4 386 983 läst · 32 167 svar
4387k läst
32,2k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Jag tror jag testar som dig, luckan är inget problem att öppna utan det är mest att den håller sig öppen när man öppnat den fulltDavid-O skrev:Dämparna är från Jula 40kg (179:-/st).
Är inte helt trivialt att dimensionera gasfjädrar.
Viktigt att få overcenter låsning i stängt läge, alltså att luckans fästpunkt hamnar innanför väggens, annars håller den sig inte stängd.
Sedan skall luckan hela vägen kunna hanteras med "handkraft".
Normalt används beräkningsprogram.
Titta på gasfjadershop.se för lite info.
Jag drog en rövare och chansade på Juladämparna och det funkade.
(skjutregeln är kvar sen tidigare, behövs inte egentligen)
Det är även att det inte skall bli så stor kraft att luckan kastas upp mot dig eller att man inte orkar dra ner den.Ramnemark skrev:
Men tumreglerna/trial-and-error jag använde:
-Avstånd mellan fästpunkerna i stängt läge sätts till minimun (komprimerad gasfjäder + lite marginal)
-Gasfjädern sedan så högt som upp möjligt (=fästet i väggen så högt upp det går) vilket ger "svagast kraft" men längst slaglängd/lucköppning.
-Förskjut allt (luck+väggfästen) nedåt för att öka kraften (leder till minskad lucköppning)
-Sedan kan man behöva sära på avstånden mellan fästpunkterna, samt offset på luckans fästöra, för att justera kraften i öppet eller stängt läge.
Redigerat:
jag kanske över-tänker och oroar mig i onödan, men det blir ju en ”öppen skarv” alltså springan mellan dörr och vägg, runt om.tommib skrev:
lite som att sätta fönster utan foder, överbleck eller underblec?
Det är ju lockpanel så på sidorna är det ingen springa. Min lucka är även snedkapad uppe och nere så det inte är en springa in alls.HasselPatrik skrev:
Detta är väll en helt normal vindslucka? Hur tänkte du att den skulle se ut?
Förstår hur du tänker.HasselPatrik skrev:
Ett droppbleck hade man kunnat montera nertill, men det är ju ingen isolerad vägg utan gavelspetsar på kallvinda. Även om vatten skulle rinna på insidan av panelen så hamnar det utanför tegelväggen under.
Matrummet färdigt
In och kolla om ni är sugna på fler bilder
https://www.byggahus.se/forum/threads/the-tiny-mansion.384741/page-14#post-4142340
In och kolla om ni är sugna på fler bilder
https://www.byggahus.se/forum/threads/the-tiny-mansion.384741/page-14#post-4142340
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu blir det dubbeldokumentation men jag vill gärna vara med överallt där jag kan. Idag har jag fogat om kakelugnen, putsat upp mässingen (med ketchup) och satt på nya spjälltofsar. I skick som ny!
Före:
Efter:
Före:
Logga in
Skapa konto
Efter:
Logga in
Skapa konto
Igår fick vi äntligen dit ytterdörren på vårat uthus från 1964 som har fått ett litet lyft.
Det vi har gjort:
Lyft upp hela huset 20 cm
Nytt tak
Ny panel
Satt in dörr och fönster
Kvar är målning, plåtar, takavvattning och en liten altan.
Sen är det bara insidan kvar med det blir ett annat år!
Mer bilder finns i min projekttråd:
https://www.byggahus.se/forum/threa...r-svart-kan-det-va.395747/page-6#post-4049373
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det vi har gjort:
Nytt tak
Ny panel
Satt in dörr och fönster
https://www.byggahus.se/forum/threa...r-svart-kan-det-va.395747/page-6#post-4049373
Vad är original undrar man då? Kanonfint!maah skrev:Igår fick vi äntligen dit ytterdörren på vårat uthus från 1964 som har fått ett litet lyft.
[bild] [bild]
Det vi har gjort:
Nytt tak
Ny panel
Satt in dörr och fönster
[länk]