktigt bestämt mig och dom skall vara toppmonterade eller fräsa och få planmonterade. Men hålen skall ändå göras. Markerade ut och borrade med fostnerborrar för att få fina hörn [bild]
Gick fint och monterade i båda för att kunna måtta ut för blandarna. [bild]
Både diskmakinsavstänging, blandare, utdragbar blandare för att göra rent diskho och fylla kastruller och på av för avfallskvarn blir ett par saker [bild]
[bild]
Nu är iaf allt monteras och känns bra. Imorgon blir det epoxi i sprickorna som får härda medans jag är i fjällen och kör skoter. Sedan var det med olja. Drog en provbit med Osmo. Men vill nog ha någon 2-komponents som håller bättre. Ett lager med Osmo gör dock att den nästan får exakt samma färg som teaken [bild][bild]
[bild]
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Satt stänkskydd i köket;
Det var inte så lätt som jag tänkte att gersåga marmorn, trots en Husqvarna TS60, kanske bör man slipa fasen istället?
Fick även problem med att skivan ”glasade” igen, ibland sprack stenen sista millimetrarna som var kvar på snittet osv…
Ordnade upp vattenförsörjning på övre planet, skåpet hamnar i badrummet.
Började med avloppet:
Brunnen fixerades
Sedan gjöt jag in allt med EPS-betong.
För att sedan börja med golvvärmen, tyvärr tog jag fel rulle först, så fick börja om!
Har även spacklat in detta men glömt att ta bild 😂
Idag så fixade jag lite vid ytterdörren istället, monterat en DC500, där skenan blir infälld. Ska bara isolera sen gipsa
Logga in
Skapa konto
Det var inte så lätt som jag tänkte att gersåga marmorn, trots en Husqvarna TS60, kanske bör man slipa fasen istället?
Fick även problem med att skivan ”glasade” igen, ibland sprack stenen sista millimetrarna som var kvar på snittet osv…
Logga in
Skapa konto
Ordnade upp vattenförsörjning på övre planet, skåpet hamnar i badrummet.
Logga in
Skapa konto
Började med avloppet:
Logga in
Skapa konto
Brunnen fixerades
Logga in
Skapa konto
Sedan gjöt jag in allt med EPS-betong.
Logga in
Skapa konto
För att sedan börja med golvvärmen, tyvärr tog jag fel rulle först, så fick börja om!
Logga in
Skapa konto
Har även spacklat in detta men glömt att ta bild 😂
Idag så fixade jag lite vid ytterdörren istället, monterat en DC500, där skenan blir infälld. Ska bara isolera sen gipsa
Logga in
Skapa konto
Det som började med att jag hittade mögel bakom några garderober.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hittat-moegel-bakom-tapet.481295/
Det visade sig vara en gammal läcka i en skarv på avluftningsröret och det ledde sedan blev en total renovering av den hallen. Nu ett år senare börjar det komma till sin ände. Många mer akuta saker har kommit i mellan.
Nåväl nu är det målat och nästa helg ska innertaket på plats.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hittat-moegel-bakom-tapet.481295/
Det visade sig vara en gammal läcka i en skarv på avluftningsröret och det ledde sedan blev en total renovering av den hallen. Nu ett år senare börjar det komma till sin ände. Många mer akuta saker har kommit i mellan.
Nåväl nu är det målat och nästa helg ska innertaket på plats.
Har också haft mycket problem med ts60 då det känns som att huvudet hamnat snett på axeln. Då böjs kapskivan och knäpperloss sista biten pga spänn.richardtenggren skrev:
Är det en hyr maskin? Såfall skall du inte behöva betala hyra.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Det där kanske förklarar en del av min problematik med sågen, då jag skulle gera plattorna så fick jag kompensera det genom att såga ”snett” då klingan böjdes och fasen blev ojämn annars. Jag trodde det var skivans stomme som var för klen.A atomlab skrev:
Var omöjligt att såga en perfekt 45-fas, då kanten sprack då det saknades stöd då man var tvungen att ha fina sidan ner också :/
Så jag fick kapa rakt, sedan såga gerningen med någon millimeter kvar på tjockleken för att undvika urslag.
Man kanske får se sig om efter en rejälare såg till badrummet om man vågar ge sig på samma fasningar där 😂
Visst är det en TS73 på din film? Samma problem där alltså?
En liten smygtitt på mitt lilla sidoprojekt:
Sista väggöppningen klar, lite halvknepig avväxling för att ersätta den gamla plankväggen med ett lappverk av golvbjälkar ovanför som vilat på hjärtväggen - men inget som inte löses i dialog med en bra konstruktör.
Hann börja rikta lite golv också. Nu är det bara resten kvar!
En stämp kvar för säkerhets skull tills lagningen av tegelmuren har brunnit tillräckligt.
Sista väggöppningen klar, lite halvknepig avväxling för att ersätta den gamla plankväggen med ett lappverk av golvbjälkar ovanför som vilat på hjärtväggen - men inget som inte löses i dialog med en bra konstruktör.
Logga in
Skapa konto
En stämp kvar för säkerhets skull tills lagningen av tegelmuren har brunnit tillräckligt.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 253 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 253 inlägg
Vad är ditt huvudprojekt?mexitegel skrev:En liten smygtitt på mitt lilla sidoprojekt:
[bild]
[bild]
Jag har dragit om några ventilationsrör i Alfons helikopter och fortsatt riva lite tapet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto