Gör om gör rätt! Tog bort hårdfogen som spruckit av rörelserna och mjukfogade.
 
  • Grått kakel möter trägolv, vit sockel, metallskruv på plattor, övergångsställe, interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael_L och 8 till
  • Laddar…
Värmepump utomhus vid husvägg, kväll, snörester på marken, fönster ovanför med växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett pannrum med en röd panna, rör, en tank och teknisk utrustning, vilket ger en industriell känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett pannrum med cistern, rörledningar, mätare och en liten fönsterglugg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kompletterat vedpanna och ackumulatortankarna med en luftvattenvärmepump.
 
  • Gilla
hobbs och 14 till
  • Laddar…
Ursviken Ursviken skrev:
[bild][bild][bild]Kompletterat vedpanna och ackumulatortankarna med en luftvattenvärmepump.
Snyggt! Lite av mina önskemål också. Hur har du löst styrningen av det hela? Är luft-vatten dockad mot acc-tankarna?
 
N Nicklas Karlsson skrev:
Snyggt! Lite av mina önskemål också. Hur har du löst styrningen av det hela? Är luft-vatten dockad mot acc-tankarna?
Tack. Det är två ventiler till vardera källa som ska vara öppna eller stängda beroende på vad som används. Luft-vatten är inte dockad till tankarna. Kändes onödigt att krångla till det.

Hade dessa planer för fem år sedan men då var ingen installatör sugen på upplägget. Nu fann inga det underligt.
 
  • Gilla
Nicklas Karlsson
  • Laddar…
När ens 6åriga son får bestämma temat i sitt badrum
 
  • Betongvägg med utskärning i form av en populär filmkaraktär, skuggor, modernt, arkitektoniskt, ouppbyggt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Kretikos och 11 till
  • Laddar…
Skrev för nån vecka sen att jag kom hem till ett kallt hus där FLVP blockerat kompressorn för att jag ställt ner den 2 grader (-2 mot kurvan) och sen inte fick upp värmen riktigt igen när det var 16-19 minusgrader ute i flera dagar.

Nu har jag hittat problemet. Pannan ska från fabrik vara inställd på 60 grader max framledning (Kopplad till radiatorer) Min stod på 50 grader.

Så nu inväntar jag nästa köldknäpp och ser om det blir bättre.
 
  • Gilla
Oskick och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Mitt 128 m2 enplanshus behöver 30 - 40 kg väl torkad grov björkved vid kallare utetemp än -15 grader.
Bor i norra Värmland.
Ca 150 kWh per dygn då? (4,15 kWh/kg björkved.)
 
Hållit på med rivning av tvättstugan där duschen i densamma läckt vid golvbrunnen, kommit halvvägs.
Vilket skitgöra, klinkersen sitter som berget, och elslingorna under för komfortvärme gör att det är svårare att bryta loss skiten.

Jag svär emellanåt över puckot som gjorde jobbet för 24 år sedan, varför måste han vara så noggrann?
Nåja, jag svär tillbaka till gubbfan som river😉

Biden visar hörnet där duschen var och där jag brutit upp golvet för att sätta ny brunn, ska såga upp ytterligare när klinkerrivningen är klar, har även sågat upp runt den andra golvbrunnen som betjänat tvättbänk och tvättmaskin och som också ska bytas.
Den är det snustorrt runt fast det är den enda som några gånger varit översvämmad pga ludd.
Konstruktionen är exakt lika på bägge brunnarna, förutom att brunnen i duschen går man på hela tiden och det antagligen är de små rörelserna i golvet som skapat problemet, eller inte.

Renovering pågår, isolering exponerad, verktyg, hinkar och byggmaterial på golvet, ofärdig vägg, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på det kvarvarande grisjobbet

Kök under renovering med verktyg, dammsugare, skåp, och avtäckt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ocab var här på förmiddagen för att dokumentera för försäkringsbolaget, och kunde konstatera att det inte finns någon fuktskada för övrigt, vilket jag redan visste.
Hoppas få höra av FB nästa vecka, vore ju trevligt att få någon slant därifrån.
 
  • Gilla
Oskick och 10 till
  • Laddar…
Klar med skitgörat!

Kök under renovering, tomma golvytor, dammsugare i förgrunden, verktyg och renoveringsmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en bättre bild på det som står på golvet och väntar mig som belöning till kvällens pizza


Två ölburkar på ett bord bredvid en blå låda, en röd Falcon, en gul Arboga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min "häxblandning" som yngste sonen säger, hälften Falcon Bayerskt 2,8 och hälften Arboga 10,2.
Smakar bättre än det låter och till med sonen (som är lite kinkig när det gäller öl) tyckte det var bra när han smakade.
Nu väntar det betydligt roligare arbetet med att bygga upp igen, men kan nog bara sätta nya brunnar och bygga tillbaka väggen i duschhörnan innan jag har pratat med försäkringsbolaget.
Ocab skriver rapport i början av nästa vecka och sedan ska väl en handläggare titta på den och återkoppla till mig.
 
  • Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Till slut gjorde jag en enkel lösning för att lättare backa in på vår uppfart.
Man måste backa in i ett S och gatubelysningen skuggas av bilen.
Jag ser bara på ett öga så djupseendet är inte på topp. Snart pensionär så mörkerseendet är inte heller topp topp. Vår mörka uppfart med häckar har gjort att jag får ta det väldigt varsamt när jag backar in när det är mörkt.

Men för en månad sedan köpte jag en enkel ledlampa för trädgård och kopplade den med en förlängningssladd dold i buskaget. Satte en enkel mekanisk timer som slår på lampan 15.00 och av den 23.57.
Nu känns det betydligt mer avspänt att backa in för jag ser tydligt var kanten på häcken är.
Så enkelt och så bra.
Har också ett par lampor som tänds när bilen backar in så jag inte kör på bordtennisbordet…

[bild]
Det är det här jag vill se mer av. Smarta enkla lösningar.

Man kan automatisera sönder allt och göra det svindyrt. Men jag börjar helt ärligt fundera på mekaniska timers på fler ställen.
 
  • Älska
Fario
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det är det här jag vill se mer av. Smarta enkla lösningar.

Man kan automatisera sönder allt och göra det svindyrt. Men jag börjar helt ärligt fundera på mekaniska timers på fler ställen.
Ja för det tickandet saknar man ju 😂😳?
 
  • Haha
tveksamt
  • Laddar…
Spackla spackla spackla
Ett rum under renovering med spacklade väggar, takfönster och en radiator. Byggmaterial synliga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Oskick och 14 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Ja för det tickandet saknar man ju 😂😳?
Står du vid dina utomhusuttag?

Tänkte skriva ett långt inlägg med hur jäkla puckat allt blivit med att alla kör egna standarder. Speciellt det där tramsmärket som svenska elektriker rekommenderar men som i stort sett inte finns i resten av världen och därför inte lirar bra med nått annat i hemmet.

Men det finns andra fora för det :D
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
OestlundJ OestlundJ skrev:
Spackla spackla spackla
[bild]
Duktig! Det är enbart när man spacklar som man närmar sig punkten där man slipper spackla....
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det är det här jag vill se mer av. Smarta enkla lösningar.

Man kan automatisera sönder allt och göra det svindyrt. Men jag börjar helt ärligt fundera på mekaniska timers på fler ställen.
Tack för uppskattningen.
Det hela började med att jag ville ha något enkelt system som skulle göra det möjligt att via telefonen aktivera belysning på uppfarten när jag lämnade jobbet.
Men allt verkade krångligt med automatik och styrning och smart hem så därför blev det en mekanisk timer.

Jag älskar ju att mäta och skapa automatiska flöden. På jobbet (vi digitaliserar stora samlingar av foto och dokument) har jag skapat ett flertal makron för Photoshop och Acrobat som minskar behovet av manuell bildjustering. Jag mäter temperaturer och avstånd så jag vet att det tar i snitt 13 minuter att gå till stora affären från kontoret.
Och så vidare. Men ibland är de enkla lösningarna de, tja, enklaste.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.