4 401 360 läst · 32 207 svar
4401k läst
32,2k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Ta det Hawaii, du hinner till nästa årliga dusch dvs inför julen 2024.mikethebik skrev:Demonterat den fortfarande väldigt fräscha Makro duschväggen med skjutdörrar och knackat bort alla klinkersplattor i duschutrymmet i tvättstugan och konstaterade att det läckt mellan klämring och brunn, spångolvet har börjat svälla och det är troligen orsaken till att fogarna har börjat släppa, vilket var det jag först reagerade på.
Skadan är begränsad till några decimeter runt brunnen och golvet ska ju ändå brytas upp för att byta brunnen.
Underifrån i källaren öppnade jag upp ett par decimeter ytterligare runt brunnen och det har börjat torka upp redan.
Bra tajming med torr inomhusluft också.
[bild]
Första tanken var att försöka rädda golvvärmeslingorna och göra en enklare renovering i själva dushutrymmet, men det blir nog som det brukar när jag börjar med något, riva ut rubbet och göra om alltsammans.
Ska hyra en Hilti för att bila bort klinkersen, satan vad dom sitter utanför själva duschen där det är mestadels torrt.
En reflektion också är att fukten kryper en hel del utanför det våta utrymmet genom fogar och via fixet.
Något att tänka på då ett klinkergolv absolut inte är tätt utan det är tätskiktet under som gör jobbet.
Nåja, det höll i 24 år så om det håller i minst den tiden när jag renoverat klart så är jag hyfsat gammal när det är dags för nästa gång...😂
Igår vid den här tiden hade jag ingen tanke på detta jobb, det ändrar sig fort ibland!
😉
Bilade en kanal mellan gillestugan och dotterns rum igår, kopplade ihop den med tilluften för kaminen och nu cirkulerar luften genom hennes rum från rummet där värmekällorna finns. Temperaturen steg från 15 grader till 18 grader den första natten.
Problemet i hennes rum är att elcentralen sitter i ytterväggen, det blir en rejäl köldbrygga när det blir riktigt kallt. Jag isolerar upp invändigt den dag hon flyttar (för då skall rummet renoveras upp). Det blir nog inom ett par år då hon står i bostadskö till studentboende.
Problemet i hennes rum är att elcentralen sitter i ytterväggen, det blir en rejäl köldbrygga när det blir riktigt kallt. Jag isolerar upp invändigt den dag hon flyttar (för då skall rummet renoveras upp). Det blir nog inom ett par år då hon står i bostadskö till studentboende.
Renoverare
· Uppsala
· 1 817 inlägg
Jag bytte tre gamla eluttag från 1964 mot nya. Sedan löste jag mysteriet med säkring 7. Den visade sig gå till vad jag tror är huvudbrytaren för den gamla oljepannan. Bra, eftersom det ger oss en oanvänd säkringsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 243 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 243 inlägg
Efter att spångolvet åkte på så har jag idag börjat regla vägg.
Det ska bli ett skafferi och en toalett.
Fick hjälp av en UE idag som efter en stund mest körde sitt eget rejs med spillbitar. Han pratade om att bygga en båt.
Det ska bli ett skafferi och en toalett.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fick hjälp av en UE idag som efter en stund mest körde sitt eget rejs med spillbitar. Han pratade om att bygga en båt.
Logga in
Skapa konto
S sinuslinus skrev:
Är rummet hemsökt med tanke på vitlökarna?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 873 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 873 inlägg
Håller ju på att renovera övervåningen så tyckte att det är lite onödigt att värma upp. Man arbetar sig ju ändå varm.
Men fick ta och sätta upp lite provisoriska elradiatorer till slut ändå. Är 6 grader inne och -12 ute.
Men fick ta och sätta upp lite provisoriska elradiatorer till slut ändå. Är 6 grader inne och -12 ute.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 243 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 243 inlägg
Äntligen någon som reagerar. 😁A atomlab skrev:
När man behöver en liten energiboost i bygget så kan man ta sig en klyfta.
Skämt åsido så vill vi inte spika upp en vitlöksfläta på de nya, fina väggarna i köket i väntan på skafferiet.
Förra julen var det lite julgardiner på samma plats.
Logga in
Skapa konto
Drak Ulla får nog stryka den adressen på turnén sen 😂S sinuslinus skrev:
Tinat vattenrör med dammsugaren tejpad mot RiR. Har varit förvånad över att rören som ligger i ytterväggen med för lite isolering inte har fryst. Förmodligen bara en tillfällighet av att det har använts precis så att det inte har lyckats frysa förrens idag när det bara var -7 🤥
Logga in
Skapa konto
Även jag har tinat vattenrör.
I avsaknad av RiR så blev det att koppla loss rören i diskbänkskåpet suga upp ofruset vattnet, hälla i kokande, låta stå en stund och sedan repetera 10-15 gånger.
Löste väl upp 2-3cm varje gång.
Därefter en medvetandegörande samtal med hyresgästena om att man inte kan ha minusgrader i källaren.
I avsaknad av RiR så blev det att koppla loss rören i diskbänkskåpet suga upp ofruset vattnet, hälla i kokande, låta stå en stund och sedan repetera 10-15 gånger.
Löste väl upp 2-3cm varje gång.
Därefter en medvetandegörande samtal med hyresgästena om att man inte kan ha minusgrader i källaren.
Hobbysnickare
· Sverige
· 109 inlägg