4 356 652 läst · 32 057 svar
4357k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Fin Bergslagskamin, du har inte funderat på att ge den lite extra oisolerat rökrör och utvinna nån extra kWh när du eldar?Keiller skrev:Har påbörjat "projekt värmespridning".
[bild]
Eftersom värmepumpen sitter i hallen och vi inte har någon öppen planlösning tänkte jag att jag gör ett "fönster" bredvid dörrhålet för att på så vis öka luftflödet litegrann in i resten av huset.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Det lär väl ta några dagar innan det blir klart. Hoppas att min teori om ökat luftflöde och värmespridning håller i praktiken.
Tack! En Järlekamin, lite nyare än huset som är från 1914.F fribygg skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken med mer rökrör har slagit mig men risken är att det kan bli lite fult, då det bara är ca 50 cm mellan kaminröret och hålet i väggen mot skorsten. Vill inte ha ett ormbo av rökrör ovanpå kaminen
För ett tag sedan hade jag elektrikern över för att installera fina radiatorer i gäststugan för att slippa ha ett flyttbart element med dålig termostat. Nu lägger jag massa tid på att elda där och i verkstaden för att det inte ska gå åt massa ström .
Logga in
Skapa konto
Operation hall fortgår. Mdf kanterna är så sköra när dom är gerade så får bli morgon dagens projekt att locka upp allt. Upp mot taket väntar jag med tills målarn har gjort sitt.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Ibland kanske man krånglar till det i onödan… jag trodde jag köpt 350x350 Uni-skåp…
Men har i alla fall fått dit fördelarskåpen nu, hann även få dit väggdosorna efter bilden. Fick dock slänga in en order på en till fördelare då jag bara hade 2- och 3-vägs hemma, behöver en 1-vägs till VVCn. Men det blir tajt… Haha!
Avloppet var tänkt att komma ut ur ”vägg” men det får jag nog skippa
Lite osäker på dränagepiparna på fördelningsskåpen också, de ska ju mynna ut i utrymme med golvbrunn, men känns ju bättre om jag ser läckan vid sockeln likt diskmaskinens och kökskåpets läckageskydd.
Logga in
Skapa konto
Men har i alla fall fått dit fördelarskåpen nu, hann även få dit väggdosorna efter bilden. Fick dock slänga in en order på en till fördelare då jag bara hade 2- och 3-vägs hemma, behöver en 1-vägs till VVCn. Men det blir tajt… Haha!
Avloppet var tänkt att komma ut ur ”vägg” men det får jag nog skippa
Lite osäker på dränagepiparna på fördelningsskåpen också, de ska ju mynna ut i utrymme med golvbrunn, men känns ju bättre om jag ser läckan vid sockeln likt diskmaskinens och kökskåpets läckageskydd.
Redigerat:
Riktigt häftigt!pallipilot skrev:Håller på att installera utrustning för att få mig från elnätet. Har installerat 33Kw batterier, 3st MultiPlus II 48/3000 och 30st 400w solceller. Har en ny oljepanna från Kabola av typen KB40 som brinner i 1580 grader och avgas når max 200 grader. På vintern använder den cirka 3 liter om dagen för att hålla 20 grader på 140 kvm.
Bilden av oljepannan är från ett år sedan när jag höll på att byta den.
[bild]
[bild]
Själv haft tanke på nåt liknande. Var har du köpt detta och ungefärlig kostnad?
Fortsatt att locka på allt. Blir så fin passform att man klämmer fingrarna rejält om man inte passar sig. För att inte tala om hur vassa kanterna är. 82mm är totala yttermåtten på ramen som går runt.A atomlab skrev:
Logga in
Skapa konto
För sedan en dubbelgerad bit som är 83mm. På så sätt pressar man in den ordentligt och det blir tight.
Logga in
Skapa konto
Provmonterar och kapar till höjderna och redan här ser man hur fin passformen är och hur slutresultatet kommer att bli.
Logga in
Skapa konto
Blandar sedan en limblanding med mdf pulvret och trälim så eventuella ojämnheter fylls upp
.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan är det bara att kladda på limmet. Dit med tvingar och skjuta fast den och skratta lite inombords för den stackarn som kommer att få riva detta innan man börjar med nästa.
Logga in
Skapa konto
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Liten progress i diskbänksskåpet
Har även sågat ur baksidan, kommer dock använda denna som mall för den nya jag gör i 3 mm board. Hade jag inte haft tidspress hade jag bytt bakstycket på alla skåp, blev väldigt bra på det andra jag bytte till 3 mm board istället för Ikeas 1 mm. Såg nu att jag tagit bilden innan jag sågat upp för fördelarskåpen…
Blev sedan en tur till stan och handla avloppsdetaljer, inser att det blir jobbigt att få plats med 75 mm till skåpet. Så kör på 50 mm, blir det stopp får man dra ut diskmaskinen bara. Har även renslucka på stammen i källaren som kan användas i först- hand.
Logga in
Skapa konto
Har även sågat ur baksidan, kommer dock använda denna som mall för den nya jag gör i 3 mm board. Hade jag inte haft tidspress hade jag bytt bakstycket på alla skåp, blev väldigt bra på det andra jag bytte till 3 mm board istället för Ikeas 1 mm. Såg nu att jag tagit bilden innan jag sågat upp för fördelarskåpen…
Logga in
Skapa konto
Blev sedan en tur till stan och handla avloppsdetaljer, inser att det blir jobbigt att få plats med 75 mm till skåpet. Så kör på 50 mm, blir det stopp får man dra ut diskmaskinen bara. Har även renslucka på stammen i källaren som kan användas i först- hand.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg