236 551 läst · 634 svar
237k läst
634 svar
Tillbyggnad 35m² - Hur svårt kan det va?
Efter bra svar från @bossespecial i den andra tråden har jag kommit fram till hur jag ska göra.
Fanns en bra beskrivning här https://www.isover.se/sites/isover.se/files/assets/documents/tjlisolera_hemmapdf.pdf
Om man använder XPS-markisolering behöver man bara gräva 400mm och isolera med 70mm XPS.
Så det blir att gräva en ränna, fylla med grus och packa, på med XPS och sen gjuta plintar på det och återfylla.
Fanns en bra beskrivning här https://www.isover.se/sites/isover.se/files/assets/documents/tjlisolera_hemmapdf.pdf
Om man använder XPS-markisolering behöver man bara gräva 400mm och isolera med 70mm XPS.
Så det blir att gräva en ränna, fylla med grus och packa, på med XPS och sen gjuta plintar på det och återfylla.
Eftersom det eventuellt kommer en grävare i nästa vecka så förberedde jag lite idag.
Sågade bort altanen/trappan som aldrig blev färdigställd nån gång. Flyttade även undan en del marksten och annat som låg i vägen.
Nu håller jag tummarna för att grävaren dyker upp!
Sågade bort altanen/trappan som aldrig blev färdigställd nån gång. Flyttade även undan en del marksten och annat som låg i vägen.
Nu håller jag tummarna för att grävaren dyker upp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Fick för mig att dämpa byggabstinensen med att byta tak på uthuset idag.
Från gamla trasiga tegelpannor till plåt (sån tegelliknande).
Ganska osmart att ge sig på det dan innan det ska komma 10-15cm snö.
Men jag fick dit ny papp och ströläkt så det ska väl klara sig tills snön smälter bort nästa gång.
Från gamla trasiga tegelpannor till plåt (sån tegelliknande).
Ganska osmart att ge sig på det dan innan det ska komma 10-15cm snö.
Men jag fick dit ny papp och ströläkt så det ska väl klara sig tills snön smälter bort nästa gång.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Idag anlände en pall med 280kg fönster. Det gick betydligt snabbare att få hem dom än jag trodde.
Nu står dom i garaget i väntan på våren.
Nu står dom i garaget i väntan på våren.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Idag händer det grejer!
Mycket mer och större sten än vad vi hade räknat med. Planen är nu att bygga en stödmur av stenen för att jämna ut sluttningen som kommer nedanför nya delen på huset.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mycket mer och större sten än vad vi hade räknat med. Planen är nu att bygga en stödmur av stenen för att jämna ut sluttningen som kommer nedanför nya delen på huset.
Spännande att följa. Är på G med något liknande, så ditt projekt är kraftigt inspirerande!maah skrev:
Lycka till å fortsätt posta
Kul! Jag ska försöka posta mycket uppdateringar. Nästan allt jag kan inom bygg har jag lärt mig via detta forum så det är ett bra sätt att föra kunskaperna vidare.G Gramse69 skrev:
Jag blev inte riktigt klok på hur befintliga väggar och bjälklag va uppbyggt så jag tog upp ett inspektionshål.
När jag hade petat undan lite isolering så kunde jag se en golvregel som utgör bjälklaget. Därefter så överförde vi det måttet till grävarens automagiska system så han kunde ställa in hur djupt han skulle gräva.
Jag har haft kraftigt beslutsångest om hur plintgrunden ska utföras. Men efter råd härigenom och från grävmaskinisten så blir det nu såhär.
100-150mm vibbad grus, 0-40 fraktion
100mm XPS Cellplast
60mm betongmarksten
500mm färdiggjuten plint med M16 justerbar stolpsko
220mm C24 tryckimpregnerad regel (dubbla)
220mm C24 reglar som bjälklag
Jag va väldigt emot färdiggjutna plintar först för jag trodde det skulle bli svårt att få dom i rätt höjd. Men med en duktig grävmaskinist så har jag insett att det är enkelt.
Logga in
Skapa konto
När jag hade petat undan lite isolering så kunde jag se en golvregel som utgör bjälklaget. Därefter så överförde vi det måttet till grävarens automagiska system så han kunde ställa in hur djupt han skulle gräva.
Jag har haft kraftigt beslutsångest om hur plintgrunden ska utföras. Men efter råd härigenom och från grävmaskinisten så blir det nu såhär.
100-150mm vibbad grus, 0-40 fraktion
100mm XPS Cellplast
60mm betongmarksten
500mm färdiggjuten plint med M16 justerbar stolpsko
220mm C24 tryckimpregnerad regel (dubbla)
220mm C24 reglar som bjälklag
Jag va väldigt emot färdiggjutna plintar först för jag trodde det skulle bli svårt att få dom i rätt höjd. Men med en duktig grävmaskinist så har jag insett att det är enkelt.
Vilken dag, är helt slut nu. Både mentalt och fysiskt.
Det är stressigt att få alla mått rätt när man har en grävare på plats som kostar tusenlappar i timmen.
Hade hjälp av min pappa som kom en stund och hjälpte till med kryssmätande och justering av plintar.
Så otroligt skönt att ha alla plintar på plats. I morgon kommer grävaren och gör det sista. Det ska återfyllas mer och sen lägga upp stenarna som en stödmur.
Det är stressigt att få alla mått rätt när man har en grävare på plats som kostar tusenlappar i timmen.
Hade hjälp av min pappa som kom en stund och hjälpte till med kryssmätande och justering av plintar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så otroligt skönt att ha alla plintar på plats. I morgon kommer grävaren och gör det sista. Det ska återfyllas mer och sen lägga upp stenarna som en stödmur.
Jag behöver tips om en bra presenning!
Ca 5x7m, slitstark men inte för tung.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bra-presenning-vid-nybygge-utbygnad.407709/
Ca 5x7m, slitstark men inte för tung.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bra-presenning-vid-nybygge-utbygnad.407709/
Igår blev grävaren klar. Det kommer bli väldigt bra med stödmuren när det är klart.
Just nu är allt bara lerigt och skitigt så man får visualisera hur det blir när det är lite prydligare ordnat
Före:
Efter:
Fick även en leverans från Beijer idag. Dock är det mesta till uthuset som måste bli klart innan jag börjar bygga på huset, annars kommer nån av grannarna ringa arga snickaren
Just nu är allt bara lerigt och skitigt så man får visualisera hur det blir när det är lite prydligare ordnat
Före:
Logga in
Skapa konto
Efter:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fick även en leverans från Beijer idag. Dock är det mesta till uthuset som måste bli klart innan jag börjar bygga på huset, annars kommer nån av grannarna ringa arga snickaren
Logga in
Skapa konto
Budgetkoll: Utfall/budgeterat
Totalt 90 600:- (95 000:- )
Så just nu ligger vi 4 400kr under budgeterat
- Bygglov 15 000:- (20 000:- )
- Trädfällning 5000:- (5 000:- )
- Grävning: 27 500:- (25 000:- )
- Plintar och markisolering: 4100:- (5 000:- )
- Fönster/dörrar 39 000:- (40 000:- )
Totalt 90 600:- (95 000:- )
Så just nu ligger vi 4 400kr under budgeterat
Redigerat:
Jobbat vidare med uthuset idag. Bra träning med takarbete inför riktiga huset sen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rätt skönt att jobba hemifrån så jag kan övervaka när min far är här och hjälper till
Han satte klart panelen på kortsidan idag. Typiskt sånt tidskrävande pill med massa geringar som jag inte alltid har tålamod till.
Han satte klart panelen på kortsidan idag. Typiskt sånt tidskrävande pill med massa geringar som jag inte alltid har tålamod till.
Logga in
Skapa konto