Tips för Molly, testa att ta tag i flärpen med sidavbitare och "riv" loss den så kan man peta in resten.
 
  • Näbbtång som använder tekniken beskriven för att ta bort en T-mutterflärp från en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 3 till
  • Laddar…
Det finns en brottanvisning innanför kragen. Stick in en skruvmejsel ett par mm och knäck till så släpper kragen lätt och resten kan petas in i väggen.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
sunnis
Och som sista utväg så kan man borra bort mollypluggarna också. Använd ett borr som är några millimeter för stort, full fart med skruvdragaren och sedan knacka in skräpet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Tips för Molly, testa att ta tag i flärpen med sidavbitare och "riv" loss den så kan man peta in resten.
(y):)
 
Tips jag ska ta till mig till nästa rum, om jag inte helt enkelt river ner allt och bygger upp med nytt gips från början, ja det blir en större kostnad men man sparar nog 2-3 dagar på allt underarbete. Alternativet är såklart renoveringsgips men då måste jag ändå hålla på med alla eldosor så man kan lika gärna riva allt :)
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
Lagt golv ligger ...

Nylagt ljust trägolv i ett rum med tänd taklampa och öppen vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 14 till
  • Laddar…
Med reservation för att allt inte gjorts idag, så fick jag idag upp sista kvartslisterna i blivande sovrum för minstingen. Ber om ursäkt för långt inlägg.

Före: ett sällan använt litet rum med två platsbyggda soffor och sjökort på väggarna.
Renoveringsarbete i litet rum med rivna tapeter, platsbyggda soffor och sjökort på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjat riva.
Renoveringsprocess av litet rum, väggar delvis tapetserade, nyslipat trägolv, julstjärna i fönstret, vinterutsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvslipning med excenterslip från Jula. Rätt segt jobb. Sen på med två lager hårdvaxolja.
Renoveringsprojekt av ett litet rum med verktyg för golvslipning och halvfärdiga väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tapet riven, väggar målade första varvet, snedtak spacklat och primat.
Renoveringsarbete i litet sovrum i pågående skede med halvmålade väggar och radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya lister tillverkade med gamla lister som förlaga.
Hand håller en nyligen fräst kvartslist i ett verkstadsutrymme med verktyg och trämaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagda golvbrädor i furu möter nymonterade vita kvartslistar i ett upprustat hörn av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Front till platsbyggd säng. Björkplywood kantad med massiv björk som rundades med fräs.
Närbild på hand som håller en nytillverkad björkplywoodkant list i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sängen byggd, väggar tapetserade, tak målat, fönsterbräda tillverkad.
Renoverat litet sovrum med fräscha väggar, ny tapet, slipat golv och platsbyggd säng med förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat litet sovrum med platsbyggd säng, målade väggar, fönster och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstår att bygga två utdragbara lådor under sängen, men har inte riktigt bestämt mig för hur det ska göras för att bli snyggt.

I slutändan nöjd med resultatet, men vad mycket jobb det kan vara med ett rum på bara 4 kvm
 
  • Gilla
-RB- och 16 till
  • Laddar…
Målat klart innertaket, 2 svängar grund, 2 svängar takfärg, med pensel, fyf*n för spontade tak, men fint blev det (y)
 
  • Nymålat spontat träinnertak med takfärg och lampdetalj i ett rum med tapetserade väggar och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny målad vit spontad innertak med taklampa, vägg med tapet och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
-RB- och 12 till
  • Laddar…
Har fixat färdigt frugans Marketplace fynd. Blev
ganska nöjd.
Renoverat träbord med robusta ben, placerat på en grå matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat träbord med fiskbensmönster och patina i närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Restaurerad träbyrå med geometriskt mönster i olika bruna nyanser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat träbord med skulpterade detaljer, omgiven av renoveringsmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat träbord med fiskbensmönster och verktyg på ovansidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat mörkt träbord med intrikat mönster och vitmålade ben står på en grå matta inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat bord med kontrasterande vitmålade ben och mörk trätvåfärgad bordsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 15 till
  • Laddar…
Eftersom jag inte kom längre med altandörren (torktid) letade jag mig ut i gäststugan för första gången på ett par veckor.
Började med att montera handtagen på innerdörrarna.
Nyinstallerat handtag på vit innerdörr i renoveringsprojekt, med värmeelement och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i ett pentry med vit innerdörr, vitmålade skåp, grönt fönster och elektriska kablar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan började jag titta på bänkbelysningen i pentryt. Såga till en bit täcksida och borra och spåra.
Arbetsområde med blå täcksida på arbetsbänk, hål utskuret för bänkbelysning, verktyg och dammsugare syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hålsågen jag köpte på Jem&Fix var en millimeter för stor men det hade jag väntat mig. Upp med den i trebackschucken i svarven och börja ta bort metall med en fil..
Hålsåg fäst i en svarvchuck som justeras med en fil för att nå rätt storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hålen kunde nog varit ytterligare lite mindre men spotarna hänger kvar nu i alla fall. Vit skiva med utsågade hål för bänkbelysning på en arbetsbänk omgiven av verktyg och träplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fiska kabel bakom skåpet gick bra och sedan var det bara att montera skivan.
Pentry under renovering med öppen vit skåpstomme, verktyg på bänk och osynlig bänkbelysning monterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varde ljus och det blev ljus.
Omonterade köksskåp ovanför en bänk med verktyg och elverktyg, inklusive en borr och fil, för installationsarbetet i ett pentry.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är pentryt klart för kakel.
 
  • Gilla
-RB- och 15 till
  • Laddar…
Schwen92 Schwen92 skrev:
Målat klart innertaket, 2 svängar grund, 2 svängar takfärg, med pensel, fyf*n för spontade tak, men fint blev det (y)
Vi gjorde samma här hemma, blev en stor skillnad på ljuset i rummet när det gick från furu till vitt (y).

Det enda jag kan anmärka på såhär i efterhand är att eftersom man målar på plats så "limmar" man ihop brädorna så de inte kan röra sig helt fritt och det har resulterat i att kanske 4-5 brädor sitter ihop och sen har all rörelse skett mellan bräda 5 och 6 och då har det gått isär mer än om de rört sig individuellt. Där ser man sen den gamla furufärgen igen, detta är konsekvent så man har lite spår här och där med mörkare färg. Inget någon tänker på, inte min sambo heller men jag ser det och jag tänker på det så jag ska se vad som sker nu i sommar ifall det går ihop igen annars blir det en lätt slipning och måla de områdena på nytt :giggle:
 
Listat lite men började med att bygga fäste för sågen. Ett knä på plyfan så är sågen still när jag sågar.

En cirkelsåg monterad på ett hemmagjort fäste av trä på ett grönt underlag i ett rum med trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Morfar68 och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Igår så blev det lite tapetserat och fick en dörr monterad, ska bara byggas igen med ”omfattning”.
Nyinstallerad dörr och nytapetserad vägg med skogsdjur och björkar i ett hörnrum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad vit dörr utan omfattning i tapetserat rum med byggmaterial och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lastade av lite material till ett kommande staket!
Byggmaterial staplat på pallar på en snötäckt uppfart med röd byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1 och 7 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Igår så blev det lite tapetserat och fick en dörr monterad, ska bara byggas igen med ”omfattning”.
[bild] [bild]

Lastade av lite material till ett kommande staket!
[bild]
Är det skjutdörr? Hur tjock behöver väggen i så fall vara för att få plats med en sån? :thinking:
 
richardtenggren
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Är det skjutdörr? Hur tjock behöver väggen i så fall vara för att få plats med en sån? :thinking:
Ja precis, det finns ju färdiga pocketkarmar att köpa för 95 reglade väggar. De är rätt dyra och i min mening lite fula med alla lister som krävs.
Så jag har gjort min egen lösning med skjutdörrsbeslag från Habo. Väggen består av råspont, osb och gips.
Så här i efterhand kunde man bytt råsponten och kanske även OSBn mot plyfa, blir nog något sådant på dörren som är kvar. Väggen är dock redan väldigt stabil ändå.
 
  • Gilla
Solvskaftet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.