4 422 569 läst · 32 289 svar
4423k läst
32,3k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Skickade lite frågor till sotaren och han ringde i fredags och tyckte att det var bättre att ta allt med kaminprojektet på plats och passa på att besiktiga kanalen innan jag gjort för mycket. Ville passa på att kolla en annan kanal som ska gå till en smalspis i köket samtidigt. Vi bokade in en tid på tisdag. Nu fick söndagens projekt bli att få bort ett kajbo samt ett sotarlod jag blev av med för ett tiotal år sedan. Försökte först få loss skiten med två ihopskarvade 6 mm armeringsjärn men ett fastnade i pipan. Nu var det att försöka uppifrån istället. Tillverkade en harpun av en läkt och lite mer armeringsjärn, men det funkade dåligt.
Så det blev två ihopskruvade läkt och sedan banka ner skiten i pipan och det gick efter mycket pust och svordommar.
Sedan var det bara järnet som lossnat kvar.
För långt upp för att nå så det blev att knacka bort ett par stenar för att kunna rycka ner det.
Efter städning och hämtpizza var dagen slut, jag var slut, frugan som hängt med ungarna hela dagen var också slut.
Ska bli spännande och se vad sotaren säger på tisdag. Har lite jobb med lösa stenar uppe i skorstenen till våren vet jag i alla fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så det blev två ihopskruvade läkt och sedan banka ner skiten i pipan och det gick efter mycket pust och svordommar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan var det bara järnet som lossnat kvar.
Logga in
Skapa konto
För långt upp för att nå så det blev att knacka bort ett par stenar för att kunna rycka ner det.
Efter städning och hämtpizza var dagen slut, jag var slut, frugan som hängt med ungarna hela dagen var också slut.
Ska bli spännande och se vad sotaren säger på tisdag. Har lite jobb med lösa stenar uppe i skorstenen till våren vet jag i alla fall.
Började sätta tak i nedre hallen idag.
Första raden fick jag justera några gånger så det inte blir för snett senare. Finns ju inga raka vinklar i dessa gamla hus.
Första raden fick jag justera några gånger så det inte blir för snett senare. Finns ju inga raka vinklar i dessa gamla hus.
Har stört mig länge över den automatiska stängningen av luckan i min Contura braskamin som inte går att låsa i öppet läge.
Funderade på att ta bort fjädern men det är ju bra om luckan inte åker upp när man eldar om den inte stängs ordentligt.
Efter lite funderande blev det en lite plugg av rostfritt att sätta i hålet vid fjädern är så stoppar den luckan att gå igen när man tar ut askan m.m.
Funderade på att ta bort fjädern men det är ju bra om luckan inte åker upp när man eldar om den inte stängs ordentligt.
Efter lite funderande blev det en lite plugg av rostfritt att sätta i hålet vid fjädern är så stoppar den luckan att gå igen när man tar ut askan m.m.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Min lösning på problemet som jag postade ett tag sen, svetsmagnet.P-plats skrev:Har stört mig länge över den automatiska stängningen av luckan i min Contura braskamin som inte går att låsa i öppet läge.
[bild]
[bild][bild]
Logga in
Skapa konto
Ska du lägga golvvärme i taket månntro? 😉 GV-slangen ligger ju där bra tillhanda. Hoppas att du använder någon typ av fallskydd. Det ser rätt högt ut.useless skrev:
Äntligen fått provbyggt vattenmätarskåpet med vattenfelsbrytare. Har varit mycket funderande kring detta men fick otroligt bra service i butiken på Rinkaby Rör.
Blir en del modifierande då skåpen är avsedda för att vattenmätaren ska sitta överst med matning underifrån och fördelarna underst med rören nedåt. Mitt montage blir i princip spegelvänt. Får därför montera skåpet upp och ner, flytta monteringsplattan för vattenmätaren, ta upp hål för inkommande rör från sidan och göra nytt dränagehål. Dessutom måste avsticket till växthuset ligga före brytaren för att inte få tjuvlarm.
Eftersom skåpet ska monteras utanpåliggande i utrymme med golvbrunn är det inte hela världen om det inte är 100% tätt mot omgivningen men att det hindrar en fontän i hela källaren om något skulle gå sönder. Därför kan man acceptera modifieringarna. Dessutom blir det fuktsensorer i och utanför skåpet som stänger vattenfelsbrytaren vid ett läckage.
Försäkringsbolaget jublar.
Blir en del modifierande då skåpen är avsedda för att vattenmätaren ska sitta överst med matning underifrån och fördelarna underst med rören nedåt. Mitt montage blir i princip spegelvänt. Får därför montera skåpet upp och ner, flytta monteringsplattan för vattenmätaren, ta upp hål för inkommande rör från sidan och göra nytt dränagehål. Dessutom måste avsticket till växthuset ligga före brytaren för att inte få tjuvlarm.
Eftersom skåpet ska monteras utanpåliggande i utrymme med golvbrunn är det inte hela världen om det inte är 100% tätt mot omgivningen men att det hindrar en fontän i hela källaren om något skulle gå sönder. Därför kan man acceptera modifieringarna. Dessutom blir det fuktsensorer i och utanför skåpet som stänger vattenfelsbrytaren vid ett läckage.
Försäkringsbolaget jublar.
Logga in
Skapa konto
Idag har jag slutfört ett litet projekt som tagit ett halvår att gå i mål med (leveransproblem, sjukdom, tidsbrist m.m.)
Konverterat kolfilterfläkten till riktig köksfläkt!
Dragit ny kanal rätt in i murstocken genom köksväggen in i övre delen av en garderob.
Brandisolerad och med brandspjäll på kökssidan, skruvade kanaler och alutejp för säkerhets skull.
Ikea-skåp med luckor Veddinge som hyfsat matchar det lapptäcke till färgsättning som finns i köket.
Rampamuffar för fläktens montering underifrån - självklart lyckades jag bara träffa rätt med två av fyra men det är tillräckligt bra för tjejen jag delar säng med.
Förhoppningen är att slippa imma på köksfönstren och matos i resten av huset.
Jag tycker det blev Aladeen!
Konverterat kolfilterfläkten till riktig köksfläkt!
Logga in
Skapa konto
Dragit ny kanal rätt in i murstocken genom köksväggen in i övre delen av en garderob.
Brandisolerad och med brandspjäll på kökssidan, skruvade kanaler och alutejp för säkerhets skull.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ikea-skåp med luckor Veddinge som hyfsat matchar det lapptäcke till färgsättning som finns i köket.
Logga in
Skapa konto
Rampamuffar för fläktens montering underifrån - självklart lyckades jag bara träffa rätt med två av fyra men det är tillräckligt bra för tjejen jag delar säng med.
Förhoppningen är att slippa imma på köksfönstren och matos i resten av huset.
Jag tycker det blev Aladeen!
Husägare
· Trelleborg
· 636 inlägg