Fario Fario skrev:
I höstas blev trappstegen (nästan) klar.
Vi har en liten avsats där det står lådor med friluftsutrustning som vi behöver komma åt i princip varje vecka.
Så jag byggde en enkel stege som låser sig mot ett par krokar som sitter fast monterade.
Hade lite rester av reglar och brädor, inget finlir så mästarbrevet i möbelsnickeri är ganska avlägset…

Lutningen är lite mer (eller säger man mindre?) än en vanlig stege. Ett problem var att skenbenen skavde mot stegen så jag sågade av 1,5 cm på steg två och 2,5 cm på det översta steget för att få dem smalare. Nu känns allt bättre när man står på stegen. Man ser den ljusa kanten på de två övre stegen som sågats smalare.

Kvar är att fixa krokar för upphängningen i trappan när den inte används (lite provisoriskt nu) samt att slipa den slätare med nytt lager lasyr.
Bilderna i trappan är självporträtt av fru och en av döttrarna.

[bild]
Ska du inte se till att stegen kan hängas på de där krokarna du hakar i den nu? Det är ju smartast. Då är den ju där redo att användas
 
Cheesen
När det var som ljusast idag så klättrade jag upp på snöhögen som jag skottat ihop hittils i vinter och provade ta en bild på snöelendet...

Ett hus omgivet av snö med utebelysning och juldekorationer synliga inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill bara önska er alla ett gott slut och ett gott nytt år.
 
  • Gilla
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Ska du inte se till att stegen kan hängas på de där krokarna du hakar i den nu? Det är ju smartast. Då är den ju där redo att användas
Jag hade sådana funderingar när jag funderade över steglösningar. Men ledstången är i vägen.
Så den skall hänga på andra sidan av trappan, skall fixa ett par krokar.
Nu står den lutad där, fastlåst med en snörstump.

Trappa bakom trägeländer, tumme pekar, inomhusmiljö, otydligt kontorsutrymme i bakgrunden, bokhylla, diffust ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
hobbs och 6 till
  • Laddar…
Tak täckt av snö, snöskyffel, träd, dimmig vinterdag, tjocka snölager, taklaviner möjliga, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skrapat snön från halva förvaringstältet, det började få lite svank. Andra halvan när syran i armarna ger sig lite...
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Kapat ut i plankväggarna för nya dosor och dragit slang för el kablage. Nu skall bara dosorna komma så kan jag börja sätta gips och innertak...
Under renovering, oisolerade väggar, exponerade balkar, byggmaterial, elinstallation, kväll, verktyg, stege, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Har inte hunnit spackla upp mot kökstrappans vägg där det troligtvis rinner in och ner i elcentralen vid kombinerat regn och hård vind från öst.

Prognosen för imorgon?
30mm regn och 15m/s från öst 🙄

Det blev ett väderskydd.
Nattbild av husfasad med julbelysning och blå presenning över trappa ned i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
AndersPS och 11 till
  • Laddar…
Värmepump på husvägg, snötäckt mark, kvällsbelysning, grusad gång, kabel på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fixat ett fundament för luft/vatten-värmepumpen som installeras nästa vecka. Hårdpackad mark från första början (vask från gruvbrytningen), 20 cm grus stompat på det, 10 cm cellplast och slutligen betongplattor. Installatören ville ha 5 000 kr för samma lösning men jag kom undan med en tiondel och då utgjorde hyran av en tjältiningsmatta över 40 procent av kostnaden.
 
  • Gilla
Immobil och 7 till
  • Laddar…
Till slut gjorde jag en enkel lösning för att lättare backa in på vår uppfart.
Man måste backa in i ett S och gatubelysningen skuggas av bilen.
Jag ser bara på ett öga så djupseendet är inte på topp. Snart pensionär så mörkerseendet är inte heller topp topp. Vår mörka uppfart med häckar har gjort att jag får ta det väldigt varsamt när jag backar in när det är mörkt.

Men för en månad sedan köpte jag en enkel ledlampa för trädgård och kopplade den med en förlängningssladd dold i buskaget. Satte en enkel mekanisk timer som slår på lampan 15.00 och av den 23.57.
Nu känns det betydligt mer avspänt att backa in för jag ser tydligt var kanten på häcken är.
Så enkelt och så bra.
Har också ett par lampor som tänds när bilen backar in så jag inte kör på bordtennisbordet…

Eld på väg, nattetid, parkerad svart bil, belysning från höger sida, viss vegetation synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Jiji och 15 till
  • Laddar…
Idag inte så mycket annat än att jag nyss konstaterade att det börjat läcka från brunnen i duschen i tvättstugan som jag renoverade för 24 år sedan.
Upptäckte för någon månad sedan att det börjat släppa fog mellan klinkerplattorna i duschen och gick i funderingar om det skulle gå att kratsa ur och fixa.
Upptäckte nu på kvällen att det fuktade vid bjälklaget under brunnen och efter lite lätt rivande underifrån är det dags för lite grövre rivande i morgon.

Alla våtutrymmen på nedre plan ligger ovanför ett typ teknikrum med i princip öppen åtkomst till avloppsrör och vattenledningar underifrån och det verkar inte i nuläget som att det spridit sig nämnvärt annat än direkt under golvbrunnen, men facit får jag i morgon.
Det är kul med hus...
 
  • Ledsen
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Skruvat på frånluftvärmepannan Nibe 370.
Kom just hem efter varit borta en vecka, har haft pannan på +2 vilket givit 22 grader inne. Sänkte den till -2 innan jag åkte vilket borde bli 18 grader, men det var 16 när jag kom hem, pannan larmade för låg temp, och den har gått på elpatron senaste dygnet.
Dagen efter jag åkte (29/12) förbrukade huset trevliga 14 kWh, igår hade det förbrukat 46 kWh.
Måste nog ta mig en titt på den inställda kurvan igen.
 
  • Ledsen
Ohchips och 1 till
  • Laddar…
S
Isakare Isakare skrev:
Skruvat på frånluftvärmepannan Nibe 370.
Kom just hem efter varit borta en vecka, har haft pannan på +2 vilket givit 22 grader inne. Sänkte den till -2 innan jag åkte vilket borde bli 18 grader, men det var 16 när jag kom hem, pannan larmade för låg temp, och den har gått på elpatron senaste dygnet.
Dagen efter jag åkte (29/12) förbrukade huset trevliga 14 kWh, igår hade det förbrukat 46 kWh.
Måste nog ta mig en titt på den inställda kurvan igen.
Om du inte är hemma så blir det inte så mycket värme att återvinna.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Om du inte är hemma så blir det inte så mycket värme att återvinna.
Lilla jag ger inte så mycket värme.
Den gamla pannan, en 310 klarade detta med glans, så jag vet inte varför en 370 inte skulle fixa det.
 
Isakare Isakare skrev:
Skruvat på frånluftvärmepannan Nibe 370.
Kom just hem efter varit borta en vecka, har haft pannan på +2 vilket givit 22 grader inne. Sänkte den till -2 innan jag åkte vilket borde bli 18 grader, men det var 16 när jag kom hem, pannan larmade för låg temp, och den har gått på elpatron senaste dygnet.
Dagen efter jag åkte (29/12) förbrukade huset trevliga 14 kWh, igår hade det förbrukat 46 kWh.
Måste nog ta mig en titt på den inställda kurvan igen.
Föräldrarna åkte på samma nit förra året när de åkte iväg på långsemester, farsan ställde ner temperaturen, pumpen fick låg temp och gick över till elpatron när det blev kallt... Så de tjänade de inte så mycket på, plus att jag fick åka till huset och återställa..
Nackdelen med frånluftsvärmepump, de funkar inte så bra när där inte produceras någon energi i huset. Sen kan jag iofs tycka att niben kastar in handduken lite väl tidigt.
 
J JSten skrev:
Föräldrarna åkte på samma nit förra året när de åkte iväg på långsemester, farsan ställde ner temperaturen, pumpen fick låg temp och gick över till elpatron när det blev kallt... Så de tjänade de inte så mycket på, plus att jag fick åka till huset och återställa..
Nackdelen med frånluftsvärmepump, de funkar inte så bra när där inte produceras någon energi i huset. Sen kan jag iofs tycka att niben kastar in handduken lite väl tidigt.
Ja, den stannar vid 17 grader läste jag, har för mig att det var 16 grader på den gamla.
 
Demonterat den fortfarande väldigt fräscha Makro duschväggen med skjutdörrar och knackat bort alla klinkersplattor i duschutrymmet i tvättstugan och konstaterade att det läckt mellan klämring och brunn, spångolvet har börjat svälla och det är troligen orsaken till att fogarna har börjat släppa, vilket var det jag först reagerade på.
Skadan är begränsad till några decimeter runt brunnen och golvet ska ju ändå brytas upp för att byta brunnen.
Underifrån i källaren öppnade jag upp ett par decimeter ytterligare runt brunnen och det har börjat torka upp redan.
Bra tajming med torr inomhusluft också.

Badrum under renovering, trasig kakel, verktyg, rörbitar, skräp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första tanken var att försöka rädda golvvärmeslingorna och göra en enklare renovering i själva dushutrymmet, men det blir nog som det brukar när jag börjar med något, riva ut rubbet och göra om alltsammans.

Ska hyra en Hilti för att bila bort klinkersen, satan vad dom sitter utanför själva duschen där det är mestadels torrt.
En reflektion också är att fukten kryper en hel del utanför det våta utrymmet genom fogar och via fixet.
Något att tänka på då ett klinkergolv absolut inte är tätt utan det är tätskiktet under som gör jobbet.

Nåja, det höll i 24 år så om det håller i minst den tiden när jag renoverat klart så är jag hyfsat gammal när det är dags för nästa gång...😂

Igår vid den här tiden hade jag ingen tanke på detta jobb, det ändrar sig fort ibland!
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.