4 401 440 läst · 32 207 svar
4401k läst
32,2k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
På tal om timrar.
I vår lilla skrubb där varmvattenberedare och elcentral sitter har jag strukturerat upp en del saker.
Och lådan med timrar är fotad innan vi plockat ned alla julgrejer med stjärnor och julgranar. Hoppas jag får ned alla timrar i lådan…
I vår lilla skrubb där varmvattenberedare och elcentral sitter har jag strukturerat upp en del saker.
Och lådan med timrar är fotad innan vi plockat ned alla julgrejer med stjärnor och julgranar. Hoppas jag får ned alla timrar i lådan…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
De hade hjul undertill som man kunde rulla ut hyllorna med och så var de låsta med sprintar in i karmen. Inget man rullade ut var dag. Tanken med utrymmet var först att få in en acktank eller bergvärmepump där men när jag tänkt klart så insåg jag att golvet nog inte skulle hålla för tyngden.E Emily Ekvall skrev:
Ber om ursäkt i förväg, ta inte illa upp.Fario skrev:
Trodde jag skulle klara det men det går inte längre. 5 timmar….måste få ur mig det. 😂.
Man timrar hus.
Det heter en timer och flera timers.
Puh, nu känns det bättre! 😀
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 847 inlägg
Nja. Eller kanske eller ja. Eller nej.
De flesta säger ”timers”. Precis som de säger scanners och streamers (flugfiskare vet vad jag menar).
Men skall vi vara riktigt petiga med svenskt språkbruk så rekommenderas att använda formen -ar.
SAOL anger nog timrar. Har jag för mig. Skall kolla.
Så jag är ovanlig men kanske ändå lite mer korrekt. Eller inte. Man kan skriva som man vill, det är också korrekt.
Jag säger för övrigt skannrar och streamrar.
De flesta säger ”timers”. Precis som de säger scanners och streamers (flugfiskare vet vad jag menar).
Men skall vi vara riktigt petiga med svenskt språkbruk så rekommenderas att använda formen -ar.
SAOL anger nog timrar. Har jag för mig. Skall kolla.
Så jag är ovanlig men kanske ändå lite mer korrekt. Eller inte. Man kan skriva som man vill, det är också korrekt.
Jag säger för övrigt skannrar och streamrar.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 243 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 243 inlägg
Renoverare
· Uppsala
· 1 817 inlägg
Dagens lilla jobb. När minstingen tog sin lur passade jag på att dra på mig skyddsskorna.
Och ge mig in i gruvan
Det var dags att börja knacka ner den uppmurade rökkanalen i kakelugnsnichen. Luften blev lite drägligare där inne när jag väl fått hål och rummet fick tillbaka sin frånluft som försvann på 60-talet.
Det gick smidigare när man fått bort så man kunde riva skift för skift. Så det blev en bit innan det var dags att städa och väcka sonen igen.
Logga in
Skapa konto
Och ge mig in i gruvan
Logga in
Skapa konto
Det var dags att börja knacka ner den uppmurade rökkanalen i kakelugnsnichen. Luften blev lite drägligare där inne när jag väl fått hål och rummet fick tillbaka sin frånluft som försvann på 60-talet.
Logga in
Skapa konto
Det gick smidigare när man fått bort så man kunde riva skift för skift. Så det blev en bit innan det var dags att städa och väcka sonen igen.
Logga in
Skapa konto
Ett litet steg för en människa, ett gigantiskt kliv på vägen mot en renoverad tvättstuga efter vattenskadan.
Efter all rivning bytte jag idag ut en av de två gamla golvbrunnarna.
Jag har sedan tidigare bra erfarenhet av Jafo så det får bli 2 nya sådana, denna under tvättbänken
Detta är ju en baggis även om det tar tid, men skall man följa alla nya bestämmelser om "säker vatten" så behöver jag i princip bygga om huset...
Och det kommer inte att ske, vattenledningar och värmerör ur golvet kommer även fortsättningsvis att göra det, tänker inte halvt riva kåken för att tillfredsställa det kravet.
Den gamla brunnen satt väldigt nära väggen, nu är åtminstone den enligt kraven, alltid något.
Underlättades av att avloppet är lätt åtkomligt underifrån.
När man ser hur det gjordes nytt 1979-80 av etablerade rörisar enligt tidens sätt att göra det då kåken byggdes tvivlar jag inte på att det borde hålla bättre nu, hoppas jag...
Efter all rivning bytte jag idag ut en av de två gamla golvbrunnarna.
Jag har sedan tidigare bra erfarenhet av Jafo så det får bli 2 nya sådana, denna under tvättbänken
Logga in
Skapa konto
Detta är ju en baggis även om det tar tid, men skall man följa alla nya bestämmelser om "säker vatten" så behöver jag i princip bygga om huset...
Och det kommer inte att ske, vattenledningar och värmerör ur golvet kommer även fortsättningsvis att göra det, tänker inte halvt riva kåken för att tillfredsställa det kravet.
Den gamla brunnen satt väldigt nära väggen, nu är åtminstone den enligt kraven, alltid något.
Underlättades av att avloppet är lätt åtkomligt underifrån.
När man ser hur det gjordes nytt 1979-80 av etablerade rörisar enligt tidens sätt att göra det då kåken byggdes tvivlar jag inte på att det borde hålla bättre nu, hoppas jag...