OestlundJ OestlundJ skrev:
Golvvärmen lagd i badrummet idag.

[bild]
Snyggt, men ser det inte ut som du lagt slingan lite väl nära golvbrunnarna?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Del av ett tak med orange takpannor och synlig takpapp där skador och lagningar är tydliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En av de saker som man absolut inte vill ska hända har hänt. En dag hörde vi ett droppande ljud och lokaliserade det snabbt till nischen över dörren till uterummet. Efter en portion panik ställde vi fram grejor som samlade upp vattnet och inväntade dagens ljus.

Uppe på taket kunde vi konstatera att i den vinkel som uppstått på grund av uterummet har takpappen spruckit. Första akuta skedet var att laga sprickorna med tjära (takmassa) men det har spruckit ännu mer efter det, så nu har vi lagt tjära längs hela kanten.

Planen är att permanent åtgärda detta under våren.

Problemet uppstår då man "stoppat in" uterummet under taket har man höjt detsamma, och taklutningen blir då för låg för pannorna vilket gör att vattnet rinner in mellan takpannorna. Pappen har alltså fått ta mer stryk än vad den i normala fall hade fått göra.

En tanke är att lägga takpapp istället för underlagspapp och helt enkelt inte lägga tillbaks pannorna på denna delen av huset. Detta eftersom pappen även när man byter den kommer att få mer styrk än vad de är ämnad för.

Men kommer det inte att se konstigt ut med papp på en del av huset som i övrigt är orange takpannor? Troligen, men å andra sidan ser man ju sällan mer än en sida åt gången, och den långsiktiga tanken är att lägga solceller på denna delen av taket, och då är det snarare en fördel att bara ha papp.

Den stora frågan, kan man göra så, lägga papp på en del av taket utan att det ser allt för konstigt ut? Vad säger den samlade panelen här?
 
AndersPS AndersPS skrev:
[bild]

En av de saker som man absolut inte vill ska hända har hänt. En dag hörde vi ett droppande ljud och lokaliserade det snabbt till nischen över dörren till uterummet. Efter en portion panik ställde vi fram grejor som samlade upp vattnet och inväntade dagens ljus.

Uppe på taket kunde vi konstatera att i den vinkel som uppstått på grund av uterummet har takpappen spruckit. Första akuta skedet var att laga sprickorna med tjära (takmassa) men det har spruckit ännu mer efter det, så nu har vi lagt tjära längs hela kanten.

Planen är att permanent åtgärda detta under våren.

Problemet uppstår då man "stoppat in" uterummet under taket har man höjt detsamma, och taklutningen blir då för låg för pannorna vilket gör att vattnet rinner in mellan takpannorna. Pappen har alltså fått ta mer stryk än vad den i normala fall hade fått göra.

En tanke är att lägga takpapp istället för underlagspapp och helt enkelt inte lägga tillbaks pannorna på denna delen av huset. Detta eftersom pappen även när man byter den kommer att få mer styrk än vad de är ämnad för.

Men kommer det inte att se konstigt ut med papp på en del av huset som i övrigt är orange takpannor? Troligen, men å andra sidan ser man ju sällan mer än en sida åt gången, och den långsiktiga tanken är att lägga solceller på denna delen av taket, och då är det snarare en fördel att bara ha papp.

Den stora frågan, kan man göra så, lägga papp på en del av taket utan att det ser allt för konstigt ut? Vad säger den samlade panelen här?
Tegelfärgad plåt kanske kan vara ett alternativ?
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Tegelfärgad plåt kanske kan vara ett alternativ?
Jag tänker att tegelfärgad plåt tillsammans med pannor på delar av huset nästan kommer att se "märkligare" ut, eftersom man försöker få det att se liknande ut men att det inte är det. Plåttak är väl inte optimalt för solcellsinstallation heller? Eller?
 
richardtenggren
Nu minns jag inte hur ditt hus ser ut, men fotränna och tegel är en dröm jag har om det någon gång blir ett hus i sekelskiftesstil.
 
Idag hann jag nästan klart med äldsta tjejens rum.
- Utdragssängen ska ribbas klart .
- Trappen och utrymmet på sidan ska vara öppningsbara uppifrån men jag fick slut på gångjärn.
- sedan ska en bänk monteras på luckorna som döljer fördelningskåpet och elementet,
Halvfärdig inredning i sovrum med utdragssäng, träpaneler och ej färdigställda trapp- och sidoutrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis inrett sovrum med utdragssäng av trä under konstruktion, med öppningsbara trappsteg och gömd förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat tjejrum med säng, belysning, stol och bord, trädetaljer på sidan, arbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord trälucka framför ett radiator-element, öppningsbar lucka och pågående arbete med inredning i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinrett ungdomsrum med utdragssäng, arbetsområde och förvaringslösning i naturligt trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oinredd trappa och ribbad utdragssäng i trä, med intilliggande fördelningskåp och vitt element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Sitter radiatorn i ett skåp? :oops:
 
mexitegel mexitegel skrev:
Sitter radiatorn i ett skåp? :oops:
Njae, jag har reglat upp runt den och har luftning under och ska sedan såga upp snitt i MDf skivan för luftgenomströmningen. Reglat utrymme med luftspalt under en träpanelklädd vägg och MDF-skiva, bredvid ljus trätrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiotor inbyggd i träreglar med utrymme under för luftcirkulation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OestlundJ OestlundJ skrev:
Golvvärmen lagd i badrummet idag.

[bild]
Jag kan ha fel men ska inte kabeln ha ett visst avstånd ifrån väggar, toastol och brunnarna?
 
A Alle123 skrev:
Jag kan ha fel men ska inte kabeln ha ett visst avstånd ifrån väggar, toastol och brunnarna?
Där toaletten skall stå måste man beakta eventuella skruvar.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Snickrat på baren idag :)
Snyggt..är det golv som du monterat upp på framsidan?
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Snyggt..är det golv som du monterat upp på framsidan?
Ja det är det :)
 
Fortsätter med rummet, allt är klart för att bredspackla så nu lagar jag hål efter mollyplugg. Såhär i efterhand skulle man rivit alla väggar helt och byggt upp med osb och gips så man slipper hålla på såhär

Vägg under reparation med lagat hål, omgiven av ojämna spackellager och fläckar där tapet tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
L Leafy skrev:
Fortsätter med rummet, allt är klart för att bredspackla så nu lagar jag hål efter mollyplugg. Såhär i efterhand skulle man rivit alla väggar helt och byggt upp med osb och gips så man slipper hålla på såhär

[bild]
Själv borrar jag bara ur dem och spacklar igen :D

Drar man ur dem med våld skapar man ju sig ett överjävligt arbete....
 
  • Gilla
Leafy och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Själv borrar jag bara ur dem och spacklar igen :D

Drar man ur dem med våld skapar man ju sig ett överjävligt arbete....
Jag gjorde enligt knepet, ut med skruven nästan hela vägen, slå på skruven och den rätar ut sig, dra ut hela pluggen. Funkade på 4 av 6...de 2 sista slogs den igenom och jag hade kunnat spackla i dödagar innan det blev bra .

Nu är finliret gjort, imorgon bredspacklar jag

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.