4 386 541 läst · 32 166 svar
4387k läst
32,2k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Har lidit av dåligt pulver i tappvattnet samt läckage i kopplingen mellan stål och koppar på matarledningen. Började lite trevande för en vecka sedan och satte kombihammaren i betongen för ett byte. Resulterade i att kopplingen nämnd ovan började läcka ännu mer!
Pumpen står i 'källaren' under huset vaktad av en koloni med läskiga jättespindlar. *burr*
Källaren har till största del tegelväggar med puts.
Var ruskigt lurigt att hitta igenom taket upp till pannrummet. Stålröret gick inte rakt... Efter lite mer bilning lyckades jag hitta två gamla kopparrör som tjänat som dieselmatning till oljepannan! Borrade upp hålet till 40mm och lyckades få igenom ett 32mm PEM som jag dragit hela vägen från pumpen.
Efter alla kopplingar pressats skickade jag ned brorsan att sätta i strömsladden till pumpen. Stod som en fontän ur ett kopparrör jag råkat borra sönder (som jag trodde jag kopplat på stålrören). Suck. Klämde på en G15 som fick ett lock med packning. Får duga, jag är törstig!
Kan en av bilderna visa orsaken till det darriga flödet?
Blev jäkligt blöt isolering. Slutar antagligen med rivning av pannrummet, bah.
Pumpen står i 'källaren' under huset vaktad av en koloni med läskiga jättespindlar. *burr*
Källaren har till största del tegelväggar med puts.
Var ruskigt lurigt att hitta igenom taket upp till pannrummet. Stålröret gick inte rakt... Efter lite mer bilning lyckades jag hitta två gamla kopparrör som tjänat som dieselmatning till oljepannan! Borrade upp hålet till 40mm och lyckades få igenom ett 32mm PEM som jag dragit hela vägen från pumpen.
Efter alla kopplingar pressats skickade jag ned brorsan att sätta i strömsladden till pumpen. Stod som en fontän ur ett kopparrör jag råkat borra sönder (som jag trodde jag kopplat på stålrören). Suck. Klämde på en G15 som fick ett lock med packning. Får duga, jag är törstig!
Kan en av bilderna visa orsaken till det darriga flödet?
Blev jäkligt blöt isolering. Slutar antagligen med rivning av pannrummet, bah.
Påbörjat projekt tvättstuga. Rummet har använts till vedförråd i hundra år och aldrig städats så första 20 rullebörarna var mest gammalt bös innan jag kom ner till gruset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Satte gles i taket för första gången i mitt liv. Takstolarna diffade +-50mm så jag passade på att jämna ut det också.
En fördel med små hus är att man inte hinner tröttna på något momenten innan det är dags att gå vidare till nästa
En fördel med små hus är att man inte hinner tröttna på något momenten innan det är dags att gå vidare till nästa
Källartrappans räcke känns lite osäkert. Dels är det lågt och dels tycker barnen att det är alldeles för roligt att klättra på.
Dags att göra något åt det.
Börjar i verkstan:
Sedan svetsa nytt staket med stående pinnar för att minska klättervänligheten.
Kapade sedan bort den gamla överliggaren för att fästa den i det nya staketet, lite högre upp.
Provmontering:
Nu ska det in på målning innan montering. Den gamla mittpinnen ska bort och längden på det iskarvade röret till vänster ska justeras innan hela räcket svetsas på plats.
Logga in
Skapa konto
Dags att göra något åt det.
Börjar i verkstan:
Logga in
Skapa konto
Sedan svetsa nytt staket med stående pinnar för att minska klättervänligheten.
Logga in
Skapa konto
Kapade sedan bort den gamla överliggaren för att fästa den i det nya staketet, lite högre upp.
Provmontering:
Logga in
Skapa konto
Nu ska det in på målning innan montering. Den gamla mittpinnen ska bort och längden på det iskarvade röret till vänster ska justeras innan hela räcket svetsas på plats.
Operation förstärkning av golvbjälklag fortsätter. Några timmar till så... Ska plocka bort de två radiatorerna innan jag tar nästa fack.
Fick äntligen tummen ur och köpte rullgardiner till vårt sovrum, som fram till november i fjol var ett allrum och helt saknade mörkläggning. 3 fönster. Kanonnöjda, nu slipper vi vakna kl 6 på helgen.
Givetvis barnsäkert med 3 kids i hemmet.
Logga in
Skapa konto
Givetvis barnsäkert med 3 kids i hemmet.
Logga in
Skapa konto