Keiller Keiller skrev:
Har påbörjat "projekt värmespridning".
[bild]
Eftersom värmepumpen sitter i hallen och vi inte har någon öppen planlösning tänkte jag att jag gör ett "fönster" bredvid dörrhålet för att på så vis öka luftflödet litegrann in i resten av huset.
[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Det lär väl ta några dagar innan det blir klart. Hoppas att min teori om ökat luftflöde och värmespridning håller i praktiken.
Fin Bergslagskamin, du har inte funderat på att ge den lite extra oisolerat rökrör och utvinna nån extra kWh när du eldar?

F fribygg skrev:
Fin Bergslagskamin, du har inte funderat på att ge den lite extra oisolerat rökrör och utvinna nån extra kWh när du eldar?
Tack! En Järlekamin, lite nyare än huset som är från 1914.
En gjutjärnskamin, vedtrave, murstock, julkran, eldsläckare och köksverktyg hängandes på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken med mer rökrör har slagit mig men risken är att det kan bli lite fult, då det bara är ca 50 cm mellan kaminröret och hålet i väggen mot skorsten. Vill inte ha ett ormbo av rökrör ovanpå kaminen :D

• Gilla
  • Älska
MrDizzy och 5 till
  • Laddar…
För ett tag sedan hade jag elektrikern över för att installera fina radiatorer i gäststugan för att slippa ha ett flyttbart element med dålig termostat. Nu lägger jag massa tid på att elda där och i verkstaden för att det inte ska gå åt massa ström (y).

Rum med kakelugn, modernt element, blommig tapet, rosa låda, golv av parkett, avstängd platt-TV.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Operation hall fortgår. Mdf kanterna är så sköra när dom är gerade så får bli morgon dagens projekt att locka upp allt. Upp mot taket väntar jag med tills målarn har gjort sitt.

• Obyggd inomhusmiljö med synlig trästomme och gipsväggar, laserlinjer för konstruktion, stege och arbetsmaterial syns.
    Skapa konto
  • Inomhus konstruktionsarbete med träreglar, gipsskivor och en laserlinjenivå.
    Skapa konto
  • Gilla
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren
Ibland kanske man krånglar till det i onödan… jag trodde jag köpt 350x350 Uni-skåp…
Installationsarbetsplats med elektriska komponenter, verktyg och kablar i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Men har i alla fall fått dit fördelarskåpen nu, hann även få dit väggdosorna efter bilden. Fick dock slänga in en order på en till fördelare då jag bara hade 2- och 3-vägs hemma, behöver en 1-vägs till VVCn. Men det blir tajt… Haha!
Avloppet var tänkt att komma ut ur ”vägg” men det får jag nog skippa :p

Lite osäker på dränagepiparna på fördelningsskåpen också, de ska ju mynna ut i utrymme med golvbrunn, men känns ju bättre om jag ser läckan vid sockeln likt diskmaskinens och kökskåpets läckageskydd.

Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
Fönsterbräde-lister till 12 fönster som nu är kexade på plats.
Träpaneler på vägg och fönsterbräda, oavslutad konstruktion, sågspån, isolering synlig, gipsväggsskärning för uttag.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
kisumisu
pallipilot pallipilot skrev:
Håller på att installera utrustning för att få mig från elnätet. Har installerat 33Kw batterier, 3st MultiPlus II 48/3000 och 30st 400w solceller. Har en ny oljepanna från Kabola av typen KB40 som brinner i 1580 grader och avgas når max 200 grader. På vintern använder den cirka 3 liter om dagen för att hålla 20 grader på 140 kvm.
Bilden av oljepannan är från ett år sedan när jag höll på att byta den.

[bild]

[bild]
Riktigt häftigt!

Själv haft tanke på nåt liknande. Var har du köpt detta och ungefärlig kostnad?

A atomlab skrev:
Operation hall fortgår. Mdf kanterna är så sköra när dom är gerade så får bli morgon dagens projekt att locka upp allt. Upp mot taket väntar jag med tills målarn har gjort sitt.
Fortsatt att locka på allt. Blir så fin passform att man klämmer fingrarna rejält om man inte passar sig. För att inte tala om hur vassa kanterna är. 82mm är totala yttermåtten på ramen som går runt.
Inredd underkonstruktion, träreglar, gipsskivor, verktyg och elverktyg synliga. Byggprojekt förmodligen pågående.
Skapa konto

För sedan en dubbelgerad bit som är 83mm. På så sätt pressar man in den ordentligt och det blir tight.
Hållen trälist framför bordsåg i en verkstad.
Skapa konto

Provmonterar och kapar till höjderna och redan här ser man hur fin passformen är och hur slutresultatet kommer att bli. Två svart-orange snabbtvingar fäster ett vitt brädliknande objekt mot en vertikal yta. Närperspektiv, suddig bakgrund.
Skapa konto

Blandar sedan en limblanding med mdf pulvret och trälim så eventuella ojämnheter fylls upp
. Ett hög med grått pulver på vit vätska, placerat på papper, mot kaklat golv.
Skapa konto
Vit spackelmassa på platta med spackelspad, delvis bredd ut, arbetsmiljö, hantverk.
Skapa konto

Sedan är det bara att kladda på limmet. Dit med tvingar och skjuta fast den och skratta lite inombords för den stackarn som kommer att få riva detta innan man börjar med nästa. Träkonstruktion kläms fast med flera skruvstycken för torkning eller fastsättning. Arbetsbänk och verktyg syns.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
boschkenta och 10 till
  • Laddar…
richardtenggren
Liten progress i diskbänksskåpet ;)
Verkstadsutrymme med verktyg och två elektriska skåp som är uppkopplade via rör.
Skapa konto

Har även sågat ur baksidan, kommer dock använda denna som mall för den nya jag gör i 3 mm board. Hade jag inte haft tidspress hade jag bytt bakstycket på alla skåp, blev väldigt bra på det andra jag bytte till 3 mm board istället för Ikeas 1 mm. Såg nu att jag tagit bilden innan jag sågat upp för fördelarskåpen…
Vit skåpsstomme under montering, verktyg och monteringsmaterial på arbetsytan, i en verkstad eller byggmiljö.
Skapa konto

Blev sedan en tur till stan och handla avloppsdetaljer, inser att det blir jobbigt att få plats med 75 mm till skåpet. Så kör på 50 mm, blir det stopp får man dra ut diskmaskinen bara. Har även renslucka på stammen i källaren som kan användas i först- hand.

• Gilla
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
Vad blir det för diskho?

richardtenggren
F Fluxor skrev:
Vad blir det för diskho?
Har köpt en Blanco Zerox 700-U, fick även preliminär tid för leverans och montering av skivan, på måndag! :)

Redigerat:
Jag köpte en transportskadad diskbänk på Bauhaus för 200:-... :oops:
Den har inte alls lika imponerande modellbeteckning.

• Gilla
  • Haha
Lintto1 och 4 till
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
”Fyndvara 1”

richardtenggren
useless useless skrev:
”Transportskadad diskbänk” är ju fler tecken än ”Blanco Zerox 700-u”, då är ändå Blanco är tillverkaren ;)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Har köpt en Blanco Zerox 700-U, fick även preliminär tid för leverans och montering av skivan, på måndag! :)
Du har givetvis kollat, men hur trångt blir det i överkant i skåpet med vattenkopplingarna när hon är på plats?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.